Probemet kommer när man ska ploga bort snön på vintern, den har ingenstans att ta vägen.
Det där argumentet har framförts förut. I andra länder där man har MC-vänliga räcken som går ända ned klarar man snön. Hur gör de kan man undra?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Probemet kommer när man ska ploga bort snön på vintern, den har ingenstans att ta vägen.
Det där argumentet har framförts förut. I andra länder där man har MC-vänliga räcken som går ända ned klarar man snön. Hur gör de kan man undra?
vad jag har förstått har vajerräckena i sig inte orsakat ett enda dödsfall för motorcyklister?
men har åkt in i ett rep med pinnar när ja åkte skidor och ja vill inte uppleva de med fasta vajrar i över 100
vad jag har förstått har vajerräckena i sig inte orsakat ett enda dödsfall för motorcyklister?
men har åkt in i ett rep med pinnar när ja åkte skidor och ja vill inte uppleva de med fasta vajrar i över 100
Om jag uppfattar ditt inlägg så menar du att ingen motorcyklist har dött av vajerräcken ?
Då har du sannerligen fel !
Denna motorcyklisten plockades upp i sopsäck, första bilden på VK artikeln visade brandmän som spolade rent vägen..bilden visar nu en relativt oskadad båge
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5252664&postcount=208
Det beror väl på hur man ser det, det har skett dödsfall där motorcyklisten antagligen klarat sig förhållandevis oskadd om han inte hade halkat in i staketet. Däremot är det ju inte räcket i sig som ger upphov till olyckan.
Ja, visst hindrar mitträcken mötesolyckor, samtidigt går det ju att göra räcken som inte är en ren dödsfälla för en motorcyklist att hamna i.
Kanske inte lika mycket snö? Vilka länder har sådana räcken?
Men rent allmänt så kan man hiva upp snön över räckena med ett bra blad om det nu skulle bli något problem.
Precis. Men att folk väljer "farligare" vägar ist för vajerräckesvägar har jag själv inte reflekterat över. Hur gör ni, undviker ni sträckor med vajerräcken?
Ganska bra exempel![]()
De senaste åren så har i snitt 6 motorcyklister per år dött i kollision med vajerräcken. Om de hade överlevt om räcket inte funnits där är svårt att säga.vad jag har förstått har vajerräckena i sig inte orsakat ett enda dödsfall för motorcyklister?
Äpplen och päron. Att 2-1 vägar uppmanar till mindre chansningar och säkrare omkörningar torde ju vara ganska uppenbart, men det är ju knappast vajrarnas förtjänst. Statistiken hade kanske rent av sätt ännu bättre ut med en annan räckeskonstruktion.
Äpplen och päron. Att 2-1 vägar uppmanar till mindre chansningar och säkrare omkörningar torde ju vara ganska uppenbart, men det är ju knappast vajrarnas förtjänst. Statistiken hade kanske rent av sätt ännu bättre ut med en annan räckeskonstruktion.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |