Val av luftvärmepump och varmvattenberedare till villa

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jag har precis flyttat in i en 1,5-plansvilla på 184kvm med uppvärmning genom direktverkande el, samt en varmvattenberedare med drygt 30 år på nacken. Jag känner att det i längden hade blivit billigare med en nyare beredare samt en luftvärmepump.

Vad har ni för erfarenheter av olika märken, olika lösningar etc?
Någon som har "Nordenberedaren"?

//oscar

luftvärmepump

Kolla in http://www pellets.net där kan du säkert få svar på dom flesta av dina frågor,där finns också länkar till användbara luftvärmeforum som man kan
kolla in,har själv ingen erfarenhet av luftvärme frågor angående pellets besvarar jag med glädje på i mån av möjlighet.
Mvh.anttas

Satsa några kronor extra på att få en pump med maximal verkningsgrad. I slutändan kommer pumpen vara en struntsumma vs elräkningen som driver den.

Har en Mitsubishi med cop på 5,2 i garaget. Helt OK. Har fungerat bra. Finns många andra bra maskiner också. Min ska ge värme ända ner till -25 grader...
Hur ofta är det så kallt?

Mats

Luftvärmepumpar rent generellt har ju den svagheten att dom fungerar lite sämre om det blir riktigt kallt ute men det är ju inte så ofta det är riktigt så kallt. Dessutom är det ju den absolut billigaste formen av värmepump eftersom man bara behöver göra något litet hål i väggen och hänga upp grejorna och sen är det klart.

Har du frånluftsventilation i huset så kan du överväga en varmvattenberedare med värmepump som tar värmen ur frånluften. Då kan du spara lite på varmvattnet också. morsan har en sån i sitt hus och det funkar kanoners.
Fast har du inte frånluftventilation så kan det ju bli kostsamt om man måste dra ventilationskanaler och grejor. Du borde kontakta några olika firmor som säljer värmepumpar och få in anbud och förslag på vad dom tycker är vettigt.

Det du ska kolla på framför allt är ju energifaktor/verkningsgrad. Vad gäller livslängd så tror jag att det inte spelar någon större roll. I princip är det ju samma grejor som i ett kylskåp och dom går ju ganska länge innan dom packar ihop.

Fan vad bra att den här tråden kom upp! Jag tänkte skriva en, men tvekade...

Gjorde själv en större survey redan för nåt år sedan, men la ner det hela just då.
Funtade på Pellets, men nu är jag tillbaka på L/L pump.
Kanske även solfångare för varmvattnet.

Jag blir iaf tokig på marknaden.

Alltifrån fackhandeln som försöker skrämma alla som vill installera själv (jag menar hur svårt kan det vara? Det är ju inga raketforskare som installerar dessa system, och jag själv jobbar ju med komplexa systeminstallationer dagarna i ända, vilket gör att jag väl tycker mig kunna genomskåda branschen lite - för de täljer ff guld med täljkniv)

Men helt klart kan man dra några slutsatser:

- Högt COP är bra, men inte allt. Det ska relateras till kapacitet och ffa pris.
- Kända märken är dyra. Men att de har en stor org. bakom sig kan vara guld värt vid ev reklamation osv.
- Billiga okända nätsålda aggregat skall undvikas. De är ofta inte ens anpassade till nordiskt klimat - fast det står så. En del är dessutom främst byggda som AC, för att monteras i medelhavsländerna, och där är värme en biprodukt, precis som AC är här. Mao olika fokus på var produktens huvudfunktion skall finnas: Värme eller kyla. En sån här pump kan inte vara bäst på bägge samtidigt.
- Lockpriser på installation är ofta ihåliga. Många gånger ingår inte ett helhetsåtagande, så man har en "nyckelfärdig" produkt, klar att använda.
Inte sällan får man låta hyr en elektriker för att koppla in det hela och dra el till både inne och ute-del.
- Köp helst bara produkter som har reparation-på-plats-garanti, annars måste du klippa av rören, och sen skicka kompressorn till en rep-firma = en dyr installatioinsavgift tillkommer igen när allt ska kopplas ihop igen.

