Val av bakdäck för tung och snabb touring?

Nä, men betalar man för ett nytt däck vill man ha ett nytt däck. Hur skall man vara säker på att det lagrats rätt?

Jag har provat att köra en uppsättning däck som ”lagrats rätt” i sex år (Fick dem och provade i experimentsyfte). De hade ungefär halva livslängden av vad nya däck av exakt samma sort brukar ha. Därför är åtminstone min åsikt att däck som inte är årets skall vara väsentligt billigare.
Hur vet du att ditt nya däck inte legat i en container i en hamn i Spanien i 3-4 månader och kokat?
 
Det blev ett Pirelli Angel GT (A) från Dexon
View attachment 488581

1 1/2 år gammalt verkar det vara. Kanske inte riktigt så färskt jag hade hoppats på, men det är ju bättre än 10 år gammalt ?
View attachment 488582

Det kom färdigbalanserat innan montering ?
Behövde i slutändan inga balanseringsvikter alls.
View attachment 488583

View attachment 488584
View attachment 488585

Ökningen av profilen blev inga problem heller. Monterat och klart så märktes det knappt och den tar inte i någonstans även vid full belastning.
View attachment 488587
View attachment 488586
Sen ett motsvarande fram och du har en betydligt trevligare mc!

Mvh
P Artisk
 
Hur vet du att ditt nya däck inte legat i en container i en hamn i Spanien i 3-4 månader och kokat?
Inte för att vara sån, men har inte alla handlare, svenska inkluderade, sina däck i containrar utanför kåken?
Euromaster, däckcenter och alla andra har ju en djäkla massa containrar med däck som bara står innan de sorteras in i butiken när plats finnes.
 
Inte för att vara sån, men har inte alla handlare, svenska inkluderade, sina däck i containrar utanför kåken?
Euromaster, däckcenter och alla andra har ju en djäkla massa containrar med däck som bara står innan de sorteras in i butiken när plats finnes.
Däckverkstan jag jobbade på hade lager för däckförvaring som de hade alla nya däck i med. Men det är lite skillnad på Sverige och Spanien med. Visst blir det varmt i containern i Sverige, i Spanien blir det ugn.
 
Däckverkstan jag jobbade på hade lager för däckförvaring som de hade alla nya däck i med. Men det är lite skillnad på Sverige och Spanien med. Visst blir det varmt i containern i Sverige, i Spanien blir det ugn.
Kollade in Dexon som nämndes som inköpsställe.
På Google maps så har de inga containrar på gårdsplan samt att på deras hemsida så ser man en bild av deras lagerhyllor som står inomhus

Så de verkar i alla fall ha korrekt förvaring av däcken. Sen hur de stått under frakten och hur länge vet nog ingen.
 
Kollade in Dexon som nämndes som inköpsställe.
På Google maps så har de inga containrar på gårdsplan samt att på deras hemsida så ser man en bild av deras lagerhyllor som står inomhus

Så de verkar i alla fall ha korrekt förvaring av däcken. Sen hur de stått under frakten och hur länge vet nog ingen.
Nej, sedan måste det ju bli hyfsat varmt i containern, däck klarar ju lite temp ändå.
 
På däckverkstan jag jobbade på hade vi alla däck inomhus, och däcklagret var avsevärt kallare än övriga lokaler, så pass att en varm dag gick man gärna in dit och svalkade av sig.

sidenote: Alla kvinnor tyckte att det luktade gott där inne.
 
Oj vilka djupa diskussioner, själv sätter jag på 8 år gamla beggade mysteriedäck och kör på. Varningssignaler får man när man kränger på däcket eller börjar köra aktivt. Vill man inte gå den vägen finns närmsta däckfirma tillgänglig med valfritt påslag :hej
 
Oj vilka djupa diskussioner, själv sätter jag på 8 år gamla beggade mysteriedäck och kör på. Varningssignaler får man när man kränger på däcket eller börjar köra aktivt. Vill man inte gå den vägen finns närmsta däckfirma tillgänglig med valfritt påslag :hej


Så kan man göra när man har kunskap och respekt.
Att rekommendera andra att göra likadant? Njae...

