Vandaler ska ha stryk!

Rent principiellt måste jag tycka att det är fel men jag undrar om inte killen bad om det...

imaster skrev:
2455446 Rent principiellt måste jag tycka att det är fel men jag undrar om inte killen bad om det...

Krossat näsben och utslagna tänder. Lite väl grovt tycker jag. Men annars säger jag som en polis sa till en snattare (som fått sig en smäll) en gång: -Varför gnäller du för det var ju du som bröt mot lagen.

GrimReaper skrev:
2455459 Krossat näsben och utslagna tänder. Lite väl grovt tycker jag. Men annars säger jag som en polis sa till en snattare (som fått sig en smäll) en gång: -Varför gnäller du för det var ju du som bröt mot lagen.

Håller med - men principen att "ta lagen i egna händer" är jag emot. Så lite anti måste jag vara... ;)

Även om jag vet att det fel att ta lagen i egna händer kan jag inte låta bli att flina skadeglatt.:D

GrimReaper skrev:
2455459 Krossat näsben och utslagna tänder. Lite väl grovt tycker jag. Men annars säger jag som en polis sa till en snattare (som fått sig en smäll) en gång: -Varför gnäller du för det var ju du som bröt mot lagen.

Jag håller med...
På nåt sätt är det ju en risk man får ta, att det man gör kan få konsekvenser.

Varje måndagmorgon åker jag förbi en busskur som har fått alla rutor krossade så det ligger splitter överallt och affischeringen hänger. Varje onsdagmorgon åker jag förbi samma busskor och då är Ryds Glas där och sätter dit nya rutor.

De som gör detta på helgerna ska ha en rejäl omgång, men de kan få behålla tänderna i varje fall...

Eller nej, de ska fanimej arkebuseras. Billigast så. :rolleyes:

Lord Adrian skrev:
2455470 Även om jag vet att det fel att ta lagen i egna händer kan jag inte låta bli att flina skadeglatt.:D

Nu måste jag vara lite petig. Att ta lagen i egna händer tycker jag låter så fel då man faktiskt (enligt lagen) får göra ett envars gripande vid brott som kan ge fängelse i straffskalan. Vid ett envars gripande får man även använda proportioneligt våld.

Med andra ord så betyder det att om nu grabben gjorde vålsamt motstånd och mannen blev tvungen att slå honom sönder och samman så behöver det inte betyda att han gjorde fel. Nu tror jag dock inte att mannen som slog gjorde det i självförsvar...

Så jag skulle hellre vilja säga att man inte ska vara någon bödel.

P.S. Om mannen skulle varit smart, skulle han istället gripit grabben och ringt polis. Troligtvis skulle han få brottas lite, åtminstonde. D.S.

Last edited:
16 år, då borde man ha vett nog att inte göra så. Så helt rätt, nu lärde han sig förhoppningsvis något.
När jag var i 14-års åldern så var vi ute och "terroriserade" men inte förstörde vi något på något vis. Då tyckte 3 äldre gubbar att de skulle läxa upp oss då de hade sett ett gäng (vi var dock endast 4st) som var ute och slog sönder brevlådor etc. Detta var itne vi skyldiga till men det trodde ju gubbarna såklart.
Sagt och gjort, de jagade oss och fick tag i två av oss och började kasta omkring med oss och det blev lite vevande. Synd bara att en av dem hade ringt snuten :D Behöver jag säga vilka som fick sig en åthutning av snuten? Inte vi iaf, vi fick skjuts hem och förfrågan om vi skulle anmäla men efter en ursäkt så sket vi i det.
Så ska ni spöa ungdomar så ge fan i att ringa snuten så de itne kommer mitt i smeten :tummenupp

Den 16-åringen aktar sig nog för att slå sönder rutor i framtiden. Ser i alla fall till att inte göra det när folk är i närheten.

Jag har väldigt svårt att tycka synd om grabben, han får skylla sig själv. Även om jag också tycker att utslagna tänder är att ha gått får långt.

Tänk er detta:

16-åring svårt misshandlad

HUDIKSVALL (ST) 2006-09-12 [03:00]

En 16-åring från Njutånger blev under helgen svårt misshandlad av bilist.
16-åringen höll på att repa och välta motorcyklar på Kungsgatan i Hudiksvall då bilisten stannade till och slog ner 16-åringen så till den grad att näsbenet knäcktes och fler tänder slogs ut. Det är okänt vem bilisten, som tog lagen i egna händer, är.

Finns det någon här som inte hade hyllat denna okända bilist och hjälteförklarat honom/henne om fallet varit så?

äh, va fan, hade inte snorungen krossat rutor hade han inte fått stryk.

Enkel matematik.

Synd att alla som tillrättavisar ungar som gör fel 'kränker' dom och blir polisanmälda.

Ok, slå ut tänder är väl att ta i, men man kan ju bli anmäld för mindre. Jävla klemande nu för tiden.

http://www.borrmagazine.com/index.php?id=146

morlock skrev:
2455491 Varje måndagmorgon åker jag förbi en busskur som har fått alla rutor krossade så det ligger splitter överallt och affischeringen hänger. Varje onsdagmorgon åker jag förbi samma busskor och då är Ryds Glas där och sätter dit nya rutor.

De som gör detta på helgerna ska ha en rejäl omgång, men de kan få behålla tänderna i varje fall...

Eller nej, de ska fanimej arkebuseras. Billigast så. :rolleyes:

Men Ryds Glas klagar ju troligtvis inte, dom tjänar troligen multum på att laga busskurer... Komunpolitikerna borde ju nästan premiera sådana handlingar av befolkningen, det säkrar ju massvis med arbetstillfällen :tummenupp

Va? var det inte val nu? Får politikerna vända på negativa saker så dom kan dra fördelar av det så får väl andra också... :D

StormBringer skrev:
2456393 Men Ryds Glas klagar ju troligtvis inte, dom tjänar troligen multum på att laga busskurer... Komunpolitikerna borde ju nästan premiera sådana handlingar av befolkningen, det säkrar ju massvis med arbetstillfällen :tummenupp

Va? var det inte val nu? Får politikerna vända på negativa saker så dom kan dra fördelar av det så får väl andra också... :D
Antagligen är det Ryds Glas som betalar en slant till smågrabbarna som gör det...
När jag var i yngre tonåren så var det ett par polare som fick i uppdrag att klottra på fastigheter som en saneringsfirma hade kontrakt på....

Blanco skrev:
2456731 Antagligen är det Ryds Glas som betalar en slant till smågrabbarna som gör det...
När jag var i yngre tonåren så var det ett par polare som fick i uppdrag att klottra på fastigheter som en saneringsfirma hade kontrakt på....

Har tänkt på det där också...BRA intäkter för dessa glasfirmor är det ju...:rolleyes:

Back