Madmore
Ny medlem
Funderar på en banhoj.
Har inga planer på att tävla, utan kommer hålla mig till "vanliga" bandagar.
På gata (och någon bandag) kör jag en CBR1000RR -07, raceväxlad, racefotpinnar och quickshifter, men i övrigt orginal.
Jag har vanlig "svensson" ekonomi, bara så att det inte kommer några allt för vilda ideer..
Som jag ser det finns det 3 val.
Men nu hoppas jag på lite input från andra i dessa frågor.
1) Jag köper en billig tex R1 för ca 20-25k.
Problemet med det, är att jag då tror att banhojen skulle vara söligare och slöare än min gathoj och skulle jag vilja sätta bättre varvtider, så skulle jag vara tvungen att sätta slicksen på den i stället.
Så poängen skulle endast vara att den är billig att/om man krashar.
Eller tänker jag fel?
2) Jag lägger på en (hel)del och ser till att banhojen är runt samma årsmodel och bättre utrustad än gathojen. Fortfarande en 1000cc... kanske lägga ca 50k eller så?
Det är den mest tilltalande ideen, men jag har ett moralspöke som säger "pengar, pengar".
Med runt 10 bandagar/år så e det lite svårare att motivera det.
Men...
3) Gå för en hoj som skiljer sig från gathojen i körstil, så de inte riktigt går att jämföra.
Med andra ord, en 600cc.
Risken här, som jag ser det, är att jag kommer sakna klippet i tusenklubban.
Visst, den är snabb i kurvor, men då man kommer ut på rakorna så lär man ju kunna klippa förbi en 1000cc hoj (i alla fall inte speciellt enkelt).
Men, visst kan det vara förjävla skoj ändå och eftersom de min 2 hojar då inte skulle vara jämförbara på samma sätt, så kanske det räcker med att lägga ca 25-30k.
Men igen... eftersom jag bara tänker köra bandagar... kommer jag att tröttna på att inte kunna ta mig förbi en långsammare hoj på rakorna?
Ops.. det blev ett fjärde val.
4) Helt enkelt skita i att köpa banhoj.
Skaffa slicks o däckvärmare o köra bana med gathojen.
Nackdel. Skulle man lägga sig på ett olyckligt sätt, så förlorar man troligen en del av våran redan korta hojsäsong och DET skulle inte vara skoj!
Det finns säkert fler som gått igenom detta.
Tankarna snurrar.
Please, dela med er av hur ni resonerade.
Tack.
(Sorry, kanske la det här på fel forumavdelning, flytta det ni vill)
Har inga planer på att tävla, utan kommer hålla mig till "vanliga" bandagar.
På gata (och någon bandag) kör jag en CBR1000RR -07, raceväxlad, racefotpinnar och quickshifter, men i övrigt orginal.
Jag har vanlig "svensson" ekonomi, bara så att det inte kommer några allt för vilda ideer..

Som jag ser det finns det 3 val.
Men nu hoppas jag på lite input från andra i dessa frågor.
1) Jag köper en billig tex R1 för ca 20-25k.
Problemet med det, är att jag då tror att banhojen skulle vara söligare och slöare än min gathoj och skulle jag vilja sätta bättre varvtider, så skulle jag vara tvungen att sätta slicksen på den i stället.
Så poängen skulle endast vara att den är billig att/om man krashar.
Eller tänker jag fel?
2) Jag lägger på en (hel)del och ser till att banhojen är runt samma årsmodel och bättre utrustad än gathojen. Fortfarande en 1000cc... kanske lägga ca 50k eller så?
Det är den mest tilltalande ideen, men jag har ett moralspöke som säger "pengar, pengar".
Med runt 10 bandagar/år så e det lite svårare att motivera det.
Men...
3) Gå för en hoj som skiljer sig från gathojen i körstil, så de inte riktigt går att jämföra.
Med andra ord, en 600cc.
Risken här, som jag ser det, är att jag kommer sakna klippet i tusenklubban.
Visst, den är snabb i kurvor, men då man kommer ut på rakorna så lär man ju kunna klippa förbi en 1000cc hoj (i alla fall inte speciellt enkelt).
Men, visst kan det vara förjävla skoj ändå och eftersom de min 2 hojar då inte skulle vara jämförbara på samma sätt, så kanske det räcker med att lägga ca 25-30k.
Men igen... eftersom jag bara tänker köra bandagar... kommer jag att tröttna på att inte kunna ta mig förbi en långsammare hoj på rakorna?

Ops.. det blev ett fjärde val.
4) Helt enkelt skita i att köpa banhoj.
Skaffa slicks o däckvärmare o köra bana med gathojen.
Nackdel. Skulle man lägga sig på ett olyckligt sätt, så förlorar man troligen en del av våran redan korta hojsäsong och DET skulle inte vara skoj!

Det finns säkert fler som gått igenom detta.
Tankarna snurrar.
Please, dela med er av hur ni resonerade.
Tack.
(Sorry, kanske la det här på fel forumavdelning, flytta det ni vill)
Last edited: