Vanliga frågor och svar(läs innan du frågar)

  • Thread starter Thread starter kjuze
  • Start date Start date

kjuze

Guest
Vanliga frågor och svar.

Tillströmningen av nya MC-åkare är stor såväl som nyfikenheten.
Många sporthojsåkare hittar hit och inte sällan ställs samma frågor om och om igen.Därför tänkte jag samla de vanligaste frågorna och svaren i denna tråd så man som ny kan läsa på om sitt nyfunna intresse utan att spamma ner hela sporthoj.com.

Jag själv är ny så mina kunskaper är mycket begränsade, men jag ska svara på det jag kan och försöka leta reda på de svaren jag inte kan.

Hur går det till?
Nedan kommer jag lista rubrikerna/frågorna/länkarna till de olika svaren.
För varje svar till en fråga kommer det finnas ett inlägg, jag kommer länka till varje inlägg/fråga från detta inlägg.

Hur kan du hjälpa till?
Om du vill skriver du svaret på en fråga i ett separat inlägg och frågan(länknamnet som du vill att jag ska använda) i titeln för inlägget.

Inläggen ska vara MC-relaterade och i så stor mån som möjligt objektiva. Förebilden är susning.nu

Om du ser en fråga som det inte finns något svar på och du vill svara på den skriver du frågan i titeln och svaret i inlägget.

Undvik att skriva strunt i denna tråd!

Frågor:
Vad är ett moppefucko?
Vad ska jag köpa för första motorcykel?
Hur får jag billigast försäkring?
Vart kan jag köpa stylingsaker till min MC?
Vart kan jag hitta MC-bakgrundsbilder?
Är det okej att skenförsäkra/försäkra motorcykeln på någon annan?
Vad är en sporthoj?
Vilket MC-larm ska jag köpa?
Vilken batteriladdare till min MC ska jag köpa?
Vad menas med att klota?
Ghostrider frågor!
Vad ska jag tänka på när jag köper motorcykel?
Vad ska jag göra inför vinterförvaringen?
Hur gör jag för att ansluta till sporthoj:s DC hub?
Hur byter jag användarnamn på sporthoj.com?
För dig som ska köpa videokamera!
Hur får jag en sporthoj.com e-post adressen?
Om något är fel/du tycker något ska läggas till i ett svar. PM:a personen som skrivit svaret så kan den personen ändra det.
 
Last edited:
Vad är ett moppefucko?

Ett "moppefucko" är en person som beter sig omoget och ointelligent när diskussioner om motorcyklar äger rum. Uttrycket myntades av en moderator på internetsajten http://www.sporthoj.com någon gång under år 2002.

Följande karaktäriserar ett moppefucko:

* Folk som skriver *kjam*, *smajl* eller vadsomhelst innanför * *.
* Folk som skryter med att de träffat nån känd kriminell i verkliga livet.
* Folk som inte skriver ihop ord.
* Folk som skriver stora och små bokstäver blandat, exempelvis "FeTt ja dRAr din RätTA med MIn NsR125!"
* Folk som stavar "köra" "tjöra".
* Folk som frågar "är R1 eller GSX-R 1000 en bra första hoj? Jag skall ta kort i september och funtar på den".
* Folk som anser att "Din mamma!" är värsta tänkbara förolämpningen.
* Folk som startar diskussioner för att direkt efter sitt andra inlägg gå över till "Amen du är juh dum i huvvet!" bara för att de inte kan argumentera (samma personer som bär kniv ute "Utifall någon hoppar på dom").
* Folk som sprider diverse myter om vad man gör för att mc-buren polis ska avbryta eventuell jakt på dem; t.ex. att slänga hjälmen, köra i närheten av dagis etc.

Källa: Susning.nu
 
Hur får jag en sporthoj.com e-post adressen?

För att skaffa en sporthoj.com e-post adress går du hit!

Tjänsten kostar 120kr om året och har flera användbara funktioner.

Källa: Swedie
 
Tillägg:

1:Skenförsäkrare ska brännas.Skenförsäkrare är skit.
2:GR är för moppefuckon.
3:
 
Vad menas med att klota?

Det finns olika definitioner på vad klota är men en som många verkar kunna enas om är att "du ska köra omkull utan att nödvändigtvis köra in i något."

