Val av cross..?

YamahaJojje skrev:
Jo de e sant men kan nog vara för att dem släppte sina 4taktare före honda

precis, honda va nog störst för ca 5 år sen skulle jag tro.
honda tappar nog många kunder på att inte ha några seriösa färdiga enduro hojar.
och ktm ligger högt tack vare att dom har klart störst modellprogram i både cross o enduro
 
rejser skrev:
precis, honda va nog störst för ca 5 år sen skulle jag tro.
honda tappar nog många kunder på att inte ha några seriösa färdiga enduro hojar.
och ktm ligger högt tack vare att dom har klart störst modellprogram i både cross o enduro
Sen har juh faktiskt Yamaha oförskämt bra kvalité!!! Det missade honda på sina 01:or! riktiga rishögar från fabriken missar i svetsningar och sånt! KTM har grymt bra hojar nu men 00:orna hade en miss i stötdämpningen som måste åtgärdas vid tyngre körning!
 
va och provkörde en polares cross idag, en Honda CR 250 -02. 1:a gången jag körde en "riktig" cross, har bara provat nån slö gammal 80cc förut.

Körde i en crossbana, faan va svårt och jobbigt det va! Tyckte faktiskt knappt ens att det va kul... Hade ingen aning om hur man ska bete sig när man hoppar, landar, tar kurvor osv. Kan tänka mig att det är kul som fan om man har tekniken, men jag tyckte nästan att det va obehagligt. Blev nästan höjdrädd när man kom upp på hoppen ju :3freak Råkar man gasa för mycket så kan man nog göra illa sig riktigt mycket :fakta

Att köra sporthoj på bakhjulet i 180km/h känns hur ofarligt och sansat som helst om man jämför med ett varv på crossbanan, och då höll jag knappt styrfart :rodnar

Men jag är lite sugen iaf... Har man väl lärt sig så är det nog en j-ligt rolig motionsform, och jobbigt är det onekligen! Hur är enduro i jämförelse med cross? Då finns ju iofs risken att man gasar rakt in i ett träd istället :rolleyes:

En KTM 525 exc -03 med motardkit vore jäkligt kul tror jag, då har man ju både enduro och motard i samma hoj. Den är väll ganska tung och för effektstark för att passa för en nybörjare i skogen kanske? Men å andra sidan så blir den en sjuhelvetes motard :yoparty
 
MackeNo1 skrev:
va och provkörde en polares cross idag, en Honda CR 250 -02. 1:a gången jag körde en "riktig" cross, har bara provat nån slö gammal 80cc förut.

Körde i en crossbana, faan va svårt och jobbigt det va! Tyckte faktiskt knappt ens att det va kul... Hade ingen aning om hur man ska bete sig när man hoppar, landar, tar kurvor osv. Kan tänka mig att det är kul som fan om man har tekniken, men jag tyckte nästan att det va obehagligt. Blev nästan höjdrädd när man kom upp på hoppen ju :3freak Råkar man gasa för mycket så kan man nog göra illa sig riktigt mycket :fakta

Att köra sporthoj på bakhjulet i 180km/h känns hur ofarligt och sansat som helst om man jämför med ett varv på crossbanan, och då höll jag knappt styrfart :rodnar

Men jag är lite sugen iaf... Har man väl lärt sig så är det nog en j-ligt rolig motionsform, och jobbigt är det onekligen! Hur är enduro i jämförelse med cross? Då finns ju iofs risken att man gasar rakt in i ett träd istället :rolleyes:

En KTM 525 exc -03 med motardkit vore jäkligt kul tror jag, då har man ju både enduro och motard i samma hoj. Den är väll ganska tung och för effektstark för att passa för en nybörjare i skogen kanske? Men å andra sidan så blir den en sjuhelvetes motard :yoparty
Den är inget för en nybörjare... Yamaha YZ250 YZ250/450F är fina hojar!!! Enduro e 10ggr tyngre än Motocross!!! När du väl vant dig är det inga problem att hoppa!!!
 
Jo, kan tänka mig att 525:an är lite väl brutal för en nybörjare. Men eftersom jag vill kunna köra motard med hojen också så måste den gå att konvertera till en sådan. Och 525:an är en perfekt hoj att bygga motard av om man ska ha en hoj att köra på bana med och svina inne i stan. Man får väll försöka hålla igen när man kör i skogen istället...