På gata får man ta i så man blir blå för att känna skillnad på nytt däck eller 10 år gammalt däck.
De flesta märker inte ett skvatt om man skull blindtesta. I trafik. På torra vägar.

Det är i väta man märker skillnaden. När något oväntat inträffar.

Den genomsnittlige hojåkaren vet inte hur otroligt mycket mer hans hoj och däck klarar av till vardags - men är ofta lika okunnig kring hur ohyggligt nära gränsen han eller hon kan ligga med olämpliga däck i regn, även när dom kör "försiktigt".

Båda kunskapsluckorna dödar.
 
Skulle inflika att även om mönster och gummiblandning är viktigt, så är däcktrycket en nog så avgörande faktor för markkontakten vid vått väglag.
(även vid torrt, med höga hastigheter och krokig väg)
 
Tänkte köra däckvalet i en ny tråd då den gamla handlade om slitaget.
Framdäcket är ett Metzler Roadtec Z8 Interact som jag är nöjd med.

Så vilket bakdäck skall jag välja för en Kawasaki GTR1400?
Tung hoj, snabb touring med bra grepp och LÅNG hållbarhet.
Kommer inte ligga och skrapa fotpinnar eller köra allt för mycket i regn.

Har läst på lite och de flesta verkar prata om:
Pirelli Angel GT
Michelin Pilot Road 4 GT

Vad det gäller Angel GT så verkar det finnas i; standard, Variant A och variant D.
Vad är det för skillnad mellan de olika varianterna?
Vad är "snabb touring" i din värld?
Och "lång hållbarhet" får du nog ta och definera lite så vi förstår vad du har för referens-ramar.

För egen del kör jag enbart Pilot Road sedan många år, senast på ST1300 Pan European.
Kört PR 4, 5 och nu senast 6.

Om PR6 som bakdäck:
1400 mil solo Europatur och har nog 400 mil kvar i det däcket.
Kört i allt mellan +3°C och +34°C.
Allt mellan centrala Paris på kullersten via Andorra och dess hårnålskurvor...och över till kalkstens-asfalten på landsbygden i östra Rumänien.
Matat motorväg i 120-130 ... mellan betalstationerna i Frankrike.
Kört heldagar i ösregn ... och heldagar i över 30 grader.
Inte en enda gång har jag känt att däcken varit begränsande faktorn.
Dagsetapper allt mellan 80 och 140 mil under de två veckor jag var ute.

Vad kommer jag köpa för däck nästa gång?
Michelin Pilot Road 6, eller 7 eller vad dom nu heter när det är dags för byte nästa gång.
Dom har aldrig gjort mig besviken iallafall.
Återkom gärna med hur du upplever Pirelli Angel-däcken!
 
Nä, men betalar man för ett nytt däck vill man ha ett nytt däck. Hur skall man vara säker på att det lagrats rätt?

Jag har provat att köra en uppsättning däck som ”lagrats rätt” i sex år (Fick dem och provade i experimentsyfte). De hade ungefär halva livslängden av vad nya däck av exakt samma sort brukar ha. Därför är åtminstone min åsikt att däck som inte är årets skall vara väsentligt billigare.
Ja, vi har en Tesla-verkstad här i närheten, du vet, dom där bilarna som inte behöver service. Dom har sitt däcklager på pallar på asfaltplanen utanför verkstaden, under bar himmel.
 
Vad är "snabb touring" i din värld?
Och "lång hållbarhet" får du nog ta och definera lite så vi förstår vad du har för referens-ramar.

För egen del kör jag enbart Pilot Road sedan många år, senast på ST1300 Pan European.
Kört PR 4, 5 och nu senast 6.