Ja det finns mer.

Men man ställer sig frågan:

Köpa ett billigt aggregat på Jula, som får gå så länge det kan, och sen kastas... Eller ett dyrt med helhetsåtagande från leverantören.

Jag kan idag inte enas med mig själv om vilket som ger bäst totalekonomi.

Att läsa "testimonials" här där folk hissar sin egen produkt säger mig ingenting.
Jo att de är nöjda.
Men det säger ingenting om hur deras grej är i jämförelse med nån annans.
Och att folk hissar kända fabrikat är inte så oväntat.
Skam vore det väl annars.
Det vore roligare att läsa någons kommentar som har installerat själv, och fått allt att funka, och är nöjd.

Som sagt... det finns lite att tänka på! :)

varmvatten beredare med solfångare,, blir de för mig om nåra år.
efter alla kostnader samt fått tillbaks miljöavgift så ca 25 papp.

jag köpte komplett ivt luftvärmepump med instalation. den är jag helnöjd med hittills :) är väl ivt,s o panasonic,s värstingar som regerar men de finns fler.

ca pris klart 20+

Fan vad bra att den här tråden kom upp! Jag tänkte..

//Cut//

Det vore roligare att läsa någons kommentar som har installerat själv, och fått allt att funka, och är nöjd.

Som sagt... det finns lite att tänka på! :)

Min bror har installerat en jordvärmepump i sitt 90 kvm hus med källare.
Huset i sig hade redan vattenburen värme så det behövde han inte ge sig i kast med.

Det blev rätt mycket rördragning och även tips från en yrkesman som bor här i närheten. Fungerar idag finfint och han betalar ungefär lite drygt 1000 kr i månaden i snitt i uppvärmningskostnader.
Betänk då även att huset i sig är helt och hållet oisolerat, så där har man en del att vinna om man skulle orka med att isolera och panela om kåken.

Pumpen med installation slutade på drygt 70k har jag för mig. Då kostade det nästan 10k att gräva upp baksidan för att lägga slangen i.

Jag är helt övertygad om att det går att installera dessa produkter själv, bara man är noggrann och påläst och sen gärna tar tips ifrån de som kan.

Nåväl, lite info iaf.

I Sverige får vi eftermontera en värmesensor, eftersom vi brukar ha kallare än övriga länder. Utomlands används dessa enbart för att kyla men här i Sverige vill vi ju värma upp kåken med dem.

Sen finns massa bra grejer som förhindrar kondensvattnet att frysa till is (genom att ha tillräckligt med yta under maskinen ner till marken)

Kör med en italiensk Argo AWI35 (Likadan maskin som Sanyos) som stänger av sig vid -20 men hur ofta blir det så kallt i Sthlm?

Vi gjorde "förarbetet" själv, dvs borrade hål ut till gavel (betong), satte upp innerdelen och drog några rör. Resten med vacuum och kona rören fick montör fixa så det gick på 8300:- + montering.

På bara ETT år minskade vår elräkning med drygt 5.000:- :)

Köpt på TS Comfort AB (www.tsfs.se)

Något mer måste du ha kommit fram till! :) När i processen stannade du och varför?

Jodå! Jag har kommit fram till massor mer! :)
Men jag trodde inte att nån orkade lyssna...
Processen avstannade när jag började en längre tids utlandstjänstgöring...
Det dalade helt enkelt på priolistan.
Men är nu åter aktuellt.
Om inte annat av ren princip - just för att kunna lura både staten och el-drakarna på lite kosing.

Satsa några kronor extra på att få en pump med maximal verkningsgrad. I slutändan kommer pumpen vara en struntsumma vs elräkningen som driver den.

Har en Mitsubishi med cop på 5,2 i garaget. Helt OK. Har fungerat bra. Finns många andra bra maskiner också. Min ska ge värme ända ner till -25 grader...
Hur ofta är det så kallt?

Mats
Har ingen ingående kunskap mer än att vår Mitsubishi funkat kalasbra sedan vi installerade den 2006.

Jag är römokare och installerar inte luft/luftpumpar på jobbet men träffar många som har såna hemma. Det jag lärt mig är att man ska inte köpa något billigt nonamefabrikat, det bli garanterat strul. Däremot finns samma produkt med olika namn och pris, det gäller att snoka lite.. Själva installationen är busenkel, har smällt upp några själv och det är plättlätt,bara man har tillgång till en vacumpump. Eller rättare sagt, tycker man det verkar svårt och krångligt, låt nån annan göra det, så är det ju med det mesta!

Vad gäller beredare så känner jag inte till det fabrikatet men samma sak gäller där. Har hänt in hundratals nibe och ctc mfl "kända" fabrikat utan några problem. har även monterat billigare postorder och haraldnyborgberedare vid sidan om och det har varit en del strul, en sprang läck efter några månader med vattenfylld källare som följd och återförsäljaren stod inte för något..

Det gäller allt i vvs-branchen, märkesprylar är lite dyrare men dom funkar! Och gör dom inte det av någon anledning är det aldrig problem med garanti och service.

Jag är römokare och installerar inte luft/luftpumpar på jobbet men träffar många som har såna hemma. Det jag lärt mig är att man ska inte köpa något billigt nonamefabrikat, det bli garanterat strul. Däremot finns samma produkt med olika namn och pris, det gäller att snoka lite.. Själva installationen är busenkel, har smällt upp några själv och det är plättlätt,bara man har tillgång till en vacumpump. Eller rättare sagt, tycker man det verkar svårt och krångligt, låt nån annan göra det, så är det ju med det mesta!

Vad gäller beredare så känner jag inte till det fabrikatet men samma sak gäller där. Har hänt in hundratals nibe och ctc mfl "kända" fabrikat utan några problem. har även monterat billigare postorder och haraldnyborgberedare vid sidan om och det har varit en del strul, en sprang läck efter några månader med vattenfylld källare som följd och återförsäljaren stod inte för något..

Det gäller allt i vvs-branchen, märkesprylar är lite dyrare men dom funkar! Och gör dom inte det av någon anledning är det aldrig problem med garanti och service.

Ja, jag skrev på fel konto! Trodde jag raderade det första inlägget men tydligen så gjorde jag inte det! Förlåt, var inte meningen att röra till det för er :tungan

Last edited:

Vad försökte du säga när du istället kopierade föregående inlägg? :)

Kan tipsa dig om http://www.tsfs.se/

Köpte en MITSUBISHI ELECTRIC MSZ / MUZ FD35VAH där. Fungerade kanon. Har nu plockat ner den och sålt vidare då jag konverterar till vattenburen värme. Själva installationen fixar du säkert själv. Du behöver bara någon som kan vacumpumpa till dig. Bor du i närheten av Södertälje så kan tsfs hjälpa dig med installationen.

//Magnus

Vad försökte du säga när du istället kopierade föregående inlägg? :)

Med tanke på att han kopierade av en hona som också bor i Karlshamn så drar jag den djärva slutsatsen av att hon är hans flickvän, och att han skrev från hennes konto i det första inlägget. ;)

Med tanke på att han kopierade av en hona som också bor i Karlshamn så drar jag den djärva slutsatsen av att hon är hans flickvän, och att han skrev från hennes konto i det första inlägget. ;)

Du är inte så dum som du ser ut!
Men säg mig: Varför kunde han inte bara ha gjort en edit då, såsom ett P.S och förklarat det i det första inlägget??
Varför förklarade han inte det i nästa inlägg!?
Smarto! :)

Alltnog: Fler spörsmål om L/L pumpar man kan fundera på:

- Placeringen av inne respektive utedel. Här kan man klura rejält!
Utedelen vill man ju först och främst ha där det är varmast. D.v.s mot en södervägg.
Det finns de som säger att det inte spelar nån roll. Lyssna inte på dem! Det är skitsnack. Det kan skilja så mycket som över 20 grader på olika sidor av huset. Mikroklimat kallas det, och beror just på solens direktuppvärmning av t.ex väggar.
Då ställer jag mig frågan: Vore det inte bäst, och jag satte min utedel i vårt växthus?
Eller i vår tak och väggöverbyggda gång utanför entre´dörrn? (där är det alltid ca 10 grader varmare än ute)
Varje grad vinst för utedelen är ju klirr i kassan.
- Sen: ska utedelen stå på betongplattor på sandbädd eller kan man faktiskt hänga upp dem på en yttervägg utan att det durrar i hela huset?

Innedelen: Alla begriper ju att den måste sitta smart placerad. Men vad är det? Är det hallen, där den mesta kalluften kommer in, eller är det i vardagsrummet som är störst till volym?
Vi har ju en mkt öppen planlösning, så det kommer nog "cirkulera runt" bra ivfsh.
- Blir man störd av innedelen? (Ljud, Kraftig vind) De jag sett/hört verkar tysta, men jag har aldrig hört dem på natten då det är tystare i omgivande miljö.

Alla säger att det räcker med att man kan vakuumsuga vid montering. Det undrar jag. Det är ju i sig bara en förberedande process för själva fyllningen av köldmedia. Och DEN kan/får man väl inte göra själv?? (krävs ackrediterad kylmontör)
Visst, vissa apparater för do-it-yourself montage har trycksatta behållare som man punkterar och fyller systemet med. Men det lär ju INTE vara fallet med alla andra pumpar man kan köpa löst och förvisso montera rent fysiskt, förutom själva fyllningen?

- Hur långa rör kan man ha? 7m ser det ofta ut som, men så väl isolerade som de är, så tappar man väl inte FÖR mycket oavsett rörlängd?
Självfallet är ju kortare rör bättre, men hey, man måste ju kunna göra ett snyggt montage oxå!

- Filtrering, Jonisering och avfuktning. Skiljer sig ju mellan olika apparater. jag kommer nog söka en apparat som klarar detta på det lite bättre sättet
Jag har just gått igenom dammsugarköparfasen, efter att ha haft en stinkande dammsugare i 10 år...
Så nu vet jag allt om HEPA 12 och 13 osv samt att jag köpe en skitkass dammsugare till garaget som dammar ner mer än den suger upp!
Just för att den inte filtrerar väl, och ör att den inte är tät.
JAg tror alltså att bra filter i en innedel kan, om inte avvärja dammsugning, så iaf bidra till minskad dammning, och även en lite bättre inomhusmiljö.
Inte minst för astmatiker och pollenkänsliga.

blablajadajiddish

Mmm... det där har jag med tänkt på, dvs placeringen. Grannarna har sina pumpar precis bredvid entrédörren. Skitsnyggt! Om man kan dra den till nästa husvägg, alltså den mot söder, så vore det toppen. Innedelen hos oss lär behöva sitta precis vid trappan för att få bra spridning. Annars kanska man ska ha två innedelar?
Kan man bygga över utedelen på nåt sätt för att göra den mindre ful, och samtidigt kanske ordna ett varmare mikroklimat just där för att spara ännu mer?

Mmm... det där har jag med tänkt på, dvs placeringen. Grannarna har sina pumpar precis bredvid entrédörren. Skitsnyggt! Om man kan dra den till nästa husvägg, alltså den mot söder, så vore det toppen. Innedelen hos oss lär behöva sitta precis vid trappan för att få bra spridning. Annars kanska man ska ha två innedelar?
Kan man bygga över utedelen på nåt sätt för att göra den mindre ful, och samtidigt kanske ordna ett varmare mikroklimat just där för att spara ännu mer?

Svar på båda frågorna: Ja

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...