På vilket sätt är endurokörning tyngre än cross? Ni som brukar köra enduro för gärna dela med er av era kunskaper :tummenupp
 
Det sämsta du kan göra är att köpa en för stark hoj. Du kommer utvecklas betydligt långsammare än om du köpt mindre hoj. Du kommer kanske t.o.m tycka det är tråkigt efter ett tag.

Mitt val landar på en Yamaha 250f inte för att jag har en själv men utan ur servicesynpunkt. En motionär kan åka iaf 100h på en kolv. Yama började med 250f före alla andra (-01) Det viktigaste är att kontrollera ventilspel ofta och såklart byta olja ofta samt rent luftfilter efter varje körning.

Så en 250f, kraften räcker mer än väl för dig och de är smidiga.
 
Gellio skrev:
2491198 Hehe notera att inläggen är från 2003. Killen har säkert hunnit bli motocross PRO :)


jo, jag såg det...efteråt.


Någon annan som är i crossskaffartankar kanske kan läsa och bilda sig en uppfattning? :)
 
  • Gilla
Reaktioner: SGF
Ni som åker cross seriöst - är det någon nackdel att skaffa en 2-takt nu? Jag vet att de sjunger på sista versen tillverkningsmässigt men de kommer väl inte att förbjudas att tävlas med eller så? Jag vill hellre ha en CR250 än en 4-takt och tänkte bara kolla om jag "glömt" något.
 
Neutral skrev:
2496081 Ni som åker cross seriöst - är det någon nackdel att skaffa en 2-takt nu? Jag vet att de sjunger på sista versen tillverkningsmässigt men de kommer väl inte att förbjudas att tävlas med eller så? Jag vill hellre ha en CR250 än en 4-takt och tänkte bara kolla om jag "glömt" något.

Nopes än så länge är det hellugnt
 
Gellio skrev:
2491198 Hehe notera att inläggen är från 2003. Killen har säkert hunnit bli motocross PRO :)
Hallå på er!:musik
Njae, motocross PRO är man ju inte riktigt än men undan går det på banan iallafall numera.

Kul o se att min tråd fortfarande och mot alla odds, är aktiv...
Det till slut en yzf250, har åkt på den fram tills nu men går i tankarna att byta upp mig till en -06.
Detta för att jag skall satsa seriöst nu och vill inte att min "gamla" hoj ska göra att jag tappar placeringar mot övriga fältet pga maskinell underlägsenhet...
Nytt fråga då:
Vad tycker ni om -06:orna av yzf250.
Det har ju varit någon defekt på dom som gör att yamaha utför garantireparation på alla med utbyte av, som det känns, nästan hela motorn...

Anledningen till att jag vill ha en 06 & inte en 05 är 06->den väger endast 92kg och det är alu-ram och jag vet att många andra märken har det sedan tidigare men yamahan har aldrig strulat en sekund under mer än två år så det blir en yamma nästa gång oxå..
 
Last edited:
Så vitt jag vet så var det lite problem med -05 när det gällde toppen. Garantijobb som du säger. På -06 ska det inte existera (just det problemet) Jävel. 92 kg! Jag är också sugen på att skaffa nyare men känns som om en 06 kanske är lite väl mycket pengar för min del.
 
KalleKulspruta skrev:
2512790 Så vitt jag vet så var det lite problem med -05 när det gällde toppen. Garantijobb som du säger. På -06 ska det inte existera (just det problemet) Jävel. 92 kg! Jag är också sugen på att skaffa nyare men känns som om en 06 kanske är lite väl mycket pengar för min del.

Jo, mycket pengar är det..
Har kollat runt lite och en -06:a 10-50timmar ligger runt 45k.
Det är ju inget man hostar upp bara sådär precis.:rolleyes:

Vart brukar ni köra någonstans då det handlar om att åka på crossbana?
 
Neutral skrev:
2496081 Ni som åker cross seriöst - är det någon nackdel att skaffa en 2-takt nu? Jag vet att de sjunger på sista versen tillverkningsmässigt men de kommer väl inte att förbjudas att tävlas med eller så? Jag vill hellre ha en CR250 än en 4-takt och tänkte bara kolla om jag "glömt" något.

vad spelar det för roll? du har ju redan en tvitakt ;) köp en till och kom med o kör lite istället!
Det är knappast crossen som gör att man vinner :tungan
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top