Vajerräcken, hur bra är det egentligen?

Från artikeln:

Risken för huvudskada är 49 gånger högre om motorcyklisten glider in mot ett vajerräcke jämfört med cementräcke.
Sitter man upp är risken 12 gånger högre.
Även risken för bröstskador är betydligt högre då en motorcyklist kolliderar med ett vajerräcke jämfört med ett cementräcke.


Med tanke på vart de vitala organen sitter låter ett besök i cementräcket betydligt hälsosamare än ett i vajerräcket.

Tycker dock att ett räcke, oavsett typ, är bättre än inget räcke alls.
 
Det är ju skrämmande att vv tar väljer sämre alternativet! Tur att det finns engagerade människor som SMC som är "jobbiga" och tjatar på vv.
 
Last edited:
2fast4hjo skrev:
Jag kör en del på E20 där de har satt upp mycket vajerräcken, både i mitten och på HÖGER sida. Se bifogad bild.

Dom är väl rädda om viltstängslet ^^
 
I Norge har Nmcu (Norsk motorcykkel union) Fått myndigheterna till at inse at vajer racken ar knivar som INTE går ihop med mc.....
 
2fast4hjo skrev:
Jag kör en del på E20 där de har satt upp mycket vajerräcken, både i mitten och på HÖGER sida :kocko . Se bifogad bild.
Vet vart du menar och jag är skraj varje gång jag kör där. Det är en sån skön känsla att veta att det inte ens finns någon teoretisk chans att åka ut i väggrenen/åker eller motsv, vad som än händer så är det i princip kört. :tummenupp
Men å andra sidan kör man lugnt och fint.
 
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen. Däremot så hindrar räckena att en lastbil ska komma in i min körbana och det är ett plus som för mig är tyngre än de minusposter som finns.

En bidragande orsak till varför räckena ser ut som dom gör är väl även att vi har en hel del snö på vintern som ska gå enkelt att röja bort. Detta har ju inte tyskland och portugal som nämdes i tråden i samma omfattning.

Mvh
Simon
 
Simp skrev:
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen. Däremot så hindrar räckena att en lastbil ska komma in i min körbana och det är ett plus som för mig är tyngre än de minusposter som finns.

En bidragande orsak till varför räckena ser ut som dom gör är väl även att vi har en hel del snö på vintern som ska gå enkelt att röja bort. Detta har ju inte tyskland och portugal som nämdes i tråden i samma omfattning.

Mvh
Simon


Läs igenom tråden så ska du se vad en person råkat ut för "med" lastbil..
 
General E skrev:
Vet vart du menar och jag är skraj varje gång jag kör där. Det är en sån skön känsla att veta att det inte ens finns någon teoretisk chans att åka ut i väggrenen/åker eller motsv, vad som än händer så är det i princip kört. :tummenupp
Men å andra sidan kör man lugnt och fint.

Lite otäck är det om man kör om långtradare när det blåser för då känns det som att man "blåser i".


Kom förbi på en kopp kaffe nästa gång du har vägarna förbi Lyrestad. :tummenupp
 
Last edited:
Simp skrev:
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen. Däremot så hindrar räckena att en lastbil ska komma in i min körbana och det är ett plus som för mig är tyngre än de minusposter som finns.

En bidragande orsak till varför räckena ser ut som dom gör är väl även att vi har en hel del snö på vintern som ska gå enkelt att röja bort. Detta har ju inte tyskland och portugal som nämdes i tråden i samma omfattning.

Mvh
Simon

Vad mitt sunda förnuft säger mig: 1. Vajern håller inte för 10 tons lastbil i 100 km/h rörelseenergien är förstor. 2. Snö röjningen vore enklare om dom vore plåt klädda, då man plogen inte riskerarar att fastna...
 
Last edited:
Simp skrev:
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen.

punka? kedja som går av? halka? vattenplaning?
fan tillomed stanna pga soppatorsk eller liknande o bli påkörd av en bil... oändliga scenarion då jag skulle vilja befinna mig så långt ifrån vajrar som möjligt....
 
Simp skrev:
Jag tycker räckena är bra.. Om jag själv klantar mig och går om kull får jag ta smällen. Däremot så hindrar räckena att en lastbil ska komma in i min körbana och det är ett plus som för mig är tyngre än de minusposter som finns.
En bidragande orsak till varför räckena ser ut som dom gör är väl även att vi har en hel del snö på vintern som ska gå enkelt att röja bort. Detta har ju inte tyskland och portugal som nämdes i tråden i samma omfattning.
Mvh
Simon

Rätta mig om jag har fel. Men hur ofta hör man om lastbilar som kommit över på fel sida utav körbanan. Oftare än att motorcyklister vurpar?

Man behöver inte själv klanta sig för att gå av vägen. Som semper skrev. Det finns många olika faktorer som kan påverka en vurpa.

Finns det något belägg för att räckena är utformade som dom är för att snön skall gå och röja bort lätt, har missat det i någon text isåfall..
 
Vajerräcken är ju helt sinnesjukt livsfarliga. Kolla bara på konstruktionen! Det finns INGET som skyddar mot att man lemlestas och mosas sönder av både stolpar och vajrar! Varför i H*****E kan man inte använda klassiska räcken eller betong? Jag drar mig verkligen för att köra på vajervägar, och som på tidigare bild med vajer på båda sidorna är det fan nästan läskigt o köra bil på sträckan. VV måste tänka om, det kan inte kosta mycket mer med mindre farliga lösningar.
 
Såg att någon för några år sen ville byta ut vajern mot bommar istället.. som skulle vara flexibla för kollision och på så sett inte strimla mc föraren men ändå funka som barriär mot mötande fordon! Tyckte jag lät som en bra ide men det verkar inte ha kommit i bruk.. kostnaden gissar jag på!?
 
Tyvärr tror jag att även här "maler Statens kvarnar långsamt". Personligen har jag ingen lust att finansiera Vägerkets vajerräcken med mina vägtrafikskattekronor! Tänk om man kunde bojkotta Vägverket...Tänk om SMC skulle öppna ett konto dit vi kunde skicka våra vägtrafikskattekronor. Det skulle bli en påtryckningsfaktor av betydelse! vad säger ni gott folk, är jag ute och cyklar nu? :rolleyes:
 
vad jag har hört så har dom stoppat alla planer på att bygga mer vajerräcken just på grund av att dom var farliga...eller nåt sånt
 
Man håller på med tester nu (i vart fall i Skåne) med nån form av mittlinje som ser ut så här http://www.vv.se/templates/page3____12739.aspx
Nu är det visserligen vajerräcken på båda sidorna på denna bild, men tydligen så ska detta komma som en "väckarklocka" för de som somnar, "kasar" över på fel sida. Vi får se hur det blir.

Detta ska tydligen vara på de sträckor som är för smala för vajerräcken (har jag hört). sedan vet jag några som kört på dessa markeringar (visserligen kromsläde) men det gick bra att köra på dem.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top