Val av storlek på förgasare

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
God kväll!

Jag undrar hur man räknar på storleken på förgasare. Jag har fått förslag om att sätta en Keihin FCR39brygga på min Zx7r (istf cv-förg som sitter nu). De växer inte på träd precis (jag borde köpt när jag fick tipset såklart:rolleyes:), dock så finns en uppsjö av förgasare i olika storlek och fabrikat om man skummar av internätet lite. Har hittat mest mikuni- och keihingasare

Frågorna blir således:
1. Vad avgör storleken (Venturidiameter:va)på förgasaren?
2. Kan man avvika från rekommenderad (av Keihin i detta fallet) storlek och i så fall, hur mycket?
3. Finns det någon given regel om motsvarande diameter från CV till Flatslide?
4. Finns det några fler bra (gärna billiga också) tillverkare av Flatslidegasare som ni skulle vilja rekommendera?

Kolla sidan 24, de finns en enda brygga som direkt är till en zx7r

http://www.sudco.com/Carburetor/SudcoKeihinCatalog.pdf

Om de är en 39mm brygga utan att kunna kontrollera ursprung, finns risken att den är gjord för en äldre zxr el.zx9:a, det vill säga att den kan gå som en låda skit innan man fått till rätt bestyckning.

Mikuni har mig veterligen ingen downdraft brygga, de fanns en test från 90-talet som drogs in.

Frågorna blir således:
1. Vad avgör storleken (Venturidiameter)på förgasaren?
Behöverdu inte fundera på eftersom de bara finns en 41mm-brygga från keihin till zx7r
MEN! ja antar att denna brygga passar bäst för att gasa på bana.

2. Kan man avvika från rekommenderad (av Keihin i detta fallet) storlek och i så fall, hur mycket?
Beror på hur mycke du e beredd å köra i bänk innan du hittat rätt i bestyckningen, som i sin tur beror på hur kunniga dom e på just FCR som du bänkar hos.
De som begränsar e när föggen glappar på insugsgummit å inte blir tätt.
Mindre diameter på FCR ger bättre bottendrag å sämre toppeffekt, större diameter det motsatta.
Skulle misstänka att 37 till 39mm på gata för en 750 går bra.

3. Finns det någon given regel om motsvarande diameter från CV till Flatslide?
En CV har ju en area - spjällaxel, medan i en FCR / RS / TMR så är de bara en nål som "sitter i vägen"
Exempel, en 40mm CV med spjällaxel på 4mm skulle motsvara typ ca 37mm FCR.
Men det är enförenkling, eftersom det är en massa annat som spelar in oxå.

4. Finns det några fler bra (gärna billiga också) tillverkare av Flatslidegasare som ni skulle vilja rekommendera?
Det är Keihin som har som passar din rakt av, å downdraft tror ja de e svårt att finna andra fabrikat å speciellt inte utan en massa strul å passa in.
Amal
Dellorto
weber
Malossi
solex

Annars kan du ju experimentera med å sätta dit ett insprut, de enda ja antar e trixit e spjällhus som passar, sedan är det ju bara std-delar kabelhärva, box, pump typ.

Hoppas de gav lite svar...

....massa bra info....

Ja, tack!
Jag har sett att de begagnade bryggor som varit till salu som suttit monterade på zx7r har varit 39millimetare. 41:or används ju på RR-modellen. Är det båg med 39:or då?

Edit: såg nu i länken att 39mm gällde fram till årsmodell 95 (har en 98), finns det någon som vet vad det är för skillnader på motorerna?

Last edited:
Ja, tack!
Jag har sett att de begagnade bryggor som varit till salu som suttit monterade på zx7r har varit 39millimetare. 41:or används ju på RR-modellen. Är det båg med 39:or då?

Edit: såg nu i länken att 39mm gällde fram till årsmodell 95 (har en 98), finns det någon som vet vad det är för skillnader på motorerna?

En CV förgasare flödar sämre met pg av att den är inte ren inne i flödet. Arean på skrotet är av mindre betydelse. Problemet är ATT det sitter en spjällaxel där. Så för att få samma flöde i en trottelförgasare,. så kan man gå ner några mm i diamter. Som ex Cv 37 till Trottel 34.

