Val av MC:)

?? no no, men lånat en monster några helger i höstas.

Vad säger ni, kan man ha halvförsäkring på en 65000kr 05 R1? Antar att ni inte ser det som en lösning!

Skulle aldrig köra en halva på en sån maskin.. kör själv en gixxer 1000 k5:a och vet hur lätt det är att gå omkull... har varit nära några gånger:rolleyes:
Jag vill inte stå där med en kvaddad maskin och betala skadorna själv för att man varit snål med försäkring... frågan är inte om man lägger ner.. utan när :yoparty

Skulle aldrig köra en halva på en sån maskin.. kör själv en gixxer 1000 k5:a och vet hur lätt det är att gå omkull... har varit nära några gånger:rolleyes:
Jag vill inte stå där med en kvaddad maskin och betala skadorna själv för att man varit snål med försäkring... frågan är inte om man lägger ner.. utan när :yoparty

ja ja, då glömmer jag det...:arsele

?? no no, men lånat en monster några helger i höstas.

Vad säger ni, kan man ha halvförsäkring på en 65000kr 05 R1? Antar att ni inte ser det som en lösning!

Tycker jag absolut är ett bra alternativ, du kommer få ett antal som säger bu och några som säger bä.
Mitt tips är att köpa ett par krashpuckar till sving och ramen. Men nu har du trots allt ganska billig helförsäkring så jag hade nog tagit hel ändå.

Själv betalar jag det du betalar för hel fast för halv och då känns det som halv är bättre alternativ med krashpuckar än att betala hela hojjen på två år i försäkringskostnad (35" x2)

kör med halvförsäkring och krashpuckar. Det kommer bli betydligt billigare i längden om du är lite händig själv. bara självrisken är på 6000.- oftast och säg en ca 10 tusen om året extra (minst) i helförsäkring.

krashar du första året så kan du laga för 16000.- vilket man kommer ganska långt på. och går det bra första året så har du ju tjänat in mer på det hela!

höhö räcker det inte med en nsr? ;) jag betalar 100:-/mån räcker bra det :D

Jag betalar 3.700kr/år hel/hel för min CB1000R. 42 år och bor i Sthlm.

Provkörde även FZ-1:an men föredrog CB1000R (som gav mig skitmycket självförtroende från första provkörningen). Men de är ju både väldigt bra hojar och det är därför lite av en smaksak vilken man gillar mest. S3:an från Triumph är också bra.

För att krångla till det lite - Aprilia RSV Mille. :) Står sig bra i värde, billig att försäkra (jag pyntar ~600 hel/hel per månad för en 01:a, 34, mindre stad, egen villa med garage, etc).

Go' på krokiga vägar, fullt tillräckligt med pulver och med ett underbart ljud. :)

/J

frågan är inte om man lägger ner.. utan när :yoparty

Den attityden kryddad med insikten av att man på 10 år betalat 2 hojar i helförsäkringspremie gör att jag numer bara kör halvförsäkrat. Jag tycker du ska köra halvförsäkrat och ta det lite lugnt, det tjänar både plånboken och kroppen på.

Just nu står det mellan Yamaha r1 05, CB1000r och Super Duken 990...:va , hoppas få lite "kläm" på det i morgon, måndag!

vh

Hej av de alternativen skulle jag gått på r1:an, jag är över 190 lång men jag har aldrig haft ont av det,
Har haft en r1-04 och en cbr1000rr-04 har dock inte kört super duken men andra naken hojar (speed triple)
R1:an suverän motor, smidig chassie och en hoj som bara vill ut på banan
Cbr:n åkte jag snabbare med än r1:an tack vare att den är så förlåtande, det enda som gör att den faller med, känns helt enkelt lite för snäll.
Super duken skulle jag gärna haft en som alternativ till sporthojen för det är utan tvekan den busigare av dom tre. lite beroende på vad man är ute efter.
Hade jag köpt nu hade jag dock valt en försäkring med möjlighet att ställa av och tagit att dom var lite dyrare under sommarhalvåret.
"Edit" kraschkåpor och halvförsäkring är en vinnare med..
Lycka till.
(sitter själv o drömmer om något annat än min gamla 660)

LitersPrillorna är bra för långväxta sägs det. Åk ut till Marcussen och kika på den Tuono Factoryn som står där. Vilken godbit!

Tuono kan du dessutom försäkra hos Bilsport-Mc. En 30+ försäkring där så kommer du nog undan rätt ok vill jag tro. ett exempel http://www.blocket.se/vi/19551797.htm?ca=20_s

/Halmstad hang-around.

Last edited:
Med tanke på den billiga premie du blivit erbjuden på en R1:a tycker jag inte det är något att diskutera - köp dig en R1!

Jag är äldre än du och min halvförsäkring kostade en bra slant mer än det du får betala för hel. Men då bor jag i Stockholm också.

Vill man åka en R-hoj från denna sida om 2000-talet, och inte är 40+, så får man räkna med att det kommer att kosta.

Om man inte vill lägga 1000-2000:- / mån på försäkring rekommenderar jag en motard eller en naken hoj med mindre effekt.

Men det var ju inte en sådan du var ute efter, eller hur?!

Jag har aldrig lyckats förmå mig att motivera en helförsäkring på mina R-hojar (nya) eftersom det inte lönar sig i mitt fall - jag har aldrig klotat, "peppar peppar", så jag har vid det här laget "sparat" in en hoj på att köra halv.

Jag är en bit över 190cm och sitter förvånansvärt bra på en R1:a - men alla i denna längd ser ut som en jättebaby på sporthojar - bara att slicka i sig eller kapa benen vid knäna.

ZX12R, som någon rekommenderade, sitter jag faktiskt bra på också - men den är tung som ett godståg. Är du typen som lägger många mil på motorväg är det hojen för dig - gillar du små och kurviga vägar skulle jag skippa den.

GSXR1000 från 2007 och framåt kan jag också rekommendera, en grym hoj det med - även om jag tycker R1:an "känns" lättare att bryta ned.

Betalar själv 1089 kr/mån för halv och då för en R1:a. Är 32 och bor i stan. Så hel för 1000 kr/mån skulle jag bli överlycklig för.

Hade tänkt föreslå dig en ny B-King (jag älskar min). Kostar 3000 kr första året i försäkring, sen ca 6000 kr år hel/hel!

Och med 184 hästar kan man busa!! Även på ländsvägen!

Men den kan vara trång om du är 190 lång, jag är 184 och det är inte mycket plats över...

Med risk för att låta grymt tråkig nu.

Om du inte har ngn hoj eller har haft tidigare så kanske du skulle köpa en lite äldre och billigare. Bara för att känna på det lite först. Vet många som köper splitter nytt o sen kommer på att det kanske inte var deras grej.

Du verkar ju inte veta vilken typ av hoj du vill ha, alla ovan är ju helt olika.

Jag tipsar om en Thunderace tex. funkar både till bana, touring och nöjeskörning. Sen är den ju större än nya Rettor med.

När du sen kört ett år kanske du kommit på vilket område inom hojvärlden som var ditt och då köpa en mer nischad och nyare hoj.

Jag tycker du ska åka runt o prova olika cyklar:tummenupp

Och det e väl en viss skillnad mellan en fighter och en r1.

Men det hade varit trevligt med en till superduke i halmstad:yoparty

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back