Vajerräcken stoppas i England!

Men vad är det som du har så svårt att förstå? Att det faktiskt är möjligt att vurpa med motorcykel även om man inte kör på bakhjulet eller i 300 knyck? Det kallas OLYCKOR och kan bero på en mängd olyckliga faktorer. Allt ifrån att man kör på något hinder, bromsar på sig på en blöt eller hal vägbana, att något skit hoppar upp på vägen och man måste väja eller vfsh. Med ditt resonemang tror man nästan du arbetar hos Vägverket.

Håller med dig:tummenupp Det är inte acceptabelt att VV ensidigt inför skydd som är bra för bilar med förare som inte klarar av att köra eller hålla sig nykter när de gör det, detta problem är en utbildings och Polis fråga som inte får drabba oskyddade trafikanter på MC.

En forskare sa ett den enskillt bästa åtgärden för att minska olyckorna med bilar skulle vara att montera en stor spik mitt i ratten riktad mot förarens ansikte och det i bilar utan bälten, vem ser inte likheten mellan den konstruktionen och vajerräckena. Jag tror att bilisterna börjar känna sig för säkra och skyddade och bla därför uppstår olyckor pga att koncentrationsnivån blir för låg på själva framförandet av fordonen.

Att VV och NTF vurmat för att införa en massa andra koncentrations upptagande saker i trafikmiljön (fartkameror, vajerräcken, nya hastighetsgränser osv listan blir lång) har inte ökat den del av koncentrationen som riktas mot själva framförandet och andra trafikanter, jag tror att VV och NTF har komplicerat trafikmiljön för mycket för människorna som skall vistas i den, underlättar de inte trafikmiljön så måste kraven på de som färdas i den ökas, se bara på den ökande mängd olyckor som skett där bilister kört på vajerräckesvägar i fel riktning, personerna som gjort detta har ju varit nyktra men ändå har de inte begripit att de kört fel, här kan det bara bero på två saker: antingen är trafikmiljön för svår för föraren eller så är det helt enkelt så att det är fel på väg utformningen.

Man blir ju rätt uppgiven när man läser om någon som är kluven till frågan iom att det är säkrare när man kör bil. Varför har frågan hos så pass många människor kommit att handla om vi ska ha så kallade 2+1-vägar istället för att handla om olika utformningar av mitträcken (och om nuvarande utformning är optimal för hojåkare i förhållande till kostnader för olika utformningar)?

Skulle man få en framhjulspunka eller liknande så kan man åka in i en mötande bil, MEN DE TÄCKER INTE HELA DET MÖTANDE FÄLTET OCH KAN EV. VÄJA!
Ett vajerräcke har du jämte dig 100% av tiden när du kör på sådana vägar!

Han som klövs, som det står om i artikeln, undrar om han hade mått så himla mycket bättre av att fronta med en bil? Å hur hade dom i bilen mått?
Hur många motorcyklister i Sverige har skadats av ett vajerräcke? Eller ännu precisare, hur många motorcyklister i Sverige har vurpat, och fått värre skador av räcket, än han/hon hade fått av att glida in i mötande körbana?
Däremot ser man ofta hur räcket har tagit emot bilar, dvs en olycka med kanske dödlig utgång har ersatts av lite nya stolpar och en tilltufsad bil.
Tänk om jag hade mött honom, på hojen, och istället för att vajerräcket tog honom hade han frontat mig!

Jag förstår inte logiken du använder då du förutsätter att alla som kör omkull eller av vägen ALLTID kommer att kollidera med ett mötande fordon, jag skulle hellre tro att just det hör till undantagen om man ser till alla omkull/av körningar som sker med MC, tänk om alla dessa skett på vajerräckesvägar istället, hur många hade då dött eller skadats allvarligt!?

Med samma "logik" tror ju du och annat folk att alla räckespåkörningar per automatik istället skulle ha orsakat en frontalkollision om inte räcket funnits där, det stämmer inte heller men om man vill att det skall vara så så tror man det på samma sätt som VV och NTF tolkar det. Ser man på det stora antalet vajerräckespåkörningar som sker så kan man inte annat än tolka dem som att trafikmiljön blivit för komplicerad för många och räckena är alltid i direkt närhet vilket kräver ständig koncentration och detta är något som få människor är skapta till att klara under längre perioder, antalet räckespåkörningar är väldigt mycket högre till antalet än antalet frontalkollisioner som tidigare förekommit på de vägar som fått dessa räcken så den koppling du, VV och NTF gör är inte vetenskapligt korrekt då man ändrat för många faktorer samt gör tveksamma antaganden. Lekmannen är rätt benägen att tänka att oj! vilken tur att räcket fanns där var gång de ser ett påkört räcke, faktum är att VV tar låång tid på sig att reparera skadade sektioner och dessa ofta liggande stolpar är farliga även för folk i bilar då de kan tränga in i bilar som snuddar vid dem då de lutar mot färdriktningen, att VV låter dessa vara oreparerade långa tider är också helt oacceptabelt, de är ju en av dem skapad fara genom att de infört dem men inte underhåller dem på ett bra sätt.

Hur många i Sverige har blivit strimlade av vajerräcken???

Känns bra tryggt när man kör bil iaf!

Antalet "strimlade" motorcyklister kommer att öka i den takt vajerräckena ökar, jag känner då till två som slitits i bitar av vajerräckena under 2007, en blev det bara slamsor av och en annan tappade ena benet + andra skador men det var blodförlusten han dog av, VV hävdade att orsaken inte kunde konstateras men det är ju som alla känner till svårt att leva utan blod i kroppen:huvet

Hur många som skadats känner jag inte till och det är säkert fler som dödats pga dem, tom bilister har dödats pga dem i singelolyckor där bilarna slitits sönder fullständigt, voltat osv.

Räckena är helt klart felaktigt utförda och i hast monterade på vägar där de inte passar som istället skulle fått andra åtgärder som breddningar, förbättringar av avåkningsområden mm. När skall VV och svenska folket fatta att vajerräcken inte är en bra lösning utan endast en nödlösning, övriga världen har ju fattat det:gnissla

Jag håller med om att vajerräcken måste vara JÄVLIGT otrevliga att komma i kontakt med, speciellt om man kör mc.
Ryser bara jag tänker på det.
Försöker undvika sådana vägar när jag kör mc.

Folk är tröga. Dom farliga avsnitten har redan vajer. Nu sätts dom bara upp för att VV ska kunna säga att dom gör något. Och det köper tydligen en hel del. Som alla kunnat konstatera ökar antalet döda, inte konstigt när VV lägger sina pengar på vajerräcken på sedan tidigare olycksfria vägar.

:kulspruta :kulspruta 2+1-vägar

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...