En annan beskrivning är:
Klota = Det är när man själv är "skyldig" till vad som hänt vid vad som inte kan kategoriseras som en "vältning", stuntat och lekt där det gått åt skogen, el. kört för fort på en krokväg och åkt av i en kurva osv. Jämförbart med 'trilla'.

Källa Benkar, Firefly och Pejo!
 
Last edited:
Hur byter man användarnamn på sporthoj.com?

Skicka ett PM till Swedie och är han på bra humör hjälper han dig kanske.

Källa: Långa farbrorn och Twinner
 
Hur kan jag ansluta till sporthoj.com:s dc hub?

Sporthoj.com har en DC-hub.
Denna hub är endast tillgänglig för registrerade medlemmar.

Nedan följer instruktioner för att få tillgång till hubben:

1. Skicka ett PM till zykl0n där du inkluderar önskat användarnamn och lösenord.

2. När zykl0n registrerat dina uppgifter så har du möjlighet att komma in på hubben.

För mer information om hur ska ställa in din klient klicka här!

Källa: KaZmur
 
Vad ska jag köpa för första motoryckel?

Vad ska man köpa för första motorcykel

Tänk på att köpa någonting som du har råd att äga, och således inte behöver ställa på någon släkting/familjemedlem. Försäkringsbolagen kan vid eventuell olycka neka dig ersättning och då är det inte kul att sitta med lån på en splitterny R1a samtidigt som du inte kan köra den pga detta.

Måste du verkligen ha det nyaste glassigaste som finns på marknaden?
Annars så finns det mycket pengar att tjäna in på försäkring om du köper något som är tillverkat mellan åren 1985-1993

Exempel på snygga och sportiga hojar som inte kostar skjortan att försäkra är:

Kawasaki gpx/gpz600r
Kawasaki Gpz900
Kawasaki ZXR750
Yamaha FZR600
Yamaha FZR1000
Honda cbr 600f
Suzuki Gsx-r 1100
Suzuki Gsx-r 750

lite mer touringstuk på dessa

suzuki gsx600f/750f
Kawasaki ZZR600/1100

Annars om du vill ha något nyare och fräschare så finns det ju nakna/halvkåpsförsedda motorcyklar som inte kostar skjortan att försäkra

exempel:

Suzuki "bandit" gsf600/1200(n utan kåpa s med kåpa)
honda hornet 600/900
Yamaha Fazer 600
Kawazaki gpz550

Nu har ju bolagen börjat bli strängare med Offroadförsäkringen men varför inte bygga en motard av exempelvis:

Yamaha tt600e
Yamaha xt600
Honda xr600
kawasaki klr650
suzuki drz400
eller varför inte någon KTM?

Tänk noga efter vad du ska ha din första motorcykel till, är du verligen någon som måste ha 150hk på 175kg motorcykel? Har du tänkt dig att toura med motorcykeln?

En annan kostnad man bör beräkna in är ju att man som motorcyklist ska bära en schysst skyddsutrustning, och det kostar en hel del pengar.
Snåla inte på detta då grundtanken bör vara "köp de kläder du vill ha på dig när du krashar".


Sist men inte minst, köp den hoj ditt hjärta brinner för, men använd det sunda förnuftet både innan köp och när du kör, så syns vi på vägarna även nästa år.

källa: SH´s samlade visdom samt det sunda förnuftet.
 
Last edited:
Vad ska jag göra inför vinterförvaringen?

Tvätta av motorcykeln, den måste bli helt torr efter tvätten (kör motorcykeln en liten runda, bromsa).

Varmkör motorn, byt olja och oljefilter.

Se till att du bara har några liter bensin kvar i tanken. Starta motorn och därefter häll i motorolja eller helst tvåtaktsolja (så att du får en kraftig oljeinblandning). Fortsätt att köra motorn någon minut innan du stoppar den.

Skruva bort tändstiften (motorn skall vara kall), häll någon centiliter motorolja i varje cylinder, kör runt motorn något varv med startmotorn. OBS! Se till att tändhattarna är jordade så att inte gnistbildning uppstår. Montera helst nya tändstift (byte efter ca 1000 mils körning).

