Vajerräcken för dyrt, istället balkräcken..

qemboad

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
BMW K1300R 2009
Av en händelse råkade jag hitta denna artikel med anledning av döds olyckan i Sävar under midsommar helgen

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3974460

"Anders Håkansson på Trafikverket tror inte att de här hårda mitträckena som spetsade förarhytten vid olyckan i Villingsberg igår är på väg bort. Tvärtom, för de mjukare vajerräckena blir dyra i längden.

– Vajerräcken är väldigt känsliga för påkörningar och ger lite högre driftkostnader. Jag tror att vi får se fler balkräcken som mitträcken på vägar som byggs om i framtiden, säger Anders Håkansson på Trafikverket."

Förhoppningen är alltså att vajer räckenas utbyggnad hejdas och man kör med detta balkräcke..

vad anser Ni ?

SMCs ståndpunkt är/har varit att vajerräcken i dagens utformning är farliga (också). Låt bli att kollidera med räcken oavsett modell.

Oavsett räcke så är det nog som sagt bäst att ge fan i att kollidera med dem.

Räcken, oavsett form är en dödsfälla för motorcyklister men en livräddare för bilförare.
Vad som är att föredra, vajer eller balk överlåter jag till experterna att spekulera i ;)

Det viktiga med balkräcken ur mc-synpunkt, är att de har balk ända ned. Som på dragstrippar. Så att man inte kan åka kana in under balken och trasas sönder av stolparna. Likaså ska det vara slät ovansida på räcket, så att inte kroppsdelar kan hugga fast i tex stolptopparna.

Vajerräckena har inte ett rätt på dessa två punkter.

Självklart är det väl alltid bäst att inte åka in i något räcke alls, eller nånting annat heller för den delen.
Men om nu olyckan är framme så åker då jag hellre in i något som man inte blir söndertrasad av..

Oavsett räcke så är det nog som sagt bäst att ge fan i att kollidera med dem.

Räcken, oavsett form är en dödsfälla för motorcyklister men en livräddare för bilförare.
Vad som är att föredra, vajer eller balk överlåter jag till experterna att spekulera i ;)
En vild gissning är att det räddar liv på hojåkare också som slipper fronta med blinda bilförare som kör om trots möte, eller somnar för den delen.

Det viktiga med balkräcken ur mc-synpunkt, är att de har balk ända ned. Som på dragstrippar. Så att man inte kan åka kana in under balken och trasas sönder av stolparna. Likaså ska det vara slät ovansida på räcket, så att inte kroppsdelar kan hugga fast i tex stolptopparna.

Vajerräckena har inte ett rätt på dessa två punkter.
Det är riktigt Jörgen!

Oavsett räckestyp måste det vara något skydd, kanske inte en balk men något (plast kanske) som gör att man inte kan åka in och dunka i stolparna.

Probemet kommer när man ska ploga bort snön på vintern, den har ingenstans att ta vägen.

Jag jobbade på vägverket vår, sommar, höst, nästan hela 90-talet, och som jag minns det var det mycket enklare att laga en vajer skada jmf. en räckesskada.

När en räckesbalk måste bytas var stolparna tvungna att stå exakt rakt, detta för att hålbilden eller cc-måttet är fast i en balk.
Hade stolparna blivit böjda var vi tungna att boka och ta ut en lastbil med ett stort "spett", en hålslagare (som en liten pålkran)för att först dra upp den skadade stolpen och sen slå ett nytt hål för att få ner en ny stolpe.

Vid en vajerskada var det ofta stolparna böjdes, men eftersom de satt i ett litet nergrävt "betongfundament" som sällan flyttade på sig kunde man med handkraft dra upp den skadade och stoppa dit en ny stolpe.
Själva vajern lade vi dit m.h.a. en liten kran på bilarna. Det som tog längst tid var att skylta upp.

Många oroar sig över att bli pommes frites efter närkontakt med ett vajerräcke.
Jag tror att man slagit ihjäl sig på stolparna innan dess.
Och stolpar finns ju, som Jörgen skriver, också på balkräcken.

Såg att de var i full fart med att knåpa upp såndär balkräcken när jag åkte upp till linköping under semestern. Funderade lite stilla vad fan det inte fanns täckplåtar för balkarna för, eller en balk i tillräckligt låg nivå för att ta en eventuell flygande före detta hojåkare...
Men det kostar väl för mycket...

Sedan är de där balkarna rätt söndertrasade efter att en bil/lastbil varit inne i dem med, och får bytas ut. För att inte tala om att värmeexpansionen tenderar att kröka dem lite med varma och soliga somrar. Iaf när ytpolishen blivit bortnött/frätt av några vintrars salt.

En vild gissning är att det räddar liv på hojåkare också som slipper fronta med blinda bilförare som kör om trots möte, eller somnar för den delen.

Samtidigt har en motorcyklist "goda" marginaler att parera sådant utan vajerräcken.

Inte hjälpte det de tre hojåkarna som blev nerplöjda av danskarna tidigare i år, exempelvis.

Och en vild gissning var att det inte var en väg som var/är aktuell för vajerräcke? Dvs kurvig 70/90väg.

Sen finns det givetvis en till variabel, avstånd.

Och en vild gissning var att det inte var en väg som var/är aktuell för vajerräcke? Dvs kurvig 70/90väg.

Sen finns det givetvis en till variabel, avstånd.

