"Vajerräcken räddar mc-förare"...?

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Mycket skall man läsa/höra/se innan skallen ramlar av.:dummer
Läste nyheterna på "Blocket" med denna rubrik (se ovan).

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, måste läsa siffror som Fan läser bibeln.
Kolla gärna själva - så förstår ni vad jag menar.:fakta

Hoppas att det finns de på SMC som har möjlighet att dementera och hjälpa dessa pappersvändare till en riktigare tolkning av uppgifterna.

Tack för ordet !

...jag hade gärna sett motsvarande beräkningar där man jämför likvärdiga vägar.... Alltså breda, fina, raka vägar med resp. utan mitträcke....

Nu var det ju inga siffror i artikeln men jag vet inte hur många sätt man kan läsa siffror på...

"När satsningen för att förhindra kollisioner mellan fordon som kör i olika riktningar gjordes visade det sig snabbt att det hade stora positiva följder på antalet dödsolyckor."

Färre som dör, jag trodde det var bra.

Nu var det ju inga siffror i artikeln ..

"Motorcyklar står för 7,8 procent av det totala antalet olyckor på sträckor med mitträcke, men snittet för hela landet är 9,3 procent, skriver tidningen Bike"

....Man jämför alltså antalet mc-olyckor på vägar med mitträcke med alla vägar vilket blir gravt missvisande i min begreppsvärld.

Skall man jämföra något så måste det ju vara två vägar som är för övrigt snarlika sånär som på vägräcket för att det skall vara jämförbart.

När man kör på vägar med wire-räcke så tar man det lugnare för att det ser sjukt oskönt ut att trassla in sig i det vid en vurpa? Så kanske det funkar i praktiken men när man väl ramlar så ser man nog hellre en annan typ av räcke, typ slät-variant.

När jag läser sånt där ryser jag... fullkomligt känner ögonblickligen hur stålstolparna trasar sönder mitt skenben... Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr....
Om anledningen är att mc-förare "kör mer i mitten" på wiresträckor, då kan jag garantera att om det istället för wire+stolpe stod vassa 30mm tjocka och 50cm långa stålspjut på 80-130cm höjd vid vägkanten riktade in mot vägen som en taggig vägg (det funkar då likadant på bilar som nuvarande wire-stolpar gör för hojåkare..)
Då, garantera jag att hastigheter för bilar skulle minska och att man förskrämt skulle hålla sig i MITTEN..:rolleyes:
Wireräcken ska ju vara ett passivt skydd, inte skrämsel...:gnissla

När man kör på vägar med wire-räcke så tar man det lugnare för att det ser sjukt oskönt ut att trassla in sig i det vid en vurpa? Så kanske det funkar i praktiken men när man väl ramlar så ser man nog hellre en annan typ av räcke, typ slät-variant.
Exakt min tanke. Det kanske är så att det faktiskt blir mindre olyckor på vägar efter att mitträcke monterats, dels genom att MC-förarna kör försiktigare och dels att de istället väljer att åka på andra vägar.

Detta faktum tar ju ändå inte bort det andra faktumet, att det finns säkrare typer av mitträcken för MC.

Det bästa vore väl om man minerade vägarna helt och hållet. Visst det skulle väl bli nåt dödsfall direkt i början , men så fort nyheten kom ut så skulle det ju lätt bli 0 döda på den vägen. Kanske en och annan tysk turist, men vem fan bryr sig om dom?

När jag läser sånt där ryser jag... fullkomligt känner ögonblickligen hur stålstolparna trasar sönder mitt skenben... Brrrrrrrrrrrrrrrrrrr....
Om anledningen är att mc-förare "kör mer i mitten" på wiresträckor, då kan jag garantera att om det istället för wire+stolpe stod vassa 30mm tjocka och 50cm långa stålspjut på 80-130cm höjd vid vägkanten riktade in mot vägen som en taggig vägg (det funkar då likadant på bilar som nuvarande wire-stolpar gör för hojåkare..)
Då, garantera jag att hastigheter för bilar skulle minska och att man förskrämt skulle hålla sig i MITTEN..:rolleyes:

Jag har ofta funderat på vad som skulle hända om man lagstadgade att alla bilar skulle förses med en skarpslipad 6-tums spik stickandes ut ur rattcentrum, riktad mot förarens bröst. Vad mjukt och harmoniskt trafiken skulle flyta på vägarna!

Om man ska kunna jämföra siffror före och efter uppsatt vajerräcke så måste ju naturligtvis trafikvolymen vara den samma. Personligen undviker jag vägar med vajerräcke i största möjliga mån. Tror inte jag är ensam om det....

Exempel: dödsolyckorna på vägen har minskat med 2%, men trafikvolymen minskat med 10% = Vägen har blivit farligare med vajerräke!

Exakt min tanke. Det kanske är så att det faktiskt blir mindre olyckor på vägar efter att mitträcke monterats, dels genom att MC-förarna kör försiktigare och dels att de istället väljer att åka på andra vägar.

Detta faktum tar ju ändå inte bort det andra faktumet, att det finns säkrare typer av mitträcken för MC.

Eller så har kanske antalet körda mil på den typen av väg minskat ?
JUST för att det är mitträcken av vajertyp.
Iaf jag tar hänsyn till det.
så jag kör mindre på sådana vägar.

Last edited:
Större delen av vägnätet saknar wireräcken så det är bara att hålla sig där istället om man nu är orolig.Mötesolyckor på hoj är väl inte särkilt mycket trevligare än att hamna i räcket heller?

Tänk att folk, som har betalt för att "bara" tänka, kan vara så SATANS dåliga på just det. Skäms!!

:7peta

:fatta!

Javisst, men resten av vägnätet har inte madrasserade diken där hojåkaren landar efter krocken med en vänstersvängande bil som "inte såg dig".

Det handlar om att man inte vill vänta 1.7 km på att få köra om.

Håller med dig helt! :brinnerup

Tänk om att glida av hojjen i blötan över en vit linje vid en inbromsning eller liknande!

Åkandes på baken seendes stolparna och vajrarna komma närmare...

Huga : (

Håller med dig helt! :brinnerup

Tänk om att glida av hojjen i blötan över en vit linje vid en inbromsning eller liknande!

Åkandes på baken seendes stolparna och vajrarna komma närmare...

Huga : (

Tänker du inte dom tankarna när du kommer glidande mot en lastbil, buss, eller något annat hårt:rolleyes:

Enda sättet att nå nollvision hos bilföraren är att ha obligatorisk uppkörning/halkkörning/uppskrivning var 5e år. Det kan staten lägga sina pengar på.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8