Val av hoj. Hur ska jag tänka?

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Funderar på en banhoj.
Har inga planer på att tävla, utan kommer hålla mig till "vanliga" bandagar.

På gata (och någon bandag) kör jag en CBR1000RR -07, raceväxlad, racefotpinnar och quickshifter, men i övrigt orginal.

Jag har vanlig "svensson" ekonomi, bara så att det inte kommer några allt för vilda ideer..:lol

Som jag ser det finns det 3 val.
Men nu hoppas jag på lite input från andra i dessa frågor.

1) Jag köper en billig tex R1 för ca 20-25k.

Problemet med det, är att jag då tror att banhojen skulle vara söligare och slöare än min gathoj och skulle jag vilja sätta bättre varvtider, så skulle jag vara tvungen att sätta slicksen på den i stället.
Så poängen skulle endast vara att den är billig att/om man krashar.
Eller tänker jag fel?

2) Jag lägger på en (hel)del och ser till att banhojen är runt samma årsmodel och bättre utrustad än gathojen. Fortfarande en 1000cc... kanske lägga ca 50k eller så?

Det är den mest tilltalande ideen, men jag har ett moralspöke som säger "pengar, pengar".
Med runt 10 bandagar/år så e det lite svårare att motivera det.
Men...

3) Gå för en hoj som skiljer sig från gathojen i körstil, så de inte riktigt går att jämföra.
Med andra ord, en 600cc.

Risken här, som jag ser det, är att jag kommer sakna klippet i tusenklubban.
Visst, den är snabb i kurvor, men då man kommer ut på rakorna så lär man ju kunna klippa förbi en 1000cc hoj (i alla fall inte speciellt enkelt).
Men, visst kan det vara förjävla skoj ändå och eftersom de min 2 hojar då inte skulle vara jämförbara på samma sätt, så kanske det räcker med att lägga ca 25-30k.
Men igen... eftersom jag bara tänker köra bandagar... kommer jag att tröttna på att inte kunna ta mig förbi en långsammare hoj på rakorna? :confused:

Ops.. det blev ett fjärde val.

4) Helt enkelt skita i att köpa banhoj.
Skaffa slicks o däckvärmare o köra bana med gathojen.

Nackdel. Skulle man lägga sig på ett olyckligt sätt, så förlorar man troligen en del av våran redan korta hojsäsong och DET skulle inte vara skoj! :gnissla

Det finns säkert fler som gått igenom detta.
Tankarna snurrar.
Please, dela med er av hur ni resonerade.

Tack.

(Sorry, kanske la det här på fel forumavdelning, flytta det ni vill)

Last edited:
Jag har gått igenom alt. 1 och 2.

Köpte en 750 först, jag fick ett bra pris och en hel del prylar med. Tänkte att det skulle vara bra med en hoj som jag kan slänga i backen utan allt för mycket gråt och tandagnissel, sen tänkte jag att en 750:a är "lagom" för en nybörjare.

Men en tanke är att prylarna jag har på mig faktiskt är värt mer än hojen... I det stora hela är inköpet av hojen i sig en relativ liten del egentligen. Banhyra, däck, däckvärmare, depåstöd, bromsbelägg, hjälmar, visir, ställ, whatever, et.c. et.c. et.c. Håller man sig någorlunda på hjulen så får man ju tillbaka en del när man säljer också.

Sen kan en banhoj i 20k-klassen vara rätt sliten och behöva en hel del tid till pyssel och kärlek, det behöver inte vara nån katastrof, men det tar tid och ork. Har man det och mekarvana så go for it.

Själv tog jag alt.2 till slut. Får hybris ibland och blir sugen på att banpreppa en RSV4, S1000RR eller nåt själv men snålheten sätter in. :)

Jag skulle utöka alt.4 till att köpa kraschkåpor, slicks och värmare till CBR-en, sen skaffar du nåt annat för gata, men det är ju för att jag själv inte kör ren sporthoj på gata längre. :)

Jag hoppas på att som vinterpyssel att vränga på crashkåpor och sy ihop en gatlegal variant. Hoppas jag inte hinner repa för mycket först.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

1. Börja med att sätta din budget, inte hur mycket du kan tänka dig att köpa hojen för utan hur mycket hobbyn får kosta totalt per år, då blir det enklare att räkna baklänges hur mycket du kan lägga på hojen. Det är mycket som ska rymmas; däck, slitdelar, service, en kraschbudget, soppa i hojen och bilen till och från, släp, bandagsavgifter osv osv.

2. Hur duktig på och villig att meka är du? Äldre hoj är billigare i inköp men behöver mer underhåll och mer grejer går sönder, kan bli dyrare än att köpa en nyare hoj, speciellt om du inte kan göra det mesta själv.

3. Vill du kunna köra alla SMCs körningar så måste du ha en gatlegal hoj eller vill du åka oförsäkrat/oreggat?

4. Vad vill du göra på bana? Vill du köra för att ha kul, dvs ingen laptimer eller så utan bara njuta av att gasa helvete utan mötande trafik? Eller vill du köra så snabbt som möjligt, dvs. du kommer att ha laptimer för att kolla om du förbättrar dina tider eller inte? Denna fråga är viktig därför vill du bara köra för att ha kul klarar du dig med en hoj med kraschkåpor och gat/bandäck eller bandagsslicks. Vill du däremot sänka dina varvtider kommer du obönhörligen börja snegla på riktiga slicks (vilka behöver värmare), uppgradera fjädring osv. Det är mycket billigare att köpa en hoj som redan har sådant fixat än att göra det själv. Då vill du också ha en hoj som är så vanlig på bana som möjligt, då finns det bättre med beggade delar och kunskap om hojen tillgängliga,

Last edited:
Se om du kan hitta en likadan "färdigbyggd" racehoj som din gathoj. Då kan du flytta delar mellan hojarna och har tillgång till extrafälgar om du tex är iväg på ett flerdagars arrangemang. Annars hade jag nog lagt pengarna på att uppdatera fjädringen på den du redan har, helt klart investeringen som ger mest märkbar skillnad för pengarna.

Lägg pengarna på banan, där det räknas.
En gammal klubba kan man köra med på gata där man inte tänjer på gränserna lika mkt. Mitt tips.

Gå från 1000 till 600 är inte något man kan rekommendera! Typ som att köra moppe igen! En gammal r1 däremot är något jag skulle kunna tänka mig. Har mer klipp i motorn än va din cbr har och chassiet är grymt. Med stålomspunna bromsslangar och riktigt bra belägg så är även frambromsen helt ok! Köra bana kostar betydligt mer än vad man har räknat med. Så se till så att du har pengar över så att du kan köra dina banhoj också :)

Klart du ska ha en sexhundra, dreva ner den lite, bromsa lite senare =)

Det är kurvorna som är kul o där behövs inga 160 häst.

Tusen är perfekt för gatåke-cruising, rödljus etc

Här är ju en som säljer mycket hoj till lite pengar

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=70868

Bara ett tips som verkar knyta ihop dina krav rätt bra !

Kolla med Achtung! först ifall han släpper sin gammel-R1:a för under 70 000:-, är antagligen ett bättre köp då det är bättre klipp i motorn och den piskar de flesta nyare sporthojar! :D

..Sorry, kunde inte låta bli. :hihi

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...