Vanligaste "åtdragnings-momenten" på MC?

det står ju oftast i specifikationerna att +-3-4% tillåts men det står ju inte om det är ett medelvärde över hela dess inställningsspann eller om det är 3-4% i högsta såväl som lägsta värdet

Problemet borde ju då vara specifikationerna, att det slarvas med att anges hur stor diff som tillåts som godkänt. Eller att köparna skiter i att ifrågasätta just det.

Man har alltså större användning på en motorcykel för en momentnyckel 10-40 nm än en på 40-150 nm?
Nja det var inte det jag sa.

Har man en tight budget och måste prioritera så köp en dyr 10-40 och den billigaste 20-200. Även den billigaste 20-200 är bra nog för att dra hjulaxlar toppar och annat som har moment 60-130N.

Eller som min kompis farsa sade till mig, när jag mekade med min första bil för mycket länge sedan, då jag frågade om åtdragningsmoment för svänghjulet på en B20. En armbågs knyck var hans svar, jag tittade lite undrande på honom :confused: , för jag visste att han var bilmekaniker, då flinade han :D gick och hämtade en momentnyckel, ställde in den, och sade "dra korsvis med denna så blir det bra". :tummenupp
Lite off topic, sorry.

hehe ja jag har själv fått instruktionen när jag började jobba med fartygsdieselar att de e bara o dra tills du känner lite blodsmak och sen dra lite till så blir det bra :rock

Varierar mycket beroende på typ av jobb.
Har en "billig" biltema 20-210nm och en lite dyrare som är något 4/5-20nm. Har funnit att en stor del av det jag gör på min hoj hamnar runt brytpunkten där runt 15-30nm. Bromsar och ramdelar brukar bli stora nyckeln medans motordelar ofta är den lilla.

Sen använder jag nog inte momentnyckeln lika ofta som man kunde om jag ska va ärlig.

Last edited:
Varierar mycket beroende på typ av jobb.
Har en "billig" biltema 20-210nm och en lite dyrare som är något 4/5-20nm. Har funnit att en stor del av det jag gör på min hoj hamnar runt brytpunkten där runt 15-30nm. Bromsar och ramdelar brukar bli stora nyckeln medans motordelar ofta är den lilla.

Sen använder jag nog inte momentnyckeln lika ofta som man kunde om jag ska va ärlig.

Därför jag tror att nyckeln jag hittade, 8-50 passar bra :) Sen får man nog skaffa en stor för bakaxel, drev osv men mycket kan man nog göra me den lille!

Tror nog inte heller att man kommer använda den till precis alla bultar men dom viktigaste iaf :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!