Töm bensintanken, bensinledningar och flottörhusen från bensin.

Häll i lite olja i tanken, skaka tanken så att insidan blir täckt med olja. Töm ut överflödig olja.

Torka rent i luftfilterburken, skaka rent filtret eller om du har tillgång till tryckluft blås från insidan.

Smörj alla vajrar.

Sätt en plastpåse över bakre delen av ljuddämparen för att förhindra att fukt kommer in.

Rengör kedjan med fotogen, torka den ren, därefter smörj in med motorolja.

Montera ur batteriet, kolla nivå, placera det på en träbit, underhållsladdas en gång per månad under vintern. Förvara det sedan på en torr, sval plats.

Förvara instruktionsbok, verktygssats inomhus i värme.

Om möjligt palla upp motorcykeln så att däcken avlastas.

Vaxa alla lackytor.

Smörj in blankytor med smörjolja.

Täck till sist över motorcykeln med ett skynke som ventilerar (t ex ett lakan ).

Byte av gaffelolja bör också ske en gång per år och då lämpligt när motorcykeln skall konserveras inför vintern. Är du osäker, låt verkstaden göra jobbet åt dig.

Reparera eventuella fel innan du ställer in motorcykeln.

Beställ reservdelar under vintersäsongen så slipper du få panik till våren

Källa och Tjet!
 
Ghosrider frågor!

Vem är ghostrider? *
Kör alla sporthojsägare som ghostrider? *
Vad har ghostrider för hemsideadress?Länk!

* PM:a kjuze om du vill svara på dessa frågor/lägga till fler frågor/svar.
 
Vart köper jag sporthoj.com tröjjor?

För att köpa din alldeles egen sporthoj.com tröjja klickar du här!

Det finns flera olika sorters tröjjor och du kan få ditt nick tryckt på tröjjan.
 
Last edited:
För dig som ska köpa videokamera.

Taget från min sticky -http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60825

Det har ju varit massa snack om att köpa videokameror och hjälmkameror på senaste tiden. PM har kommit titt som tätt till mig om lite råd och tips på kameror osv., tänkte då sammanfatta om vad som har skrivits här på forumet. Jag skriver också lite fakta om de vanligaste videoformaten; Hi 8, Mini DV och DV.

Hi 8
De som tillverkade 8mm kameror utvecklade en version med högre upplösning som de kallade Hi 8. Precis som Super VHS C har den 400 linjers upplösning. För att kunna spela upp kassetten behöver man antingen en videobandspelare konstruerad för Hi 8, eller så kopplar man videokameran direkt till TVn via S-video.
Hi 8 ger en klarare bild än de andra analoga videokamerorna och har nästan CD-kvalitet på ljudet. Hi 8 ger med sina 400 linjers upplösning god bildkvalitet och försämras inte lika mycket vid editering och kopiering som t.ex. 8mm formatet. Hi 8 videokameror är större och tyngre än DV kameror men de är i gengäld billigare.

Mini DV
Videokameror i Digital Video (DV) ger den bästa bilden med minst 500 linjers horisontell upplösning och har CD-kvalitet på ljudet och medger ljuddubbning. Filmen kan överföras utan försämring som DV-signal via det digitala i.Link (Firewire) till en dator för avancerad redigering. Många DV kameror har dessutom digital ingång så att den redigerade filmen kan överföras tillbaka till ett DV band. Tack vare de pyttesmå banden, som bara är en femtedel så stora som standard VHS band, är videokameror med mini DV format marknadens minsta och lättaste men tyvärr också vanligtvis de dyraste.

DV
Samma höga bild- och ljudkvalitet som mini DV, den enda skillnaden mellan formaten är bandens storlek. DV band är nästan dubbelt så stora som mini DV, och därmed blir också videokamerorna större.

Vilken kamera passar mig då?
Det man ska tänka på först när man ska köpa en kamera är vad egentligen man ska filma för något med den. Är man amatör och bara ska filma de fina ängarna eller London Bridge så kanske man inte behöver det värsta som finns.
En Hi 8 kamera funkar alldeles utmärkt till det, men jag rekomenderar ändå att man köper en DV eller Mini DV kamera. För en Hi 8 kamera kan man räkna med priser runt 2000 kr - 4000 kr. En Mini DV, ca 3500 kr - 4500 kr. Nu är i budgetklass!

