vakuumförgasare...

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
hur stor inverkan på trottlarna har fjädrarna som sitter ovanför?

å i botten på trottlarna finns det små hål
vad har dom för funktion??

Originalfjädrarna brukar vara rätt hårda så att din motor inte dör tvärt när du kranar på för fullt. Motorn kan upplevas som lite rappare om man "sunkar" upp fjädrarna lite - men det är inget jag rekommenderar. Likaså med lufthålen i trottlarna - det ger så lite att experimentera med dom där små detaljerna. Ungefär som att shimsa tändstift så att elektroden hamnar på "rätt" ställe i förbränningsrummet. Det finns dom som gör det... men, till vilken nytta? Man kanske får se 0.5 hästars förbättring på Dynobänken.

Det finns roligare saker att pyssla med, t.ex. att köra hoj.

Hålen i botten påverkar hur snabbt kolven lyfter vid gaspådrag o går ner vid avdrag. Men m för stora hål så lär det kunna bli instabilt, kolven fladdrar upp o ner hela tiden. Torde slita nål o munstycke rätt snabbt. (Månne är det detta som gett Dynojet kit dåligt rykte ? Ofta ska man ju enl dom borra upp hålen i kolven.)
/u

Hålen

Då undrar jag......Större eller mindre hål? Vad händer? Går trotteln snabbare upp å ner med ett större hål eller e det tvärtom? Kan man få trotteln att inte nå taket alls genom fel storlek på hålet?

Re: Hålen

heliac skrev:
Då undrar jag......Större eller mindre hål? Vad händer? Går trotteln snabbare upp å ner med ett större hål eller e det tvärtom? Kan man få trotteln att inte nå taket alls genom fel storlek på hålet?

Större hål snabbare trottel tror jag, har man för litet så blir den nog bara långsammare, trotteln går nog hela vägen fast på längre tid... tror jag, trycket borde ju uppnås (eller utjämnas med fjäderkraften) oavsett hålets storlek, storleken påverkar bara flöde...? fast det kommer nog ett mer säkert svar från någon av experterna härinne :hej

/XJR

Större hål = snabbare. Kolven strävar efter ett jämnviktsläge där uppåtriktade kraften (sug/undertryck ovanför kolven) är lika stor som den nedåtriktade (fjädern+kolvtyngden). Undertrycket beror på hur snabbt luften passerar under kolven och det beror på hur mycket kolven är öppen och det beror på undertrycket....ett återkopplat system.
Om hålet är för stort kommer kolven fara upp för långt och då blir undertrycket för litet (pga låg lufthastighet) o kolven far snabbt ner igen osv. Instabilt mao.
/u

vad kan det vara om ett syndrom som kan liknas vid en 2-taktare som "fyrtaktar" inträffar?

stiften är ljusbruna => normal blandning?

samma fenomen inträffar vid 7000 rpm oxå

kan det vara ngt i övergången från att förgasarna använder sej av nålpositionen till huvudmunstyckena?

Som fd Volvoägare får jag utslag och klåda
när jag hör ordet vacuumfugge.

Vet inte vad du snackar om för motor lr vad dina
planer är men det vore väl bättre att klämma dit
nåt sånt här (Mikuni RS):
rs.jpg

Borde gå att hitta på nån MC-skrot.

Fuggar

Visst har jag funderat på Mikuni RS, men saken är den att jag gillar å stöna med sånt som andra säger inte fungerar. Har visserligen fått bekräftat från ett par håll att det går att köra med separata filter på CV-förgasare men det krävs dock en del tålamod för att få till det. Det som händer är tydligen att trottlarna inte lyfter ända upp när man tar bort luftboxen, därav är min hoj matt på toppen. Då har jag följande alternativ, ni får gärna rösta hhoho....

1.Labba med trottelhål, fjäder och munstycket i bakkant under tratten (som tydligen har något med vaccumet att göra)

2.Tillverka en luftbox som är så lik orginal som möjligt men dock får plats

3. Mikuni RS (Dyrast)

4. prova sätt in bit vakuumslang mellan fuggen och filtret. En längre luftpelare kan göra susen. Kanske!

gthyni: mina planer är väl att få skräpet att gå som det ska...

motorn är en kawa 400
hänger jag på bamsiga RS på den så drunkar den...

problemet är att när man har kommit upp i fart så börjar den att gå orent. runt 5000 rpm.

samma sak händer ofelbart vid fullrulles-acc men då vid 7000

alla inställningar är som verkstadshandboken tycker.
det här lilla fenomenet uppstog när jag tog bort 25 kw-strypningen. å nu spelar det ingen roll om strypningen är borttagen eller isatt.

vilka sympton blir om bränslenivån ä för låg/hög?
eller om nåt membran är sprucket?
iofs kollat dom å inte hittat några sprickor...

Separata filter !! En starkt bidragande orsak. Av nån anledning verkar cv-förg väldigt känsliga för luftburken o ändringar där. Ingen fattar riktigt varför. Säkert därför alla säger 'byt till vanliga förg'. Det närmaste du kan komma är att söka här och/eller fråga AndersBrink. Han hade nån länk/info om bl.a. att man nog måste ställa om flottörnivån mm mm.
/u

Ulf: original burken sitter på...

UrbanTiger: membranen funkar oxå som tätningar mot locken.
men dom ser ju som sagt bra ut...

du har ingen bild på moddningen?

om motorguru Brink ser det här så kan han väl lägga ut länken?

friction skrev:
Ulf: original burken sitter på...
Ok. Mer precist uttryckt: Cv förg verkar känsliga för ändrade förhållanden på insugningssidan. (Tryckvariationerna vid förgasaren ändras säkert om den nu måste dra det mesta av luften genom filtret vid varje insugningstakt. Antar du hade ett (stort) filter en bit ifrån förgasarna innan.)
/u

friction skrev:
det har jag nu med... en stor rund fuling...

Haha ! Sorry, to fast, Wyatt Earp syndrom, sköt mig i foten. Glöm allt jag skrev om moddad burk o filter.
Blandade ihop inläggen. Vilket jag antar alla (andra) märkte.... :o
/u

skit... 2 mot 1... :(
var nog jag som var lite luddig då...

hojen är helt original sånär som på ett par VW-pipor som insatser i ljuddämparna....

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back