Jo, i det fallet så vinglade ju danskarna tydligen över precis samtidigt med mötet.
Sedan trivs jag inte alls med vajerräcket när lastbilar bestämmer sig för att byta till min fil när jag är på väg om, och är någonstans mitt för lastbilen. >.<

Vad ska man in i räcken överhuvudtaget att göra, jävligt onödigt så säg?
Kör man normalt så ser jag inte problemet med räckena, de sparar mer liv än de tar helt enkelt. Visst, i en perfekt värld skulle vi ha helt åtskilda vägbanor utan fara för andra om någon somnar vid ratten men det lär aldrig hända.

Jag har själv kört som en idiot med bland annat omkörningar på enfilig vajerräckesväg och jag får skylla mig själv om jag klyver mig själv mot vajern.
Min högst personliga åsikt i diskussionen om räcket vara eller icke vara. Jag kan bara säga att jag är väldigt glad att de finns.

Vad ska man in i räcken överhuvudtaget att göra, jävligt onödigt så säg?
Kör man normalt så ser jag inte problemet med räckena, de sparar mer liv än de tar helt enkelt. Visst, i en perfekt värld skulle vi ha helt åtskilda vägbanor utan fara för andra om någon somnar vid ratten men det lär aldrig hända.

Jag har själv kört som en idiot med bland annat omkörningar på enfilig vajerräckesväg och jag får skylla mig själv om jag klyver mig själv mot vajern.
Min högst personliga åsikt i diskussionen om räcket vara eller icke vara. Jag kan bara säga att jag är väldigt glad att de finns.

Hade du provat sprängd motor någon gång på motorväg så skulle du också snegla mot räckena med viss förakt.

Eller varför inte punka, kedjebrott eller någon annat mys på 2hjuling.

Hade du provat sprängd motor någon gång på motorväg så skulle du också snegla mot räckena med viss förakt.

Eller varför inte punka, kedjebrott eller någon annat mys på 2hjuling.

Asfalt som blir snorhal vid regn exempelvis?

Ganska bra exempel :)

Då kommer motargumentationen, -hellre glider jag in i ett räcke än i mötande trafik.
Men sannolikheten att man gör det på sveriges lågt trafikerade europavägar är jäkligt låg.

http://www.bytbil.com/nyheter/tv29rkyg/?cmpid=37
Nya asfalten – kan
bli en dödsfälla

Runt om i Sverige har en ny typ av asfalt används – men det nya väglaget kan bli glashalt och livsfarligt i sommarvärmen. Motormännen rapportera att beläggningen kan vara kopplad till fler dödsolyckor.

Den nya vägbeläggningen är en billigare typ av asfalt och enligt Motormännens medlemstidning Motor kan asfalten under vissa väderförhållande bli livsfarlig. Motor skriver att hal asfalt har orsakat flera svåra olyckor i Sverige och utredare har en teori om att asfaltens lägre kvalitet är orsaken.

En olycka skedde på en nyasfalterad sträcka och utredarna tror att värme fått oljan i asfalten att tränga upp på ytan och skapa hala fläckar. Mätningar från Väg- och Transporforskninsinstitutet (VTI) visar också att friktionen på vissa vägsträckor är långt under gränsvärdena. Trots att gränsen ligger på 0,5 har värden på 0,2 uppmätts.

Den sämre friktionen kan ha ett samband med att kraven på asfaltens kvalitet har sänkts för att anpassas till EU:s konkurrenslagar. Enligt Trafikverket ska kravsänkningen på varje enskild komponent inte i sig innebära ett problem. Dock kan problem och fara uppstå om olika kemiska komponenter samverkar och under hetta börjar ”koka”.

Motormännen presenterar även en lista på vägsträckningar som anses farliga. Dessa är 31 till antalet och har tagits fram av Sveriges Motorcyklister.

Vägavsnitt
Riksväg 70 Säter
E45 Mora
Länsväg 275 Stockholm-Sollentuna
E18 mot Åkersberga
Länsväg 257/225 Västerhaninge
Länsväg 277 Stockholm-Lidingö
E4 Linköping-Mantorp
E4 Södertälje-Nyköping
E4 Vagnhärad-Nyköping
E4 Norrköping-Linköping
E4 Linköping
E4 påfart Nyköpingsbro
E4 Vagnhärad
E4 Vagnhärad-Sillekrog
E4 Mantorp-Linköping
E4 Vagnhärad
E22 Söderköping-Västervik
Riksväg 56 Tärnsjö-Runhällen
Riksväg 56 Kungsör-Ås
Riksväg 32 Mjölby-Tranås
Länsväg 117 Eldsberga-Genevad
Riksväg 40 Annelundsmotet Borås
Riksväg 40 Landvetter, rondell
E6 Stora Höga
Länsväg 117 Andersberg, Halmstad
Rondeller i Borås och Varberg
E22 Kalmar-Västervik
Huskvarna-Rosenlund
Riksväg 40 Ljungarumsmotet Jönköping

Källa: Motor
redaktoren@bytbil.com

Ganska bra exempel :)

Då kommer motargumentationen, -hellre glider jag in i ett räcke än i mötande trafik.
Men sannolikheten att man gör det på sveriges lågt trafikerade europavägar är jäkligt låg.

Motargument bara för sakens skull:
Och om mötande trafik ser att en motorcyklist går omkull kommer de antagligen att försöka undvika att köra på motorcyklisten. Räcket flyttar sig inte. ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT