Val av offroad hoj för nybörjare.

Som jag svarade en gång vid frågan om min Street Triple R har ABS:

– Nej, vi som kan bromsa behöver ingen ABS. :hej

Jag tycker det är bra att lära sig bromsa på riktigt redan från början än förlita sig på nåt system.

ABS har inget med att kunna bromsa utan om du åker på något oförutsett skulle jag säga.
 
Som jag svarade en gång vid frågan om min Street Triple R har ABS:

– Nej, vi som kan bromsa behöver ingen ABS. :hej

Jag tycker det är bra att lära sig bromsa på riktigt redan från början än förlita sig på nåt system.

ABS eller inte har ingenting med om man kan bromsa eller inte. ABS är en säkerhetsanordning som ser till att du står på hjulen även när du missbedömt underlaget eller helt enkelt inte SETT underlaget, exempelvis om du måste tvärbromsa i en långsam bilkö.

Man skall lära sig bromsa på riktigt om man överhuvudtaget skall ha på en MC att göra, men ABS är en detalj som man skall ha om nu möjligheten finns.

Argumenterar man mot ABS på en förstahoj skall man inte skryta med sitt förstånd. Argumentera istället gärna för regelbundna bromsövningar.
 
ABS eller inte har ingenting med om man kan bromsa eller inte. ABS är en säkerhetsanordning som ser till att du står på hjulen även när du missbedömt underlaget eller helt enkelt inte SETT underlaget, exempelvis om du måste tvärbromsa i en långsam bilkö.

Man skall lära sig bromsa på riktigt om man överhuvudtaget skall ha på en MC att göra, men ABS är en detalj som man skall ha om nu möjligheten finns.

Argumenterar man mot ABS på en förstahoj skall man inte skryta med sitt förstånd. Argumentera istället gärna för regelbundna bromsövningar.

1) Försökte vara ironisk med att uppge svaret jag gav på en fråga jag fick en gång.

2) Inbromsningar är alltid bra, man kan aldrig öva för mycket där.

3) Jag tycker man bör lära sig grunderna på en hoj utan ABS för att få in känslan med inbromsningar. Men det är väl bara jag som tänker så.

Over and out.
 
1) Försökte vara ironisk med att uppge svaret jag gav på en fråga jag fick en gång.

2) Inbromsningar är alltid bra, man kan aldrig öva för mycket där.

3) Jag tycker man bör lära sig grunderna på en hoj utan ABS för att få in känslan med inbromsningar. Men det är väl bara jag som tänker så.

Over and out.

Jag förstår inte hur din punkt nummer 3 har något med ABS att göra. Det enda som den gör är att hjulet inte låser sig när du gör fel så du kan träna vidare (eller det är större sannolikhet att du inte lägger hojen iaf).
Hur tycker du att ABS är ett hinder för att "få in känslan med inbromsning"?
 
Jag har inte ABS. Jag kör med insidan och säkerhetsmarginaler. Har funkat för mig sedan 1982.
När jag missbedömmer underlag eller andras beteenden så använder jag marginalerna.
Mellan 1977 och -82 var det väl lite si och så med marginaler. Ung och odödlig.
 
Hur tycker du att ABS är ett hinder för att "få in känslan med inbromsning"?
ABS kan ge en falsk trygghet, som andra redan menat här ovan. Att lär man sig bromsa med ABS och senare sitter på en hoj utan ABS bromsar man på sig.
 
Samma resonemang går ju att applicera på krockkuddar och säkerhetsbälten...

ABS träder in när du har gjort fel, det är inget man åker omkring och använder ”istället för” bromsteknik.

Det viktiga är att öva bromsteknik ofta och särskilt drilla den i början av säsongen, sedan är ABS det som kanske räddar dig från att glida under den där bussen...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Jag hade enorma problem att få till bromstekniken när jag började köra mc för några år sen och missade första uppkörningen genom att bromsa till det triggade ABS (med lyft bakhjul på slutet). Ingen av hojarna jag äger har ABS så jag lever på hoppet att jag kan kontrollera saker i en krissituation. Det krävs dock lite olika mental inställning när jag går från en mc till nästa. Tar jag i på samma sätt på Street Triplen som på Ténérén så lär jag syna vägen ganska snart.
 
Nu blev de här en ABS tråd och även jag måste inflika med erfarenhet av abs. Jag har aldrig haft abs hoj men jag fick prova kompisaren Husqvarna 900 Nuda som är rel lik min KTM sm990 och de va minst sagt intressant. Jag provade den på grusväg för att känna på abs bromsarna för de är på grus jag va mest intresserad av hur de funkar. För att bilda sig en uppfattning av vilken körvana jag har så har jag cross och enduro samt mycket isbanakörning och lite motardkörning på bana i ryggen så jag bromsar ofta så hårt in i kurvor så framhjulet låser sig då o då. Nåväl när jag provade Nudan så testade jag bromsa mer o mer och redan efter 10 tal inbromsningar tordes jag trycka in bromsen helt från alla tänkbara farter även över 100 knyck. De kändes supersäkert jag provade bromsa på den hala mittensträngen o över till hjulspåren som har bättre fäste no problem at ål. Säker inbromsning är ett faktum men jag bromsar ner farten snabbare utan abs "när man är med såattsäga" för då kan man låsa framhjulet så de gräver ner sig i gruset och de ger bättre bromsgrepp. Men de kräver ju såklart rätt mycket träning så jag tror inte medelföraren kan göra det så ABS är nog bäst för de flesta förare utom dem med tokkörningsvana eller tävlingserfarenhet i ryggen.
Jo just jag gillade inte bakhjulets ABS för jag vill ställa upp bakhjulet då o då inför kurvor och de blev bet svårare med abs. Jag skulle vilja ha abs ändå för jag tror man undviker en vurpa om man måste panikbromsa så vid vanlig transportåka i avslappnad stil skulle jag ha abs funktion påslagen men vid mer tokkörning då man är skärpt skulle jag slå av det.
Mitt hojråd är köp en KTM sm 990 för dem har lång fjädringsväg och de funkar även skitbra på grusväg med grova 17" däck, de går ruskigt bra och motorn är minst sagt rolig.
 
Hej allihop!

Tack för alla tips och förslag på hojar, filmer och ABS bromsar :tummenupp
Mycket underhållande och lärorik!

Nu har jag köpt mig en Africa Twin -98 i bruksskick
Jag når till och med ner till backen med fötterna :crash

Den behöver lite kärlek innan den är fit for fight.
Det märks att förra ägaren har brukat den offroad en del, men den är i bra bruksskick ändå.

Nu är det en storservice som gäller på den, då den stått ett bra tag.
Nya oljor å vätskor, filters, däck, bromsbelägg och bensinpump som är från Biltema, puh!

Har provat den en del på jobbet och den känns väldigt välbalanserad, även vid krypkörning.
Ska bli riktigt kul att få ut den på vägen, eller rättare sagt på grusvägarna :kär


Snapchat-2031151467.jpg
Snapchat-1488073990.jpg
 
@Sundström
Vad är det för jävla raksträckor du kört med motard? En konverterad 450 eller 500 stämmer kanske lite bättre på det du beskriver, men det är inte mycket som åker om en 690/701 på ordentligt knixiga vägar. De är löjligt kul när det ska förflyttas tyngdpunkt i rappet gång på gång på gång.

:)på en krokig normal svensk 70-väg är inte motard värst kul , flyter kurvorna på finns bra mycket roligare hojar :banana gokartbana eller liknande vägar javisst men då är det nog troligast 50-skyltat iallafall häromkring
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top