Val av R1a

Gammel rettor han en riktig trevlig charm, antingen så älskar man eller hatar dem. Men gillar man en vobblig och nervös skitcykel cykel så är det bara köpa.
Är inne på min 5e nu och har delar så jag kan åka gamla häckar i 10år till.
Styrdämpare är trevligt i vissa situationer och när man börjar köra lite hårdare.
Dreva ner 1kugg fram och byt till rejspinnar så får man en underbar cykel.

Mätarställning skulle jag inte bry mig om då det är väldigt enkelt att lämna in mätaren för några 100 så har man en cykel i nyskick som gått 1500mil på 10år:gnissla

Last edited:
Eller ska man satsa på en -02ans modell med insprutning? Mycke skillnad i chassie jämnfört med 98-01?

Gammel rettor han en riktig trevlig charm, antingen så älskar man eller hatar dem. Men gillar man en vobblig och nervös skitcykel cykel så är det bara köpa.
Är inne på min 5e nu och har delar så jag kan åka gamla häckar i 10år till.
Styrdämpare är trevligt i vissa situationer och när man börjar köra lite hårdare.
Dreva ner 1kugg fram och byt till rejspinnar så får man en underbar cykel.

Mätarställning skulle jag inte bry mig om då det är väldigt enkelt att lämna in mätaren för några 100 så har man en cykel i nyskick som gått 1500mil på 10år:gnissla

De måste var ett kap pris de:)

Med tanke på att jag köpte en 02:a för 46,000 + depåstöd, med 3000 mil på räknaren, samt fullstämplad serveicebok, så tycker jag det är dyrt

Last edited:
Vet en snubbe som sålde sin retta för ett par år sedan(98 el 99?) den hade gått ÖVER 8000 mil, han satte ut den för 29K, det bara small till och hojen blev såld, den som köpte tyckte den fortsatte att gå tokbra:tummenupp

Kan varmt rekomendera R1 av tidig modell då det är en mycket underhållande hoj som är billig att äga . De tidiga rettorna är mer nervösa men skojigare. Är inne på min fjärde nu!
-02/-03 känns lite tråkiga enligt mig. Sprutet gör även att de kan kännas lite ryckiga vid avslag/påslag om man är lite känslig.
Köp ett välvårdat ex av tidig modell eller kliv upp på -04/05 .
Ang miltal så är 4000 mil inget om hojen är välskött. Lådproblem skapas av fullgasväxlingar och INGEN hoj klarar fullvarv på 1 an och sedan kasta i 2 an. Därav tror folk att just R1 an har "växelådsproblem".
Lådan har ingen felkonstruktion utan blir sådan av misshandel.
Lycka till med köp!

Jag såg flera stycken som låg runt 30k på blocket förra säsongen. Har dom blivit dyrare? Visserligen så var dom inte helt orginal och kanske nån repa.. 98-99or

Hur är stabiliteten i R1 typ 00 mot min zx9r 00? Menar altså spårkänsilghet och vridstyvhet? Lite nyfiken bara...

Är de en dålig affär å köpa en -00 som gått jätte lite och är som ny än å köpa en lite nyare som gått mer mil? De ligger i samma prisklass.

Jag hade valt 00:an. Är inte rädd för hojar med ett par år på nacken om det är lågmilare och välskött. Äldre hojar har bättre försäkringspremier med.

Sen har många problem att köra en "gammal" hoj men jag anser det har mer fördelar.

Men jag ska inte välja åt dig. :)

Nä de ska du ej:) Men de är alltid bra å få info från andra också än sig själv:)

Jag hade valt 00:an. Är inte rädd för hojar med ett par år på nacken om det är lågmilare och välskött. Äldre hojar har bättre försäkringspremier med.

Sen har många problem att köra en "gammal" hoj men jag anser det har mer fördelar.

Men jag ska inte välja åt dig. :)

Jag skaffade en med förgasare för att själv kunna justera och skruva när så behövdes och jag gillar karaktären. Den hade gått runt 5.000 mil när jag sålde och var i kanonskick. Jag gick igenom motorn och kollade upp lager, koppling, ventilspel m.m. och allt såg ut som närapå nytt. Det var iofs ett bra exemplar som hanterats varsamt av tidigare ägare och även jag själv pendlingskörde mest (fast på R1:ors vis :rolleyes: ). Exup:en var det enda som kärvade, men gick bra efter smörjning med värmebeständigt klet.

Jag drevade upp en kugg fram för att få ner varvtalet vid högre farter. Gick kanon runt 260 i alla fall, med bra respons kvar. Lite nervös i styrningen vid så höga farter och förstås vid kraftig acceleration, men en styrdämpare tog udden av det värsta.

Faktiskt en av de stabilaste och säkra hojar jag kört. Lite touringkänsla med låga fotpinnar och mjuk sadel och fjädring (om man jämför med rejskittade hojar). Frambromsarna åtgärdades med stålomspunna slangar och bra sintade belägg - iom att originalbromsarna är alldeles för klena för min smak. Det låga kåpglaset ersattes med ett s.k. TT-glas - den typ man använder för landsvägsrejsing (lite högre - och glasklart - så man får plats helt bakom och ändå ser bra).

Ja de har ju sina år på nacken men de är ruskigt snygga för att vara så gammal.

Är 50000 dyrt för en R1-00 som gått bara 1495mil? Är jättefin. Slipon, styrdämpare, nytt bakdäck o.s.v.

Jag skaffade en med förgasare för att själv kunna justera och skruva när så behövdes och jag gillar karaktären. Den hade gått runt 5.000 mil när jag sålde och var i kanonskick. Jag gick igenom motorn och kollade upp lager, koppling, ventilspel m.m. och allt såg ut som närapå nytt. Det var iofs ett bra exemplar som hanterats varsamt av tidigare ägare och även jag själv pendlingskörde mest (fast på R1:ors vis :rolleyes: ). Exup:en var det enda som kärvade, men gick bra efter smörjning med värmebeständigt klet.

Jag drevade upp en kugg fram för att få ner varvtalet vid högre farter. Gick kanon runt 260 i alla fall, med bra respons kvar. Lite nervös i styrningen vid så höga farter och förstås vid kraftig acceleration, men en styrdämpare tog udden av det värsta.

Faktiskt en av de stabilaste och säkra hojar jag kört. Lite touringkänsla med låga fotpinnar och mjuk sadel och fjädring (om man jämför med rejskittade hojar). Frambromsarna åtgärdades med stålomspunna slangar och bra sintade belägg - iom att originalbromsarna är alldeles för klena för min smak. Det låga kåpglaset ersattes med ett s.k. TT-glas - den typ man använder för landsvägsrejsing (lite högre - och glasklart - så man får plats helt bakom och ändå ser bra).

Är 50000 dyrt för en R1-00 som gått bara 1495mil? Är jättefin. Slipon, styrdämpare, nytt bakdäck o.s.v.

Om det verkligen är bara knappt 1500 mil och inte är tillbakaskruvat (på tio år?!), så är det nog ett ok pris ändå om skicket verkligen är så bra som det ser ut. Men normalt borde priset vara lägre än så.

Är historiken och tidigare ägare kännt? Varför har den bara gått så få mil (och hur har den körts under den sträckan)?

Jag är riktigt nöjd med min R1'a från 2000. De 150HK den har räcker för mig utan problem då jag bara kör på gata.

Valet stod mellan en R1 från 2000 och en annan jag hittade från 2005.
Dock så var försäkringspremien på den från 2005 100% högre så det blev den från år 2000 istället.

Jag skulle inte vara mycket snabbare på en 05'a än vad jag är på min från 2000 då jag inte är någon Rossi direkt.

r1:a från -03 för 55tusen? Gått strax över 2000mil. - något att ha?

Vad ska man kika på vid provkörning/titt?

tacksam för svar

Back