Om PR6 som bakdäck:
1400 mil solo Europatur och har nog 400 mil kvar i det däcket.
Kört i allt mellan +3°C och +34°C.
Allt mellan centrala Paris på kullersten via Andorra och dess hårnålskurvor...och över till kalkstens-asfalten på landsbygden i östra Rumänien.
Matat motorväg i 120-130 ... mellan betalstationerna i Frankrike.
Kört heldagar i ösregn ... och heldagar i över 30 grader.
Inte en enda gång har jag känt att däcken varit begränsande faktorn.
Dagsetapper allt mellan 80 och 140 mil under de två veckor jag var ute.

Vad kommer jag köpa för däck nästa gång?
Michelin Pilot Road 6, eller 7 eller vad dom nu heter när det är dags för byte nästa gång.
Dom har aldrig gjort mig besviken iallafall.
Återkom gärna med hur du upplever Pirelli Angel-däcken!

Känns som det kan ligga en historia och lura här...
 
Vad är "snabb touring" i din värld?
Mellan; snabbare än tillåten hastighet i landet, 120 km/h, och ungefär vad snittfarten på Autobahn brukar ligga i gles trafik, 170 km/h.

Och "lång hållbarhet" får du nog ta och definera lite så vi förstår vad du har för referens-ramar.
Däcket som satt på innan jag åkte hade gått under 200 mil. Troligtvis närmare typ 100 mil.
Det var i princip helt nytt och hade knappt några som helst märken efter brukande.
Sen lade jag 600 mil på det och det var slut. Så totalen på däcket var 700-800 mil med större betoning på 700 mil.
Så längre än 700 mil vore önskvärt och helst någonstans kring 1000-1200 mil vore bra.
 
Mellan; snabbare än tillåten hastighet i landet, 120 km/h, och ungefär vad snittfarten på Autobahn brukar ligga i gles trafik, 170 km/h.


Däcket som satt på innan jag åkte hade gått under 200 mil. Troligtvis närmare typ 100 mil.
Det var i princip helt nytt och hade knappt några som helst märken efter brukande.
Sen lade jag 600 mil på det och det var slut. Så totalen på däcket var 700-800 mil med större betoning på 700 mil.
Så längre än 700 mil vore önskvärt och helst någonstans kring 1000-1200 mil vore bra.
Jag kör med Michelin Pilot Road 5, detta har rullat drygt 900mil
20230808_143729.jpg20230808_142923.jpg
 
Mellan; snabbare än tillåten hastighet i landet, 120 km/h, och ungefär vad snittfarten på Autobahn brukar ligga i gles trafik, 170 km/h.


Däcket som satt på innan jag åkte hade gått under 200 mil. Troligtvis närmare typ 100 mil.
Det var i princip helt nytt och hade knappt några som helst märken efter brukande.
Sen lade jag 600 mil på det och det var slut. Så totalen på däcket var 700-800 mil med större betoning på 700 mil.
Så längre än 700 mil vore önskvärt och helst någonstans kring 1000-1200 mil vore bra.
Hunnit göra några mil på nya däcket?
Mest nyfiken på om du ser några tendenser. (Vi gillar bilder.)
 
Inte blivit flera hundratals mil direkt. Semestern är ju slut för i år.
Dock börjar jag närma mig 70-80 mil och bakdäcket har betett sig som ett däck brukar.
Inga tendenser till konstigt slitage.
Greppet är vad jag förväntat mig. Har inte pressat det heller, då jag kört in det.


Har dock ett litet problem med luftpåfyllning som egentligen inte har med däcket att göra och kanske borde ha en egen tråd?

Hade en däckpåfyllare som stämde bra gentemot lokala mackens digitala och kalibrerade luftpåfyllare. Lyckades dock ha sönder min egen genom att backa över den med bilen ?
Köpte en ny på Biltema. Den diffade dock 0,9 bar gentemot mackens. Dvs. den var kass
Köpte en till billig på Jula och den diffar typ 0,5 bar.
Har insett att jag kanske borde köpa kvalitet denna gång ?
Så... vilken luftpåfyllare med mätare skall jag inhandla?
Har ni några bra tips?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top