Probotector
Piratiserad
Jag kan väl "skryta" med att jag har tankat många många gånger på dom största och dom lite mindre bensinkedjorna runt om här i Sverige och aldrig stött på dålig bensin så jag skulle vilja påstå att det inte är vanligt 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan väl "skryta" med att jag har tankat många många gånger på dom största och dom lite mindre bensinkedjorna runt om här i Sverige och aldrig stött på dålig bensin så jag skulle vilja påstå att det inte är vanligt![]()
Jag har inte läst på om detta ämne så jag har egentligen ingen uppfattning, men jag hittade detta när jag googlade runt lite.
Det är förrädiskt det där med sprit i bensinen.
Som föregående skriibent förklarat så innehåller vanlg 95 oktanig från macken redan 5% etanol, vilket är samma sak som K sprit (etanol).
Att köpa en liter k sprit eller T-röd funkar inte bättre än att köpa 20 liter bensin. Egentligen har k-spriten spelat ut sin roll om man ska hårdra det.
Nu till det förrädiska. Så länge vattenmängden är tillräckligt liten så fungerar etanolen som en katalyt och blandar vattnet med sig själv och bensinen, men om vattenmängden överstiger en viss nivå så blandar sig etanolen bara med vattnet och inte med bensinen,vilket leder till att den tyngre vatten-etanolblandnigen separerar sig från beninen och sjunker till botten. Mao har du nu ren bensin i toppen av tanken och en etanol-vattenblandning i botten av tanken, och vatten-sprit blandningen går ingen normal bensinmotor bra på.
Det är därför din bottensats blev större, K-spriten blandar sig bara med vattnet eftersom vattenkoncentrationen är för stor.
=============
K-spriten sänker den temperatur vid vilket vattnet fryser.
Jag kan ännu inte säga säkert om faktum är att bensinen är dålig. Ska testa under dagen att köra slut tanken och tanka i nytt. Går hojen bra då, så drar jag slutsatsen att det var bensinens fel. Visst kanske det kan bero på nått helt annat, typ vacum, men det lär jag bli varse i så fall.
Max350: självklart finns det många fler potentiella felkällor i en motor. Vad gäller dålig bensin så pratar man ofta om vatten i bensinen, som ovan. Dålig bensin kan även vara att oktantalet är lägre än angivet.
Min supra är känslig för lågt oktantal, då den lättare spikar då. Därför mappade jag den på 95 för att aldrig riskera när jag tankar 98 att det ska spika.
Med den omsättning dagens mackar har hinner nog inte bensinen bli "dålig".Ska hälla i lite k-sprit som jag blev tipsad om ovan, och köra tanken tom. Ska även hålla koll på om det mot all förmodan skulle kunna vara vacum.
Tankade bilen en gång på Jet och helvete vad illa den gick efteråt. Tankade då bara 10L och när jag sedan tankade 30-40L från annan station löste sig problemet. Så jag tror, även om det är sällan, så händer det att bensinen är "dålig".
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |