Val av luftvärmepump och varmvattenberedare till villa

Svar på båda frågorna: Ja

Haha. Kort och koncist.
Jag ser att vissa har svårt för långa komplexa texter här! (Oscar! :blah) Haha.

Ja, det finns dels skydd av trä (som man kan kopiera och snickra själv) som täcker över utedelen, och det ser ju lite sobrare ut än den fula kompressorn.

Två innedelar är ju möjligt, men minns att de då delar på en kompressor = endast halva effekten i vardera innedel. Räcker detta för dig?

Haha. Kort och koncist.

Jag har en nyinstallerad Sanyo inverter med en en massa sifferbeteckningar på.
Den står på backen på ett fundament som installatören satte dit. Köpte den av vår lokala elleverantör (Björklinge energi) efter att jag sett en annons dom hade i villatidningen eller nått.

Innedelen sitter i hallen ovanför entrén och utedelen till höger om ytterdörren i söderläge.
Vi har ju en väldigt öppen och stor hall och stora öppningar till alla rum därifrån, så värmen skall nog värma alltsammans utan problem.

Kom å kolla vetja :tummenupp

Du är inte så dum som du ser ut!
Men säg mig: Varför kunde han inte bara ha gjort en edit då, såsom ett P.S och förklarat det i det första inlägget??
Varför förklarade han inte det i nästa inlägg!?
Smarto! :)

Alltnog: Fler spörsmål om L/L pumpar man kan fundera på:

Du vet ju inte ens hur jag ser ut. ;)
För att han inte orkade såklart.

Verywell, jag väntar fortfarande på att någon tillverkare ska få tummen ur och bygga en hyperliten luft/luft eller luft/vatten pump som jag kan använda till mitt garage på dryga 15 kvm.

Men då lär jag nog få vänta, antar att marknaden på en sådan liten pump är relativt liten..

Du vet ju inte ens hur jag ser ut. ;)
För att han inte orkade såklart.

Verywell, jag väntar fortfarande på att någon tillverkare ska få tummen ur och bygga en hyperliten luft/luft eller luft/vatten pump som jag kan använda till mitt garage på dryga 15 kvm.

Men då lär jag nog få vänta, antar att marknaden på en sådan liten pump är relativt liten..

JOdå - jag vet alltför väl hur du ser ut! :skrämd :D
Vaddå ingen marknad? Kolla Julas minsta: 5000:- nånting och du gör allt själv.
LÅt gå att den kanske är liiiite overkill för 15 m2 men hey, den kan ju gå på tomgång dårå.

Kom å kolla vetja :tummenupp

Ska jag göra!

Last edited:
Vad försökte du säga när du istället kopierade föregående inlägg? :)

Fixat :hihi :fakta

Var försiktiga med inbyggnader av utedelar, det är en väldig mängd luft som ska snurras. Monteras utedelen på ett stillastående ställe som upplevs som varmare garanterar jag att när den gått ett tag så upplevs den platsen som kaaaallllll =)

Last edited:
Var försiktiga med inbyggnader av utedelar, det är en väldig mängd luft som ska snurras. Monteras utedelen på ett stillastående ställe som upplevs som varmare garanterar jag att när den gått ett tag så upplevs den platsen som kaaaallllll =)

Jepp - jag hade inte tänkt låsa in den i ett stillastående utrymme, det förstår t.o.m jag att när den tar värme ur luften så blir den kallare, och luftväxling måste ske.
Däremot vill jag montera den på ett ställe som värms MER än omgivande lufts temperatur. Såsom en innerhörna mot syd, eller nyss nämnda gång. Bägge är det "fritt blås" i, d.v.s utomhus.

HUr är det då med vibrationer?
Måste aset stå på markfundament? Eller kan man hänga upp den på väggkonsoler?

JOdå - jag vet alltför väl hur du ser ut! :skrämd :D
Vaddå ingen marknad? Kolla Julas minsta: 5000:- nånting och du gör allt själv.
LÅt gå att den kanske är liiiite overkill för 15 m2 men hey, den kan ju gå på tomgång dårå.

Ska jag göra!

What the hell, stalkar du mig? :5sure

Jag har kikat på diverse lågpris kinagrejer som säkerligen skulle hålla ett bra tag och vara prisvärda. Jag skulle också köpt en om dom inte var så innihelvete stora och klumpiga. Ena kortväggen som min värmekälla (som i nuläget kommer bli en kupéfläkt med inbyggd termostat i) kommer att befinna sig vid/på är 2,70 bred och 2,20 högt till innertak.
Den billigaste på Jula kostar 6k och innerdelen har ett mått på 790x190x275 och väger 12,5 kg.
Jag är en förespråkare av funktion före design, men även jag har mina gränser faktiskt.
Den pumpen skulle dessutom ha en optimal rumsstorlek på 110 kvm vilket säger lite om storleken på den.. :gnissla

Nåväl, nu blev det lite OT här. Solly.

HUr är det då med vibrationer?
Måste aset stå på markfundament? Eller kan man hänga upp den på väggkonsoler?

Luft/luft utedelar hänger ju oftast på väggen men vi ställer alltid luft/vattenutedelarna på marken. Vibrationsmässigt så tror jag (vet inte) att du kan få problem, men betänk även att de är ganksa tunga (100-150 pannor) och bör ha närmare en halv meter fritt från väggen så det krävs ju rejäla järn! Vidare så blir det floder av kondens, det måste man ta hänsyn till.

Haha. Kort och koncist.

Appapp... Jag har nog allt läst din text med, men jag tänkte att om man upprepar lite i andra ord så fortsätter folk att diskutera, vilket i sin tur är bra för mig. :)

Appapp... Jag har nog allt läst din text med, men jag tänkte att om man upprepar lite i andra ord så fortsätter folk att diskutera, vilket i sin tur är bra för mig. :)

Jodå - jag vet att du hajade. Det var bara ett sätt att uppa tråden lite.
Och det gynnar dig!
Kolla nu in:

- www.hetluften.se och www.polarpumpen.se
Bästa priserna på pumpar.
Jag kan även avge ett "facit" efter att ha plöjt massor av omdömen, tester osv:
Toshiba är da shit.
En Daisikin (stavning?) super.
I mitt fall blir det en 10:a (den minsta)

Jodå - jag vet att du hajade. Det var bara ett sätt att uppa tråden lite.
Och det gynnar dig!
Kolla nu in:

- www.hetluften.se och www.polarpumpen.se
Bästa priserna på pumpar.
Jag kan även avge ett "facit" efter att ha plöjt massor av omdömen, tester osv:
Toshiba är da shit.
En Daisikin (stavning?) super.
I mitt fall blir det en 10:a (den minsta)

Jag tipsade ju om toshiba. :yoparty

Daisekai står det på den. :tungan

köp toshiba eller mitsubishi electric, mycket annant inkl. panasonic är skräp.

Det handlar mycket om väggisolering o.s.v om det hörs eller ej. Brukar generellt var fullkomligt lugnt att hänga på vägg, viss försiktighet om det finns sovrum eller tv rum bakom. Men då får man fortfarande vara lättstörd för att märka av den, bruset från fläkten i innedelen låter mer iallafall....
Peace

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...