Val av cross..?

det e lättare att slanga med 4-takt men är lätt på 2-takt med... men spela roll man slangar juh inte på en crossbana direkt! 500:an e brutal!!! slitter nästan armarna av en!
 
nu är det ju så att gasen går åt två håll också, är man korkad nog att slå på fullt som nybörjare går det åt helvete vare sig du kör 125 el 450.

4-takt är alltid mer lättkört så länge man inte börjar pressa sig själv och hojen fullt ut.
jag röstar för 250 2-takt som en bra kompromiss = billig i drift och inköp, lättkört med hyfsat vrid, går att glida runt på 3an o 4an utan att tappa speciellt i tempo.

eller köp min motard trimmade 380 vettja....lättkörd o fin :D
 
rejser skrev:
nu är det ju så att gasen går åt två håll också, är man korkad nog att slå på fullt som nybörjare går det åt helvete vare sig du kör 125 el 450.

4-takt är alltid mer lättkört så länge man inte börjar pressa sig själv och hojen fullt ut.
jag röstar för 250 2-takt som en bra kompromiss = billig i drift och inköp, lättkört med hyfsat vrid, går att glida runt på 3an o 4an utan att tappa speciellt i tempo.

eller köp min motard trimmade 380 vettja....lättkörd o fin :D
Vad ska den säljas för?
 
YamahaJojje skrev:
pris?? och varför?

får jag 35 så får jag va glad.........fast e inte helt säker på att sälja den än, kanske kör cross på den nästa år.

nya friska projekt på gång så klart.....hoppas jag iaf. money, money, money!
 
rejser skrev:
får jag 35 så får jag va glad.........fast e inte helt säker på att sälja den än, kanske kör cross på den nästa år.

nya friska projekt på gång så klart.....hoppas jag iaf. money, money, money!


är den gat reggad? säljer du den som mortard?
 
Silwer skrev:
450 4t ska väl motsvaras av 250 2t?
likaså 250 4t av 125 2t?

Eller har jag missat nåt.

Dessutom är gashandtag till bakhjulskänslan jäkligt mycket bättre på en 4t(vad det nu kan heta).En 2t är ganska sprättig, en 500 2t har hur mycket styrka och vid som helst men den blir ändå rå och oexakt jämfört en 4t.
Bäst att tillägga "tycker JAG"

Jag tycker som du.

Sen så säger dem att 450 4t ska motsvara 250 2t ja, och jag tycker då det e tuffare att tämja en 250 änn en 450. Karaktären gör ganska stor skildnad.
 
Känns ju nu som att det lutar åt någon form av fyrtaktare när jag har kollat runt lite..
Dels så ligger de nästan lika prismässigt med 2-t om man jämför hondas maskiner med varandra (250 & 450) , & dels så tror jag att efterfrågan på fyrtaktarna om några år blir större än 2-t så mina chanser att få tillbaka en större summa när jag säljer är då bättre

Sen har vi ju KTM:s fyrtaktare oxå som jag förövrigt inte har mycket att gå på för ingen jag känner till kör just någon ktm.

Frågan kvarstår alltså... :va vad köper man...
 
Köp ingen KTM är allt jag har att säga. Hade en Yamaha YZ 125 -01 med lite Rinaldi prylar på i vintras. Den gick hur fint som hellst, inte surade då den ner sig på låga varv heller som nån sa att 125orna gjorde.
 
Fredrick skrev:
Köp ingen KTM är allt jag har att säga. Hade en Yamaha YZ 125 -01 med lite Rinaldi prylar på i vintras. Den gick hur fint som hellst, inte surade då den ner sig på låga varv heller som nån sa att 125orna gjorde.

Varför inte köpa KTM?? :va
 
jag tycker inte 4t stånkorna är lättare att slanga med än 2taktarna. Men det är väl en vanesak kanske, 2t har ingen motorbroms så de är så lätta att växla på slangen, stånkan dimper i backen som en bombad elefant om man drar av på gasen.
 
Som vanligt på detta forum kommer det upp otroligt mycket skitsnack. Kan dock hålla med silwer om att enduromx blivit rätt så dåligt, tyvärr

Tänker inte ge nåt svar om märke, olika föredelar osv här eftersom jag blivit jävligt less på sporthoj.coms användares attityd.

Gå in på soe.se och ställ frågan istället så kan du får riktiga svar. Finns otroligt mycker duktigt folk där.
 
jag har haft 3 crossar

en yamaha 250 yz 89'a
en honda 500 91'a
och en yamaha 250 yz 88'a (den åker jag runt på nu)

yamaha yz håller så bra att det är sjukt. på crosssidor på internet står det en massa om att man måste byta kolvar efter 20 timmar och sånt. jag och mina kompisar åker runt på 3 yamaha 250 yz crossar. de är av årsmodell 87, 88 och 89. alla dessa hojar har gått upp mot hundra timmar på samma kolv. alla går precis lika bra nu som när vi köpte dom. vi byter olja var tionde timme kanske och blandar 2% olja i bensinen. nått mer gör vi inte. vi kör på skogstigar, grusvägar, grusgropar, slalombackar och kör bakhjul och sånt.
det enda som vi har behövt laga på hojarna är en massa kopplingshandtag och bromshandtag som vi har slagit av när vi vurpat.
superduperbra kvalité tycker jag.
sen vet inte jag om nyare modeller håller sämre men det kan jag inte tänka mig.

honda 500 tyckte jag var fruktansvärt svår att kontrollera, men jag ångrar lite att jag sålde den. det var ett helt makalöst bra klipp i den.
 
jag hade en 89a yz 250, och som du säger var det en slitvarg, den plågade jag en hel del över 100 timmar på kolven.
Men de är kända för att vara tåliga den generationen, det är inte alls självklart att de nyare var lika bra just ur den synvinkeln.
 
Dem nya e lika bra! tammefan! hehe.. Har kört min snart 60h ingen repa inget sånt... Har haft en Honda CR 250 99:a och den skar så jag sålde den och köpte Yamaha men det kan juh ha varit ett måndags ex
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top