Vanligt med dålig bensin?

Jag kan väl "skryta" med att jag har tankat många många gånger på dom största och dom lite mindre bensinkedjorna runt om här i Sverige och aldrig stött på dålig bensin så jag skulle vilja påstå att det inte är vanligt :tummenupp
 
Jag har inte läst på om detta ämne så jag har egentligen ingen uppfattning, men jag hittade detta när jag googlade runt lite.

Det är förrädiskt det där med sprit i bensinen.

Som föregående skriibent förklarat så innehåller vanlg 95 oktanig från macken redan 5% etanol, vilket är samma sak som K sprit (etanol).

Att köpa en liter k sprit eller T-röd funkar inte bättre än att köpa 20 liter bensin. Egentligen har k-spriten spelat ut sin roll om man ska hårdra det.

Nu till det förrädiska. Så länge vattenmängden är tillräckligt liten så fungerar etanolen som en katalyt och blandar vattnet med sig själv och bensinen, men om vattenmängden överstiger en viss nivå så blandar sig etanolen bara med vattnet och inte med bensinen,vilket leder till att den tyngre vatten-etanolblandnigen separerar sig från beninen och sjunker till botten. Mao har du nu ren bensin i toppen av tanken och en etanol-vattenblandning i botten av tanken, och vatten-sprit blandningen går ingen normal bensinmotor bra på.

Det är därför din bottensats blev större, K-spriten blandar sig bara med vattnet eftersom vattenkoncentrationen är för stor.

=============

K-spriten sänker den temperatur vid vilket vattnet fryser.
 
Last edited:
Vanligt med dålig bensin?
Jag kan väl "skryta" med att jag har tankat många många gånger på dom största och dom lite mindre bensinkedjorna runt om här i Sverige och aldrig stött på dålig bensin så jag skulle vilja påstå att det inte är vanligt :tummenupp

Inte jag heller. Har heller aldrig träffat någon som sagt något om nämnda problem, utan bara hört om det på just denna site.

Klippt och klistrat från sportbåt.se? hehe han läsa om vågorna:va:tummenupp
 
Last edited:
Värt att nämna är att i Göteborg så tankar dom allra flesta bolagen upp sina tankbilar från samma tankar i oljehamnarna. Har svårt att tro att det skulle vara annorlunda i andra städer.

Slutsatsen får ni dra själva, vad gäller att välja sin bensinstation.
 
Jag har inte läst på om detta ämne så jag har egentligen ingen uppfattning, men jag hittade detta när jag googlade runt lite.

Det är förrädiskt det där med sprit i bensinen.

Som föregående skriibent förklarat så innehåller vanlg 95 oktanig från macken redan 5% etanol, vilket är samma sak som K sprit (etanol).

Att köpa en liter k sprit eller T-röd funkar inte bättre än att köpa 20 liter bensin. Egentligen har k-spriten spelat ut sin roll om man ska hårdra det.

Nu till det förrädiska. Så länge vattenmängden är tillräckligt liten så fungerar etanolen som en katalyt och blandar vattnet med sig själv och bensinen, men om vattenmängden överstiger en viss nivå så blandar sig etanolen bara med vattnet och inte med bensinen,vilket leder till att den tyngre vatten-etanolblandnigen separerar sig från beninen och sjunker till botten. Mao har du nu ren bensin i toppen av tanken och en etanol-vattenblandning i botten av tanken, och vatten-sprit blandningen går ingen normal bensinmotor bra på.

Det är därför din bottensats blev större, K-spriten blandar sig bara med vattnet eftersom vattenkoncentrationen är för stor.

=============

K-spriten sänker den temperatur vid vilket vattnet fryser.

Sprit blandat med vatten brinner utmärkt.
Ända ned till 40% sprit.
Gamalt knep att blanda vatten i spritköket för minskad sotbildning.
Problemet med vatten i bränslet i förgasarmotorer är att vattendroppar sätter igen kanaler och munstycken.
Om det inte är utblandat.
Hur mycket alkohol som blandas i bensinen på sommaren har jag inte koll på.
Men förr blev det ofta problem med isproppar om man körde hobbyfordon med sommarsoppa på vintern.

Men man skall vara medveten om att en del motorer inte går bra med alkoholinblandning i bensinen.
Vet inte varför, men jag har varit med om att (någorlunda) rätt inställda motorer (oftast på den feta sidan) verkat gå snålt med Karburator- eller rödsprit i såsen.
Trots att det bara är någon procent.
 
Skulle någon kunna definera vad dålig bensin är? förutom att den kanske innehåller en del vatten. Det finns nog fler felorsaker i en motor än vad bensinen i sig kan orsaka
 
Jag kan ännu inte säga säkert om faktum är att bensinen är dålig. Ska testa under dagen att köra slut tanken och tanka i nytt. Går hojen bra då, så drar jag slutsatsen att det var bensinens fel. Visst kanske det kan bero på nått helt annat, typ vacum, men det lär jag bli varse i så fall.

Max350: självklart finns det många fler potentiella felkällor i en motor. Vad gäller dålig bensin så pratar man ofta om vatten i bensinen, som ovan. Dålig bensin kan även vara att oktantalet är lägre än angivet.

Min supra är känslig för lågt oktantal, då den lättare spikar då. Därför mappade jag den på 95 för att aldrig riskera när jag tankar 98 att det ska spika.
 
Last edited:
Jag kan ännu inte säga säkert om faktum är att bensinen är dålig. Ska testa under dagen att köra slut tanken och tanka i nytt. Går hojen bra då, så drar jag slutsatsen att det var bensinens fel. Visst kanske det kan bero på nått helt annat, typ vacum, men det lär jag bli varse i så fall.

Max350: självklart finns det många fler potentiella felkällor i en motor. Vad gäller dålig bensin så pratar man ofta om vatten i bensinen, som ovan. Dålig bensin kan även vara att oktantalet är lägre än angivet.

Min supra är känslig för lågt oktantal, då den lättare spikar då. Därför mappade jag den på 95 för att aldrig riskera när jag tankar 98 att det ska spika.

Jag inbillar mig att oktantalet inte ändrar sig dramatiskt i bensin när den blir gammal.
Men allt det göttesta dunstar ju bort.
Svårantändlig med lågt energiinnehåll ser jag som dåligt.
 
Ska hälla i lite k-sprit som jag blev tipsad om ovan, och köra tanken tom. Ska även hålla koll på om det mot all förmodan skulle kunna vara vacum.

Tankade bilen en gång på Jet och helvete vad illa den gick efteråt. Tankade då bara 10L och när jag sedan tankade 30-40L från annan station löste sig problemet. Så jag tror, även om det är sällan, så händer det att bensinen är "dålig".
Med den omsättning dagens mackar har hinner nog inte bensinen bli "dålig".
"Dålig" gör vi nog den oftare själva när vi sparar bensin i dunk och låter den stå..
Klart är ju däremot att de lättare (och därmed mer lättantändliga) fraktionerna i soppan är de som dunstar först. Resultatet av det kan man nog tänka sig.
Mest vanligt är gissar jag att man "ordnar till" vatten i nån form i soppan, vanligen genom varierande (tank)temperatur och därvid uppkommande kondens.
Gissar också att det just vid denna årstid med hög luftfuktighet och starkt varierande utomhustemp detta förhållande kan vara vanligt..
(Här idag: +1 på natten och nu +18 utomhus..)
 
Jag körde 10 mil idag och hojen känns hur bra som helst. Öppnade tanken och inget vakum vad jag kunde märka. Ska tanka full tank imorgon och går hojen fortfarande lika bra så drar jag slutsatsen att bensinen i tanken var dålig. Sen om det berott på bensinmacken där jag tankar eller något annat låter jag vara osagt, så slipper det bli massa livliga diskussioner.

Tack för er input gott folk!

Mvh
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top