Motorcyklar med 35kw/47hk

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Nu när det ska bytas regler angående effekt på begränsad motorcykel (A2).

Så skulle det nog vara roligt för många att få se vilka tvåhjulingar som passar under denna kategori.


Regler.

- Kraften i motorcykeln får inte överstiga 0,2 kw/kg alltså 175 kg om man ska utnyttja alla sina 35kw/47hk

- Ska inte behövas strypas men ska ha prestandan ändå!


Listan.
Var snäll fyll på :)

Yamaha XT660Z Ténéré ABS

Yamaha XT660R

Yamaha XT660X SM

Yamaha Virago 535

Honda VT750S

Honda VT750C2 Shadow

Kawasaki W800

MuZ/MZ Skorpion Sport

MuZ/MZ Skorpion Tour

MuZ/MZ Skorpion Traveller

Suzuki DRZ 400

Suzuki DR 350

Suzuki DR 650

BMW F 650 GS

BMW GS 650 dakar

BMW 650 Funduro
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hondas NC700SD/A
NC700X verkar ha 3 kw för mycket. >.<
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Nu när det ska bytas regler angående effekt på begränsad motorcykel (A2).

Så skulle det nog vara roligt för många att få se vilka tvåhjulingar som passar under denna kategori.


Regler.

- Kraften i motorcykeln får inte överstiga 0,2 kw/kg alltså 175 kg om man ska utnyttja alla sina 35kw/47hk

- Ska inte behövas strypas men ska ha prestandan ändå!

Listan.
Var snäll fyll på :)

Yamaha XT660Z Ténéré ABS

Yamaha XT660R

Yamaha XT660X SM

Honda VT750S

Honda VT750C2 Shadow

Kawasaki W800

MuZ/MZ Skorpion Sport

MuZ/MZ Skorpion Tour

MuZ/MZ Skorpion Traveller
 

pitthaj

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
-
Visst borde en Honda Hornet 600 från 2000-2002 passa precis innom ramen om man stryper den? (vet att det talades ostrypt här, men orkade inte starta ny tråd för den lilla frågan).

Mvh
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Suzuki DR 650 har 34kW original.

Fast den hade visst ett effekt/viktförhållande på 0,20606060606060kW/kg, synd där...

Iofs, så står det väl inte hur stor noggrannheten ska vara? Två decimaler - helt ok.

...Och när man avrundar ska till en decimal ska man bara kolla på två decimaler.

Hade det stått att effekt/viktförhållandet ska vara högst 0,200 så hade inte DR 650 funkat, men det står väl bara 0,2? Och då lär det funka med allt som är mindre än 0,25.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Visst borde en Honda Hornet 600 från 2000-2002 passa precis innom ramen om man stryper den? (vet att det talades ostrypt här, men orkade inte starta ny tråd för den lilla frågan).
Bör fungera så länge den inte är reggad högre än 70kW i ursprungseffekt. Jag tror faktiskt att 00-02 600 hornet ligger prick på 70kW.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Här var det hojar som passar till den nya begränsningen till 2013 :7peta
 

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Skaune
Hoj
2011 Speed Triple
0,20606060606060 avrundas ju dock till 0.21 om man minskar decimalerna :) surt men sant

Förvisso, men 0,20606060606060 kan avrundas till 0,21 men ska det avrundas endast till en decimal så blir det 0,2

edit, tankevurpa
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Förvisso, men 0,20606060606060 kan avrundas till 0,21 men ska det avrundas endast till en decimal så blir det 0,2

edit, tankevurpa
Yes, de va så jag tänkte. MEN DR650se har (efter noggrannare undersökning) inte 34kW utan den har 32kW och slinker därför in på 0.196kW/kg alltså helt perfekt för A2 :)
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Ktm 625

Ktm 640

Ktm 660

Osäkert om alla årsmodeller blev strypta till försäljning men min 660 registerad på 24kw och väger 130 ligger perfekt. Att finna en som är strypt fortfarande är nog svårare
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ktm 625

Ktm 640

Ktm 660

Osäkert om alla årsmodeller blev strypta till försäljning men min 660 registerad på 24kw och väger 130 ligger perfekt. Att finna en som är strypt fortfarande är nog svårare
Dessutom har ingen av dom mer än 70kW original så dom är ju helt okej att strypa.

Attan, med dom nya reglerna kommer offroader och motarder blomstra :tummenupp
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Bör fungera så länge den inte är reggad högre än 70kW i ursprungseffekt. Jag tror faktiskt att 00-02 600 hornet ligger prick på 70kW.

Min 98:a har 69 kw och stryper man den till 35 KW så ligger den under 0,2/kilo så Hornet ska klara av kraven med en liten marginal. Alla Hornets ligger ganska lika (dom nyare till och med någon hk under min) så hornet strypt till 35 KW kommer nog att bli poppis nu! :banana :banana :banana

EDIT: Efter att ha kollat körkortsportalen och räknat lite är jag inte lika säker längre. Tror snarare att den ramlar precis utanför. Kollade precis tjänstevikten på min och den är 200kilo. 0.2+200 = 40 med andra ord 5 kw för mycket.... Hade för mig att vikten låg lägre (hittade en siffra på torrvikten och det är knappast den som räknas).
Plus att dom höjde effekten till 71kw 2003 och 75kw från 2007. :huvet :(
 
Last edited:

Defendermannen

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Cb400n 1983
Min 98:a har 69 kw och stryper man den till 35 KW så ligger den under 0,2/kilo så Hornet ska klara av kraven med en liten marginal. Alla Hornets ligger ganska lika (dom nyare till och med någon hk under min) så hornet strypt till 35 KW kommer nog att bli poppis nu! :banana :banana :banana

EDIT: Efter att ha kollat körkortsportalen och räknat lite är jag inte lika säker längre. Tror snarare att den ramlar precis utanför. Kollade precis tjänstevikten på min och den är 200kilo. 0.2+200 = 40 med andra ord 5 kw för mycket.... Hade för mig att vikten låg lägre (hittade en siffra på torrvikten och det är knappast den som räknas).
Plus att dom höjde effekten till 71kw 2003 och 75kw från 2007. :huvet :(

Nu tycker jag allt du räknar lite konstigt:va. 0,2kw/kg * 200kg = 40kw. Alltså skulle du kunna ha en MC som väger 200 kg och har en effekt på 40 kw och fortfarande ligga på 0.2.
D.v.s din mc har under 0.2kw/kg.

Minimivikt för en A2-mc med 35kw är: 35kw/0.2kw/kg = 175kg.

För att räkna vilken effekt/vikt du har gäller följande: effekt(i kw)/vikt = kw/kg. T.ex. 35kw/200kg = 0,175kw/kg.

Vilken vikt är det som räknas om inte torrvikten?
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top