Med tanke på att han kopierade av en hona som också bor i Karlshamn så drar jag den djärva slutsatsen av att hon är hans flickvän, och att han skrev från hennes konto i det första inlägget.
Du är inte så dum som du ser ut!
Men säg mig: Varför kunde han inte bara ha gjort en edit då, såsom ett P.S och förklarat det i det första inlägget??
Varför förklarade han inte det i nästa inlägg!?
Smarto!
Alltnog: Fler spörsmål om L/L pumpar man kan fundera på:
- Placeringen av inne respektive utedel. Här kan man klura rejält!
Utedelen vill man ju först och främst ha där det är varmast. D.v.s mot en södervägg.
Det finns de som säger att det inte spelar nån roll. Lyssna inte på dem! Det är skitsnack. Det kan skilja så mycket som över 20 grader på olika sidor av huset. Mikroklimat kallas det, och beror just på solens direktuppvärmning av t.ex väggar.
Då ställer jag mig frågan: Vore det inte bäst, och jag satte min utedel i vårt växthus?
Eller i vår tak och väggöverbyggda gång utanför entre´dörrn? (där är det alltid ca 10 grader varmare än ute)
Varje grad vinst för utedelen är ju klirr i kassan.
- Sen: ska utedelen stå på betongplattor på sandbädd eller kan man faktiskt hänga upp dem på en yttervägg utan att det durrar i hela huset?
Innedelen: Alla begriper ju att den måste sitta smart placerad. Men vad är det? Är det hallen, där den mesta kalluften kommer in, eller är det i vardagsrummet som är störst till volym?
Vi har ju en mkt öppen planlösning, så det kommer nog "cirkulera runt" bra ivfsh.
- Blir man störd av innedelen? (Ljud, Kraftig vind) De jag sett/hört verkar tysta, men jag har aldrig hört dem på natten då det är tystare i omgivande miljö.
Alla säger att det räcker med att man kan vakuumsuga vid montering. Det undrar jag. Det är ju i sig bara en förberedande process för själva fyllningen av köldmedia. Och DEN kan/får man väl inte göra själv?? (krävs ackrediterad kylmontör)
Visst, vissa apparater för do-it-yourself montage har trycksatta behållare som man punkterar och fyller systemet med. Men det lär ju INTE vara fallet med alla andra pumpar man kan köpa löst och förvisso montera rent fysiskt, förutom själva fyllningen?
- Hur långa rör kan man ha? 7m ser det ofta ut som, men så väl isolerade som de är, så tappar man väl inte FÖR mycket oavsett rörlängd?
Självfallet är ju kortare rör bättre, men hey, man måste ju kunna göra ett snyggt montage oxå!
- Filtrering, Jonisering och avfuktning. Skiljer sig ju mellan olika apparater. jag kommer nog söka en apparat som klarar detta på det lite bättre sättet
Jag har just gått igenom dammsugarköparfasen, efter att ha haft en stinkande dammsugare i 10 år...
Så nu vet jag allt om HEPA 12 och 13 osv samt att jag köpe en skitkass dammsugare till garaget som dammar ner mer än den suger upp!
Just för att den inte filtrerar väl, och ör att den inte är tät.
JAg tror alltså att bra filter i en innedel kan, om inte avvärja dammsugning, så iaf bidra till minskad dammning, och även en lite bättre inomhusmiljö.
Inte minst för astmatiker och pollenkänsliga.