Val av offroad hoj för nybörjare.

Nabil GSX1100

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2012
Ort
Skövde
Hoj
1980 Suzuki GSX 1100
Hej gott folk!

Jag är ny här på forumet och inom mc kretsar.
Kommer förhoppningsvis ta mitt mc kortet till våren/sommaren och jag är
intresserad av en äventyr/offroad hoj som är lätt att hantera för en nybörjare.
Jag är 172 cm och ca 90kg

Prisklass 35-60k
Ni som har erfarenhet av såna hojar, vad har ni för förslag?

Med vänlig hälsning
 
Du vill ha ABS och i din prisklass handlar det om BMW F650/700/800 GS och något äldre R1200GS alternativt Yamaha XT660 av något nyare snitt. Honda Transalp med ABS kan gå in i prisklassen också.

Beroende på om du menar ”äventyr=touring med grusmöjlighet” eller ”offroad=gruskörning med helgturskapacitet” så är det bara att börja i ena änden av skalan och kika.

BMW 1200 boxer är extremt lätthanterlig beroende på låg tyngdpunkt och mjuk motor, så ingen fara alls för nybörjare.

Men en mindre och billigare hoj är alltid enklare, driftskostnaderna lägre, sorgen över att få en skråma på den mindre.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
KTM 990 Adventure! :yoparty
 
Man kan tycka olika om ABS. På en offroadhoj efterfrågar jag det inte alls.

Om du är ny på hojar och vill köra offroad så börja gärna med en billig äldre enstånka som XT660. Eller varför inte XT600, Honda Dominator, Suzuki DR650 eller en Kawasaki 650 KLR. Funkar finfint på grus och traktorvägar. Efter en säsong har du koll på det grundläggande, och har upptäckt om dina preferenser går mer åt endurohållet, dvs mindre och lättare hojar. Eller kanske åt seriösare grussmiskare som KTM690 eller Husqvarna 701. Eller så kanske du upptäcker att det är större äventyrshojar för längre turer på varierat underlag som du är sugen på. Och då har du ju fått diverse förslag redan.
 
Last edited:
I vilken slags terräng har du tänkt dig använda hojen?

Äventyr/offroad, tolkar jag som mest asfalt och någon enstaka grusväg och ingen direkt svårare terräng än så?

- - - Updated - - -

I vilken slags terräng har du tänkt dig använda hojen?

Äventyr/offroad, tolkar jag som mest asfalt och någon enstaka grusväg och ingen direkt svårare terräng än så?
 
Du vill ha ABS och i din prisklass handlar det om BMW F650/700/800 GS och något äldre R1200GS alternativt Yamaha XT660 av något nyare snitt. Honda Transalp med ABS kan gå in i prisklassen också.

Beroende på om du menar ”äventyr=touring med grusmöjlighet” eller ”offroad=gruskörning med helgturskapacitet” så är det bara att börja i ena änden av skalan och kika.

BMW 1200 boxer är extremt lätthanterlig beroende på låg tyngdpunkt och mjuk motor, så ingen fara alls för nybörjare.

Men en mindre och billigare hoj är alltid enklare, driftskostnaderna lägre, sorgen över att få en skråma på den mindre.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Varför vill han ha abs? Bättre att lära sig bromsa istället.
 
Ktm 690 motard m.f.l om man vill ha kul på riktigt.

Mellan rödljusen i stan kanske , motard på kurvig landsväg är det tråkigaste jag kört , alla är väl olika men encylindrigt kör hemma i stan eller på grus allt annat blir surrigt skakigt o kraftlöst.
Är det på grus trådskaparen tänkt hålla sig kan jag hålla med dom som tipsat om en encylindrig annars en 990 eller liknande om det är asfalt som är äventyret
 
Mellan rödljusen i stan kanske , motard på kurvig landsväg är det tråkigaste jag kört , alla är väl olika men encylindrigt kör hemma i stan eller på grus allt annat blir surrigt skakigt o kraftlöst.
Är det på grus trådskaparen tänkt hålla sig kan jag hålla med dom som tipsat om en encylindrig annars en 990 eller liknande om det är asfalt som är äventyret

Menade 690 Enduro:). Riktigt kul på grus men funkar öven på vägen och speciellt på bakhjulet. Inte så kul över 120 dock.
 
Istället?


Buy quality, cry once

Det finns Hur många hjälpsystemsom helst i bilar och folk krockar och kör av vägen som aldrig förr på dom mest mystiska ställen som absolut inte borde gå att krocka på.

Samma gäller abs på hojar.. folk litar på att systemen skall rädda och rätta till deras misstag eller nonchalans och då krockar folk/ kör av vägen när systemen faktiskt inte är perfekta.

Där av bör folk lära sig bromsa.
 
Jag tänker en allround hoj som man kan ge sig ut med och utforska denna vackra avlånga land med.
Vill kunna vika av asfalten och ta en grusväg eller skogsväg med lättare terräng om man känner för det.
Man ska även kunna ha med packning på hojen om man vill.

Har sneglat/googlat lite om Honda Transalp 700, vad säger ni om denna hoj, är det nåt att satsa på eller finns det bättre alternativ för dom pengarna jag skrev?
 
Jag har harvat åtskilliga mil grusväg med sporthoj, FJR och K1300S, med packning och ibland tom med skjuts. Du måste inte ha en endurohoj bara för att det inte är asfalt under sulorna. Skogsväg, om du med det menar traktorväg i skogen, kör du inte med packning ändå, då vill du ha en liten och smidig hoj, men den kommer du vilja kasta i soporna efter en halvmil asfaltväg.
 
