Valet står mellan: VTR1000, SV1000S, GSX-R 1000, YZF R1

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Som oftast varje vår så blir man bra sugen på att skaffa sig ett alternativ till enduro/motardhojen och just nu är hojarna som intresserar mig mest: VTR1000, SV1000S, GSX-R 1000, YZF R1. D.v.s 2 st twin hojar och 2 st fyror. Som favorit just nu har jag Gixxern men det kan ändras beronde på vilka parametrar jag kommer fram till är viktigast, glida runt på stan och skjutsa, twin-sound, eller att ha max trycka i motorn samt väghållning.

Vad säger ni erfarna, om man kört/ägt båda typerna av hojar d.v.s twin resp. fyror, vilken typ av hojar tycker ni ger mest körglädje om man väger ihop resp. modells styrkor/svagheter. Twinhojarna jag kollat på står lägre i inköpspris vilket gör dem attraktiva (är inne på att köpa en -02 eller nyare).

Finns det tillräckligt med pulver i twinnarna för att man inte ska tröttna på dem redan första sommaren? Chassit på fyrorna jag nämner verkar också vara något mer påkostade med USD gaffel fram, är det något man märker på landsvägen ifall man pressar hojarna hårt?

Har kört hoj sedan jag var knatte, men mest har det blivit enduro/cross samt motard på senare tid. Har luftat en del 2-taktare på Gelleråsen/Anderstorp men aldrig en supersporthoj.

Tacksam för alla tips!
 
VTR visst är det en sp1 du funderar på!!!

r1 vilken årsmodel???

hur kan du ha med en SV.....!!!

Gixxer förstår jag:-)

salig blandning :D

se till att fara å prova så du vet hur dom känns.


du blir nog nöjd vad du än köper.
 
obruT skrev:
VTR visst är det en sp1 du funderar på!!!

r1 vilken årsmodel???

hur kan du ha med en SV.....!!!

Gixxer förstår jag:-)

salig blandning :D

se till att fara å prova så du vet hur dom känns.


du blir nog nöjd vad du än köper.

Funderar på en R1 -02, -03.

Sorry, menade Honda VTR1000F. Står alltså och väger mellan twin för rimliga pengar eller supersport.

Jepp, blandningen är salig eftersom jag inte har lyckats bestämma mig för vilken hojtyp det blir.
 
Last edited:
Pasi skrev:
Funderar på en R1 -02, -03.

Sorry, menade Honda VTR1000F. Står alltså och väger mellan twin för rimliga pengar eller supersport.

Jepp, blandningen är salig eftersom jag inte har lyckats bestämma mig för vilken hojtyp det blir.

he he...
kostnad första året skiljer STORT
en 1000f får du för 40000kr ca (kanske dom kostar mer)...försäkring (vet ej men inte så dyr)
r1...får du betala en del till ( 25-50000kr)...försäkring...(vet ej ganska dyr)


så första året skiljer det 30-55000kr ca....tänk på det


så du MÅSTE prova dom.......


edit ...dålig på räkna :-)
 
Last edited:
Äger nu en vtr1000F -97.. å ja kan nog säga att ja aldrig mer kommer äga en mc med rad4.. men smaken ä ju som baken..
Fördelen med fajjerstormen ä ju självklart LJUDET, men oxå vridet, fan va skönt det är å slippa växla för å få draget, sen har vi ju det här med å åka på bakhjulet: MYCKET enklare med en v-twin..
Nackdelen är att den där sköna hästsparken som kommer när man klättrar mot toppen på varvmätaren, den finns inte på vtr:en...
Körde kompisens Retta -01, gick som ett skollat troll och har ju en mycket högre topphastighet än eldstormen, men ja tycker att 240knyck räcker, för det går jävligt fort upp till 200..
Kan inte uttala mig om gixxern eller sv:en, men R1an och vtr:en har båda sina för å nackdelar: provkör!!
 
Köpa

Pasi skrev:
Som oftast varje vår så blir man bra sugen på att skaffa sig ett alternativ till enduro/motardhojen och just nu är hojarna som intresserar mig mest: VTR1000, SV1000S, GSX-R 1000, YZF R1. D.v.s 2 st twin hojar och 2 st fyror. Som favorit just nu har jag Gixxern men det kan ändras beronde på vilka parametrar jag kommer fram till är viktigast, glida runt på stan och skjutsa, twin-sound, eller att ha max trycka i motorn samt väghållning.

Vad säger ni erfarna, om man kört/ägt båda typerna av hojar d.v.s twin resp. fyror, vilken typ av hojar tycker ni ger mest körglädje om man väger ihop resp. modells styrkor/svagheter. Twinhojarna jag kollat på står lägre i inköpspris vilket gör dem attraktiva (är inne på att köpa en -02 eller nyare).

Finns det tillräckligt med pulver i twinnarna för att man inte ska tröttna på dem redan första sommaren? Chassit på fyrorna jag nämner verkar också vara något mer påkostade med USD gaffel fram, är det något man märker på landsvägen ifall man pressar hojarna hårt?

Har kört hoj sedan jag var knatte, men mest har det blivit enduro/cross samt motard på senare tid. Har luftat en del 2-taktare på Gelleråsen/Anderstorp men aldrig en supersporthoj.

Tacksam för alla tips!
Köp en TL1000 :yoparty !! R eller S!! -00 eller så.... :tummenupp
 
Provkörning verkar vara det enda rätta, risken finns iofs. att man faller för första bästa hojmodell man provkör eftersom den säkert kommer att kännas grymt pigg i jämförelse med hojen jag kör idag (52-55 bakhjulshästar/122 kg fulltankad).

Hur är t.ex. GSX-R 1000 att skjutsa med jämfört med SV1000? Funkar SV1000 chassit bra ifall man pressar hojen hårt, eller behöver framgaffel / bakfjädring moddas? Är det försäkrningsklass 7 på båda hojarna?
 
Pasi skrev:
Provkörning verkar vara det enda rätta, risken finns iofs. att man faller för första bästa hojmodell man provkör eftersom den säkert kommer att kännas grymt pigg i jämförelse med hojen jag kör idag (52-55 bakhjulshästar/122 kg fulltankad).

Hur är t.ex. GSX-R 1000 att skjutsa med jämfört med SV1000? Funkar SV1000 chassit bra ifall man pressar hojen hårt, eller behöver framgaffel / bakfjädring moddas? Är det försäkrningsklass 7 på båda hojarna?
R1-02 ÄR EN SUPER HOJ :tummenupp
 
Vad är bra / dåligt med R1 -02 resp. RSV Mille?

Eller om det är en känslig fråga, så vad fick dig att avstå att välja en annan modell :rolleyes:.
 
Last edited:
Pasi skrev:
Vad är bra resp. dåligt med R1 -02 resp. RSV Mille?

Rsv Mille R.. Riktig hoj med öhlins runt om,Oz racingfälgar och en massa kolfiber:) grymt vrid samt ett ljud som får nackhåren att resa sig.Exklusiv.

R1=Sporthojarnas volvo,finns i varje gatuhörn och tustrålar inte så mycket mer än synen av plast.. visst går dom snabbt.. men vad gör några hundradelar/sekunder när man åker hoj.
:tungan
Ärligt talat så ska man nog testa både twin och rad4,sen bestämma sig:)
 
Körde SV1000S som lånehojj förra säsongen när min stod på verkstad.
Vad kan jag säga om den då. Jo visst motorn dra bra på botten och mellanregistret. Död på topp. Jag upplevde framhjulet som fladdrigt på ojämn kurvig väg. Samt hård i fjädring. Går säkert att justera viket jag ej gav mig in på. Mycket vibrationer. Mina fötter och händer domnade.

Kul hojj att busa runt med. Lätt att få på slangen... Och soundet är ju twin.
Dock så tror jag att du skulle trivas bättre på någon av de andra hojjarna.
 
Pasi skrev:
Som oftast varje vår så blir man bra sugen på att skaffa sig ett alternativ till enduro/motardhojen och just nu är hojarna som intresserar mig mest: VTR1000, SV1000S, GSX-R 1000, YZF R1. D.v.s 2 st twin hojar och 2 st fyror.


Tjena Pasi!

Kommer du ihåg mig!?

Jag sålde XR'en och tjackade en R1'a 02'a. Jag är grymt nöjd med den. Du som gillar att åka på slangen skall nog välja en rad 4'a! =)

Hör av dig så får du testa min Retta om du vill!!!
 
RoLLER skrev:
Tjena Pasi!

Kommer du ihåg mig!?

Jag sålde XR'en och tjackade en R1'a 02'a. Jag är grymt nöjd med den. Du som gillar att åka på slangen skall nog välja en rad 4'a! =)

Hör av dig så får du testa min Retta om du vill!!!


Är det Rolle som döljer sig bakom signaturen RoLLER, vi har nog setts hos Micke i så fall?

Ja, det lutar nog åt en 4:a. Tack för erbjudandet att testa din hoj :banana.
 
Som motardpilot finns det en fördel med twin, motorkaraktären är ganska lika med massor av vrid, jämn effektkurva och ordentlig motorbroms. VTRblablabla-F har lite för lite effekt och ett klent chassie i motsats till SP1 / SP2 som i alla fall inte lider av chassieproblem. Stabilare hoj för dom pengarna får man leta efter.

Edit: Passerar du linköping är det bara att du säger till så kan du få prova en SP1. Den är relativt enkelt konverterbar mellan streetfighter / racer.

/HW
 
Sant... en väljusterad R1:a har faktiskt mer vrid hela vägen jämfört med en SP1:a
 
Hmm, trodde ett tag att jag hade bestämmt mig, men känner mig osäker igen. :huvet

Åker till handlaren imorgon och kollar på hojarna, kanske man får ta sig en provtur oxå.

Effektmässigt, hur mycket hp får man ur en SV1000S med slip-on/omprogrammerad box?

Ni som har fina exemplar av årsmodellerna -02 eller -03 av hojarna GSX-R1000 eller R1 salu kan alltid skicka ett PM med info, gärna bilder och tänkt pris.
 
Last edited:
Pasi skrev:
Är det Rolle som döljer sig bakom signaturen RoLLER, vi har nog setts hos Micke i så fall?

Ja, det lutar nog åt en 4:a. Tack för erbjudandet att testa din hoj :banana.

Nej nej.... Du var hemma hos mig och jag meckade ihop en SOE film tillsammans med.... va fan hette han nu igen då.... SOE chefen.... hårdrockaren....? Du jobbade på bank va?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top