För den som vill ha lite mer action i rullarna, typ som att filma coola motorcyklar och göra mer avancerade filmer bör räkna med att hamna i prisklassen runt 5500 kr - 7500 kr, kanske lite mer ändå för en DV kamera. Det är också det formatet jag rekomendera att man filmar med. Man kan nästan säga att "Ju dyrare, desto bättre". Bildskillnaden mellan kamerorna är inte jättestora, utan det är mest funktionerna som skiljer (vad det är för märke kan också spela en lite roll).
Vill man ändå vara värst så kan vi snacka om prisklassen 15000 kr +++, men så skoj ska vi väl änå inte ha, hehe..
En kamera som har mycket IN- och UT-gångar och specialfunktioner blir alltid dyrare, men det kan också bli bättre film om man utnyttjar det.

Extrautrustning.
Beroende på om man är den som filmar väldigt mycket kan det alltid vara bra att ha extrautrustning med sig. Här kommer lite exempel som är bra att ha med sig:
- Extra batteri (ju mer power man har med sig, desto mer rulle)
- Extra film (mer film att filma upp helt enkelt)
- Stativ (det är inte alltid så kul att zooma in 16x utan stativ när polaren kör på bakan 300 meter bort, stativ är filmarens bästa vän)
- Filter (det finns alltid knep att få den perfekta bilden)
- Mikrofon (har man mic IN på sin kamera kan man alltid få bättre ljud med en extern mikrofon. oftast så sitter vänstra och högra mikfonen ½ centimeter ifrån varandra på kameran, man får liksom inte det där riktiga stereoljudet)
- Kablar (typ till laddare och TV)
- Trasa (blir linsen skitig, blir filmen likaså)
- Tejp (ska man sätta fast kameran eller något annat så funkar tejp utmärkt, silvertej som eltejp)

Helt andra vinklar - vidvinkellins
För att få lite mer effekt på filmen kan man alltid köpa sig en vidvinkellins. Det finns i alla olika sorter och storlekar beroende på vad man är ute efter. Med en vidvinkellins kan man få mer bräddvidd på filmandet. Säg att man ser 100 med orginal, sätter man på en vidvinkellins kan man se 130. Den utökar synfältet mer beroende på modell och typ. På bildern kan du se ett exempel på vanligt och sk. Fisheye vidvinkel. Det finns dock de vidvinklar som inte är lika kraftiga.

Orginal -->
DSC00005.jpg
Fisheye -->
DSC00006.jpg


Helt andra vinklar - hjälmkamera (helmetcam)
Detta är nog den roligaste pryl jag har skaffat till min kamerautrustning. Med denna kan man få riktigt balla vinklar från hjälmen, under hojen osv. Med den blir också filmerna lite mer speciella. Man kan få se hur personen som wheelar ser det från hans/hennes ögon och slipper då se den gamla klassiska vinkeln från sidan av vägen som filmar en pixel som blir större och större som sedan försvinner med varvande motor. Hjälmkamera rules!!
Kort klipp på hur det kan se ut. KLICKA [1,6Mb]


Här kan du köpa din kamera på nätet, de två största nätbutikerna (sverige).
Cyberphoto - Har stort utbud av videokameror och vanliga fotokameror
Scandinavian Photo - Har en mycket enkel och snygg sida, stort utbud av kameror och har blivit sveriges bästa e-handel två gånger!

Hjälmkamera
SWE - www.w-motoracing.se
SWE - http://www.cambike.nu/
USA - http://www.helmetcamera.com/
USA - http://www.bulletcam.com/
ENG - www.rfconcepts.co.uk


Några gamla länkar på forumet..
..om kameror
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=15548&highlight=videokamera
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34864&highlight=videokamera
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=55001&highlight=kamera
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=50725&highlight=kamera

..om hjälmkameror
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57318&highlight=kamera
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53495&highlight=kamera

Bra sidor där man kan få reda på recensioner om många kameror
ENG - http://www.whatcamcorder.net

Hoppas att jag har gjort någon lite klokare angående videokameror och skicka gärna PM om det är något som ska läggas till eller så? Frågor tas emot också!

mvh
Micke
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top