Tycker 660 tenere (kanske 700 när den väl landar) samt 690/701 enduro är bra mellanting.
Klarar lätt en heldag i sadeln på en sån (visserligen inte så kräsen då jag itne får plats på många fler hojjar)

De smiskar grusväg och medeltuff teräng utan problem. Och med ett rimligt däck skäms de inte på asfalt heller.
Sen går det alltid att skaffa motardhjul om du vill köra lite fina asfaltslingor eller bana.

@Sundström
Vad är det för jävla raksträckor du kört med motard? En konverterad 450 eller 500 stämmer kanske lite bättre på det du beskriver, men det är inte mycket som åker om en 690/701 på ordentligt knixiga vägar. De är löjligt kul när det ska förflyttas tyngdpunkt i rappet gång på gång på gång.
 
Jag tänker en allround hoj som man kan ge sig ut med och utforska denna vackra avlånga land med.
Vill kunna vika av asfalten och ta en grusväg eller skogsväg med lättare terräng om man känner för det.
Man ska även kunna ha med packning på hojen om man vill.

Har sneglat/googlat lite om Honda Transalp 700, vad säger ni om denna hoj, är det nåt att satsa på eller finns det bättre alternativ för dom pengarna jag skrev?

Du behöver absolut ingen "offroad" för att köra grus eller skogsväg. Det funkar med vad som helst och din begränsning blir snarare packningsmöjligheterna - och på att du inte kommer att orka åka så långt alls med en encylindrig offroad med träsadel. De flesta som rekommenderar KTM 690 har knappast kört sträckor på mer än 20 mil i sträck med dem...

Vill du utforska landet så passar en vanlig inte för tung hoj alldeles utmärkt. Transalp, TDM, Suzuki 650 eller annan sitta-rakt-upp-hoj funkar skitbra. En nakenhoj funkar skitbra (men kolla packningsmöjligheterna).
En touringhoj är optimal...
 
Honda TransAlp är ju ett bra alternativ. Nu vet jag inte om den är lite väl hög för dina 172 cm. Åk till någon handlare och provsitt. Annars är finns det ett flertal hojar där du kan köpa en sänkningssats. Om du har tur kan du hitta en offroadare som redan är sänkt.

Visst, allt går. På 70-talet åkte tyskarna jorden runt på sina nya xt500or. Folk har tagit sig jorden runt på gsx1100r osv.
När jag kör mina landsvägshojar på dålig grusväg med potthål och skit så räcker inte fjädringsväg och dämpning till.
Fjädringsvägen fram är nog 160 mm på alla tre, z750-4 från -80, z750 ltd twin från -82 och TDM900 från -02. Jag har åkt någon mil här och där men då går det inte jättefort. Hårt packad fin grusväg är ju inget problem.
Sen har jag en dr600 med 220 mm fjädringsväg fram och bak. Den är det bara att stå på med. Jag tror den väger 150 kilo. Tanken rymmer 21 liter så vikten varierar under de 40 milen.
Igår åkte jag 45 mil med den. Varierande underlag, blöt grusväg, isig väg, asfalt med grus och is om vartannat, torr asfalt och 80-90-100-110-vägar varav 8 mil motorväg på slutet. Före det var det väl 5-6 mil med 90-väg. Fem timmar i sadeln. Ett tankstopp, två stopp för att kolla karta och 2-3 stopp för att fota. Ingen mat eller kaffe.
Jag hade kunnat åka 20 mil till om jag käkat. Ingen av mina andra hojar hade funkat lika bra igår. Nu hade jag ingen packning alls. Men som sagt, TransAlpen är en hoj som jag gillar men aldrig kört. Kolla efter en med packväskor. Moderna plastiga hojar är dyra att lägga omkull. En sidokåpa till TDMen kostade 4300 för några år sedan. Dekalen 300. Fylltrattar som provsitter...
Min dr kostar inte mycket dessutom har jag en komplett i delar. Den senare modellen av dr650 är lite lägre och det finns sänkningssats att köpa. Har elstart.
 
En video som jag gillar som fan. Han köper en ny Kawa 650 offroad och åker till Sydamerika. Inga förkunskaper. Det går det med. Det finns miljarder med klipp där experter säger hur allt ska gå till. Poppa popcorn, filmen är två timmar. :)
https://youtu.be/KuzOuBPuZVc
 
Varför vill han ha abs? Bättre att lära sig bromsa istället.

Det finns Hur många hjälpsystemsom helst i bilar och folk krockar och kör av vägen som aldrig förr på dom mest mystiska ställen som absolut inte borde gå att krocka på.

Samma gäller abs på hojar.. folk litar på att systemen skall rädda och rätta till deras misstag eller nonchalans och då krockar folk/ kör av vägen när systemen faktiskt inte är perfekta.

Där av bör folk lära sig bromsa.
Som jag svarade en gång vid frågan om min Street Triple R har ABS:

– Nej, vi som kan bromsa behöver ingen ABS. :hej

Jag tycker det är bra att lära sig bromsa på riktigt redan från början än förlita sig på nåt system.
 
Men för att ge ett svar på frågan till TS:

Jag började på en BMW F650 GS, liten och lagom. Lite klen dock men som riktigt nybörjare som aldrig kört ens en moped innan så efterfrågar man inte efter herrejössesdrag och storkubik precis.
Men tipsen ovan som XT660, BMW GS-modellerna skulle jag nog välja om jag var ny. BMW's GS-modeller är rätt ergonomiska tycker jag, på dom kan jag sluka mil efter mil utan att känna mig slutkörd i kroppen.

Åk och provsitt hos handlare för den delen, kanske du får ett hum om nån modell du verkar sitta bra på.

Lycka till med körkortet! :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top