Val av cykel och registrering som A2

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Tjena.

Nu har jag varit sugen på motorcykel alldeles för länge, och till våren ska det ordnas.
Jag är bara 21 år, och får därför nöja mig med kort för A2 (max 35kW).

Tips på hoj?
Eftersom den ska registreras som A2 får inte orginaleffekten vara mer än 70kW (ca 94hk). Körvanan finns från annat på två hjul, haken är att jag har dålig koll på landsvägsregistrerade hojar.
Vilka modeller, så nära 70kW som möjligt, är att föredra? Äldre som nytt.

Hur stryps det oftast för att få ner effekten vid omreg.?
Finns det krav på vissa sorters strypningar, eller stirrar man blankt på siffrorna?
Min tanke är givetvis om jag kan strypa den hemma, registrera om och sedan ta bort strypningen.
Självklart är detta inget mer än teoretiska funderingar, näe, precis så.

Tack.

"Min tanke är givetvis om jag kan strypa den hemma, registrera om och sedan ta bort strypningen. "

När du nu ändå är igång, varför inte köra oförsäkrat också (bara slöseri med cash!) och glöm för tusan inte att kasta hjälmen och bara kör i tisha, shorts och solbrillor! :Bugar

Lycka till! :hej

Det underlättar att komma med tips om du ger prisidé och vad du är ute efter för stuk av hoj.
I övrigt så finns det redan några trådar att titta i för ren mängd av möjliga hojar, till exempel de här tre trådarna.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?258344-Motorcyklar-passande-nya-A2-beh%F6righeten
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?253412-Motorcyklar-med-35kw-47hk
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?255287-A2-beh-35-kw-0-20kw-kg-Vilka-hojar

För att söka på forumet används med fördel google, med "site:sporthoj.com" som en del av sökningen. Till exempel:
https://www.google.com/search?q=A2+motorcyklar+site:sporthoj.com&ie=utf-8&oe=utf-8

Och vi vet redan att de flesta som kör strypt rycker strypningen dag 2 eller dag 3. Det enda du åstadkommer med att prata om det här är att reta upp folk. :hihi

Och nej, det finns inga krav på typ av strypning, de kommer som gas-stopp, strypbrickor och som elektronisk spärr, bland annat. Äldre hojar kan vara strypta med borrad förgasare och annat mer påhittigt.

"Min tanke är givetvis om jag kan strypa den hemma, registrera om och sedan ta bort strypningen. "

När du nu ändå är igång, varför inte köra oförsäkrat också (bara slöseri med cash!) och glöm för tusan inte att kasta hjälmen och bara kör i tisha, shorts och solbrillor! :Bugar

Lycka till! :hej

Och du kör aldrig för fort eller gör något annat man inte får göra eller?

Hej. det enklaste och billigaste är att köpa en "färdigstrypt" hoj. :fakta
Om du ska stypa själv måste hojen köras i en godkänd bromsbänk, och intyg visas upp för besiktningsman.
Om du nu hittar en ostrypt hoj och köper så är steg 1 att ringa till bilprovning och beställa teletid med regbes.man.
Dom vägleder dig så hojen kommer gå igenom :tummenupp
Mvh

Tycker mest det var en nonchalant attityd mot oss andra som följer körkortskriterierna och som får lida när personer som TS kör och kvaddar mm och indirekt sabbar för oss andra!

Med tanke på hur diverse organisationer nu också försöker sabba ännu mer för mc-kollektivet så hjälper ju inte riktigt en till ostrypt A2 hoj på vägarna vår sak. Kraven för korten lär ju inte minska och inte heller kriterierna på hojar och effekt om folk fortsätter plocka strypningar.