Om du summerar ihop all effekt i en motor.. Alltså effekten du får ut på att varvtal, så får man alltid ut mer med en mindre förgasare. Om du gör en Integral av effektkurvan. Arean under grafen.
OM man gasar fullt från låga varvtal. Man måste alltså lära sig att köra med en stor förgasare.

Jag har en FZR1000. -87 Sitter CV37 orginal. Ska enligt tidigare ägare ha gett ca 122 hk på bakhjulet. Enligt boken 136 i motor... Verkar rimligt.
Jag kom över en uppsättning FCR33:or Jag räknade inte med att få ut Mer toppeffekt. Men få ett fett mellanregister. Och så blev det...Men jag fick faktiskt en hk mer på topp också. 123hk. Dock inte i samma bänk.
Men det syns på vridmomentskurvan att den tappar av vid 8000rpm. Bestyckningen är ganska bra, så jag ser det som att förgasaren går i botten då och flödare inte mer.
Så vill man leka med siffror så är det bara att räkna tvärsnittsarea. Det är faktiskt ett linjärt förhållande.
Vill jag har vrid till 9000rpm så skulle jag alltså ha ca 10-15% större förgasare. AREA!

Mats

Haha! Inte fick jag det lättare nu precis:). Original sitter det ju Keihin CVK38mm. Enligt Keihin ska jag gå upp till 41mm för FCR (står FVK i verkstadshandboken, WTF?).
Men det fungerar m.a.o kanon med 39:or också om man bara orkar köpa sig en påse blandade munstycken också. Vet inte om bänkning blir aktuellt just nu iaf. men det är ju bra att ha i åtanke. Det sitter en Yoshi Bolt-on på också så det blir väl större munstycken än standard gissar jag.

Hej. Antingen kan du köpa ett beg set 39mm till en zxr 750, zx9r b motorn och bygga om dom med annan delning eller köpa ett set til zx7rr som håller 41 mm. 39-orna bestyckar du sen med ca 155-160 i huvudmunstycken, nålar tar du ocfhp, från sudca, slow jets byter du ut mot justerbara och main air jet 100 eller om du har aftermarket emulsionsrör 200. Toimgångsmunstycken går det bra med 42 som orginal. FCR är bra mycket roligare än CV-fuggar:yoparty.
Per :squid

Flödet från en FCR39 brygga räcker absolut till för en rimligt standard 7a på gata. När man åkte SBK racing med dem på 90-talet och trimmade satan och ville ha ur det sista på topp så behövdes 41mm. Har man för mycket tid över så går 39mm gasaren att borra till 41mm men det är overkill på en gatmotor...

Tack igen alla! Toppeffekt använder jag ju inte ofta nej. Går upp mot varvbryt kanske 1 gång om dagen, det roliga sitter ju i hur fort man kommer iväg. Ta t.ex Lectra Hauls MT4000: 0-30 snabbare än ett hjulvarv. Fantastiskt:)

P.S En inte purfärsk tråd men tanken finns ju kvar även om de monetära flödena nu är mer begränsade. Skulle behöva en flatslide på lönekontot också :gnissla

Hej. Visst går det att borra ett gäng 39-or men de kan bli rätt knepiga att bestycka då. Jag vet en kille som gjorde jut det och han gav upp till slut och satte ut förgasarna på E-bay.
Per:squid

Hej. Antingen kan du köpa ett beg set 39mm till en zxr 750, zx9r b motorn och bygga om dom med annan delning eller köpa ett set til zx7rr som håller 41 mm. 39-orna bestyckar du sen med ca 155-160 i huvudmunstycken, nålar tar du ocfhp, från sudca, slow jets byter du ut mot justerbara och main air jet 100 eller om du har aftermarket emulsionsrör 200. Toimgångsmunstycken går det bra med 42 som orginal. FCR är bra mycket roligare än CV-fuggar:yoparty.
Per :squid

Denna bestyckning funkar klockrent:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Kolla ebay, jag köpte mina fcr för 4000kr där

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back