De flesta kör fort ibland och jag är inget helgon men det handlar om plats och tidpunkt :tummenupp

Hej. det enklaste och billigaste är att köpa en "färdigstrypt" hoj. :fakta
Om du ska stypa själv måste hojen köras i en godkänd bromsbänk, och intyg visas upp för besiktningsman.
Om du nu hittar en ostrypt hoj och köper så är steg 1 att ringa till bilprovning och beställa teletid med regbes.man.
Dom vägleder dig så hojen kommer gå igenom :tummenupp
Mvh
De räcker att köpa en färdig strypsats (från exempelvis mc kompaniet), montera den, skriva ett papper att du har monterat strypningen fackmannamässigt, boka tid på nätet, sen åka till närmaste besiktningsstation där du visar upp hojen samt intyget du fick med strypningen och pappret du har skrivit.
Kostar ca 2600:- sen är de bara att köra

*med reservation att priset på strypning eller regbesiktning inte har ändrats sen jag gjorde de, samma med delen att skriva ett intyg att/hur du har strypt din hoj

Tycker mest det var en nonchalant attityd mot oss andra som följer körkortskriterierna och som får lida när personer som TS kör och kvaddar mm och indirekt sabbar för oss andra!

Med tanke på hur diverse organisationer nu också försöker sabba ännu mer för mc-kollektivet så hjälper ju inte riktigt en till ostrypt A2 hoj på vägarna vår sak. Kraven för korten lär ju inte minska och inte heller kriterierna på hojar och effekt om folk fortsätter plocka strypningar.

De flesta kör fort ibland och jag är inget helgon men det handlar om plats och tidpunkt :tummenupp

Dummaste jag hat hört kör du för fort sen gnäller på andra finns nog inte många här som kört med strypning i sina a2 hojar heller.

Eftersom den ska registreras som A2 får inte orginaleffekten vara mer än 70kW (ca 94hk).

Suck...man/du/ingen registrerar en hoj som A2! :fakta
Att den sen kan uppfylla kraven för att få framföras av någon med A2-behörighet är just en behörighetsfråga, inget annat... :fakta

Självklart är detta inget mer än teoretiska funderingar, näe, precis så.

Så bra, så när nu skiten passerar fläkten och det börjar lukta illa i det blå skåpet så är det givetvis inget annat än "teoretiska funderingar", när du på ett flertal mer eller mindre fiffiga och i varierande grad underhållande sätt kommer att ifrågasättas...

Fast vem vet, du har kanske plockat fram trollerilådan nu när kylan och höstmörkret börjar göra sig påminda....:va

Ärligt talat så var det här den vettigaste A2-frågeposten på länge. :hihi

Input nu när klockan lokal tid (Bor inte i Sverige i dagsläget) inte är mitt i natten, och jag är lite piggare i huvudet.

Det underlättar att komma med tips om du ger prisidé och vad du är ute efter för stuk av hoj.
Givetvis, min miss. Under 30.000 tänker jag mig. Det är första hojen, och den kommer troligtvis inte att behållas mer än en sommar, så det känns inte rimligt med en dyrare. Jag är medveten om att det kommer bli äldre modeller, men tanken är ändå att bygga om den för att få till något streetfighterliknande. Helgrön på det här forumet som jag är, så trodde jag att det bara var sporthojar som diskuterades här. Det är alltså sport jag är intresserad av. *EDIT: Eller sportigare varianter av annat, ex Honda Hornet. Det är ju en touring, men för mitt otränade öga så duger det.*

Till de upprörda över att jag frågar om något som kommer att vara olagligt.
Jag är fullt medveten om att forum oftast inte vill främja brott (vilket är bra). Dock såg jag inte detta som speciellt mycket värre än att någon vill meka med hojen och öka topphastigheten, som redan är långt över alla gränser i landet. Även unga personer kan skilja på att köra fort och att köra korkat.

Vidare kan jag säga att jag bor/kommer bo när jag kommer hem, på landet. Det är lite trafik, och därför svårare att hamna i olyckor med andra. Skadar jag mig själv så kommer jag inte att gråta ut i Aftonbladet.

Den frågan har jag nu fått svar på, så det kan vi släppa.
Valet av hoj är fortfarande lite svårt. Trådarna som Ulvhamne länkade var en bra start. Men eftersom jag har en rätt låg budget, och letar efter 70 istället för 35kW så kändes det inte optimalt.

Jag kan också säga att jag som ny, felplacerande och ettiketbrytande medlem är glatt överraskad över grym respons och gött folk. Jag hade ärligt talat inte förväntat mig denna nivå. :tummenupp

Last edited:
Om du vill ha bra med kraft för pengarna och inte tycker att ålder är ett problem, kolla på Yamaha FZR (början 90tal), Honda CBR 600 (Slutet 80,början90) eller Suzuki GSX-600F (inte den snyggaste men sporttouring). Får du säkert för bra pris och finns många redan 25kw strypta exemplar (funkar ju fint på A2, om du ändå skall avstrypa dom). vill du ha lite nyare blir de svårt o hitta någonting som har mer än 80hk och som fungerar fint på A2. vet att Suzuki GSXF 650 (från 2008) har rätt nära 95hk men dom väger en del, sedan vet jag inte om priset lirar. plockade en i Polen bara http://otomoto.pl/oferta/suzuki-gsx...ana-suzuki-gsx-650-f-ID6yc4gL.html#65ff9e960b ligger på 25papp o har ca 85hk original o ser inte fy skam ut.

Kawasaki ER6 är trevliga nybörjarhojar.
~70 hästar och 2-cyl så rätt schysst vrid jämfört med 4-cyl dito.
Billiga i inköp och försäkring.
Sporthoj är bara att glömma som 21-åring, de få försäkringsbolag som vill försäkra en sporthoj åt dig kommer vilja ha mer pengar än vad hojen är värd.

Äldre honda hornet ligger väl precis på gränsen med 68-69kw tror jag.

Jag har kört min Ducati SS 750 med A2. Trevlig hoj som attan, sportig men funkar ändå bra till lite längre körningar. Bättre byggkvalitet än japanarna i klassen under 95 hk. Härligt ljud och fint drag genom hela varvtalsregistret. 64 hk toppeffekt och riktigt gött ljud om man har slipon :tummenupp

Jag har kört min Ducati SS 750 med A2. Trevlig hoj som attan, sportig men funkar ändå bra till lite längre körningar. Bättre byggkvalitet än japanarna i klassen under 95 hk. Härligt ljud och fint drag genom hela varvtalsregistret. 64 hk toppeffekt och riktigt gött ljud om man har slipon :tummenupp

Svenne är inne på helt rätt spår, öka dock lite i cc. En bättre sporthoj än 900SS eller 1000SS som är A2 laglig finns nog inte. Duger fint även för bankörning och piskar nog en hel del hojar med dubbla effekten på en vanlig bandag med rätt förare.

Och du kör aldrig för fort eller gör något annat man inte får göra eller?

Intressant argument, så svart/vitt utan gråskalor. Så om man nån gång kört för fort får man inte klaga på någon som begår olovlig körning.

Så med samma resonemang får du inte klaga om din hoj blir stulen om du någon gång snott en penna från jobbet?

Gäller resonemanget enbart brott inom samma kategori eller även utanför kategorier?
Om du blir misshandlad och rånad ute på stan får du då klaga om du nån gång gått mot röd gubbe?

Tackar och bockar för alla fina tips, jag är som sagt helt grön på modeller här.

Jag blir väldigt förvånad när det börjar pratas om 750, 900 och 1000(!)cc. Vad är det för årsmodeller, i runda slängar?

Jag hade väntat mig att 600cc+ efter -95/-00 bara var att glömma.

*EDIT* Jag är lite drygt 190cm och dryga 100kg, om det är något som kan sätta käppar i hjulen.

Last edited:
Om vi undantar överladdade motorer; 'fungerar det ungefär så här:
Tillverkaren bestämmer sig för om man vill bygga en motor med hög lågvarvseffekt eller hög högvarvseffekt (det går inte att få båda).
Om valet faller på hög lågvarvseffekt; 'kommer man att kunna begränsa högvarvseffekten (den som styrs av regelverket) utan att motorn blir dum.
Om valet faller på hög högvarvseffekt och man senare begränsar denna, med någon form av tejp- och ståltrådslösning; 'kommer man att få en motor som varken har hög lågvarvseffekt eller hög högvarvseffekt.

Ett exempel på en hoj som säkerligen kommer att kännas stark, även efter att man har begränsat den, är Ducati Monster 1100 (69,8 kW @ 7500 rpm).

Jag behöver absolut läsa mer siffror på det här området ser jag, mina uppskattningar är helt vilse. Skaplig koll på hur det fungerar med registret har jag, men jag hade ändå gissat att en hoj som Monstern hade minst 140 hk.

Nu ligger väl just den lite över min budget. Men ändå.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...