Vajerräcken för dyrt, istället balkräcken..

Probemet kommer när man ska ploga bort snön på vintern, den har ingenstans att ta vägen.

Det där argumentet har framförts förut. I andra länder där man har MC-vänliga räcken som går ända ned klarar man snön. Hur gör de kan man undra?

Det där argumentet har framförts förut. I andra länder där man har MC-vänliga räcken som går ända ned klarar man snön. Hur gör de kan man undra?

Kanske inte lika mycket snö? Vilka länder har sådana räcken?
Men rent allmänt så kan man hiva upp snön över räckena med ett bra blad om det nu skulle bli något problem.

vad jag har förstått har vajerräckena i sig inte orsakat ett enda dödsfall för motorcyklister?

men har åkt in i ett rep med pinnar när ja åkte skidor och ja vill inte uppleva de med fasta vajrar i över 100

vad jag har förstått har vajerräckena i sig inte orsakat ett enda dödsfall för motorcyklister?

men har åkt in i ett rep med pinnar när ja åkte skidor och ja vill inte uppleva de med fasta vajrar i över 100

Det beror väl på hur man ser det, det har skett dödsfall där motorcyklisten antagligen klarat sig förhållandevis oskadd om han inte hade halkat in i staketet. Däremot är det ju inte räcket i sig som ger upphov till olyckan.

Om jag uppfattar ditt inlägg så menar du att ingen motorcyklist har dött av vajerräcken ?

Då har du sannerligen fel !

Denna motorcyklisten plockades upp i sopsäck, första bilden på VK artikeln visade brandmän som spolade rent vägen..bilden visar nu en relativt oskadad båge

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5252664&postcount=208

Om jag uppfattar ditt inlägg så menar du att ingen motorcyklist har dött av vajerräcken ?

Då har du sannerligen fel !

Denna motorcyklisten plockades upp i sopsäck, första bilden på VK artikeln visade brandmän som spolade rent vägen..bilden visar nu en relativt oskadad båge

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5252664&postcount=208

Trafikskolornas statistik suger alltså dase? :huvet

Det beror väl på hur man ser det, det har skett dödsfall där motorcyklisten antagligen klarat sig förhållandevis oskadd om han inte hade halkat in i staketet. Däremot är det ju inte räcket i sig som ger upphov till olyckan.

aha okej, då va ja dåligt påläst om de :)

Ja, visst hindrar mitträcken mötesolyckor, samtidigt går det ju att göra räcken som inte är en ren dödsfälla för en motorcyklist att hamna i.

Precis. Men att folk väljer "farligare" vägar ist för vajerräckesvägar har jag själv inte reflekterat över. Hur gör ni, undviker ni sträckor med vajerräcken?

Kanske inte lika mycket snö? Vilka länder har sådana räcken?
Men rent allmänt så kan man hiva upp snön över räckena med ett bra blad om det nu skulle bli något problem.

Tyskland har sådana räcken. Antagligen även Österrike, Frankrike med flera länder.

Precis. Men att folk väljer "farligare" vägar ist för vajerräckesvägar har jag själv inte reflekterat över. Hur gör ni, undviker ni sträckor med vajerräcken?

Nej, jag kör antingen den kortaste vägen mellan två punkter (transport) eller den absolut krokigaste vägen mellan två punkter (transport utan tidspress)... Räcke spelar ingen roll vilken av dem jag väljer, men andra här säger ju att de brukar försöka undvika vägar med vajerräcken.

Och när jag är ute och rent allmänt nöjeskör så blir det självklart det krokigaste som står att finna som jag kör på. ;) Där finns det aldrig vägräcken.

Vajerräcken i sig orsakar ingenting, det är först när du kombinerar ihop dem med andra faktorer som det blir ett problem.
en faktor kan vara en motorcyklist som med en alldeles laglig hastighet träffar dem när h*n under omkörning blir utprejad in i räcket.

Då är oddsen inte goda för den föraren.

så nej du har helt rätt i vad du skrev men du har helt fel i vad du menade.

Här har SMC samlat lite mer information om räcken
http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=1411

om du går ner till den sista rapporten på den sidan.
Motorcycle impact to roadside barriers.

klickar på länken
öppnar pdf filen
Letar upp sidan 11
tabell 7
ta en titt på värdena i jämförelsen.
visst är det exceptionella värden, men på något vis så känns det som att de visar upp den känsla man får inför dessa räckestyper.

När det gäller antalet i sverige som har avlidit för att de har kört in i vajer räcken så är det några stycken.
kunde de ha räddats om räckestypen varit någon annan ?
det vet vi inte då inga studier har genomförts på detta scenariot.
det vi däremot vet är att resultatet av en sammanstötning med ett vajerräcke så är det alltid motorcyklisten som förlorar stort.
större än med andra räckestyper.

Det som inte tagits upp i debatten och som Tingvall styrde bort i intervjun som jag såg ang vajer räcken är att de ofta sätts upp på 2-1 vägar som mittbarriärer vilket man då som vilken människa som helst kan inse att om ett fordon kör in i en sådan barriär så kommer fordonet att tvinga ut räcket in i motstående körbana vid kontakt med barriären.

De senaste åren så har i snitt 6 motorcyklister per år dött i kollision med vajerräcken. Om de hade överlevt om räcket inte funnits där är svårt att säga.

Edit: En text i MC-folket 4/11 gällande vajerräcken (tror det är Maria SMC som citeras) säger..

"-Under 2003-2010 har 42 motorcyklister dött i räckesolyckor och förra året omkom sex motorcyklister. Under 2000-2009 skadades 93 svårt och 106 blev lindrigt skadade."

Det är en ganska stor del. Sedan vet man heller inte status för de 93 svårt skadade och hur de lever i dag.

Last edited:
838079.jpg

Äpplen och päron. Att 2-1 vägar uppmanar till mindre chansningar och säkrare omkörningar torde ju vara ganska uppenbart, men det är ju knappast vajrarnas förtjänst. Statistiken hade kanske rent av sätt ännu bättre ut med en annan räckeskonstruktion.

Äpplen och päron. Att 2-1 vägar uppmanar till mindre chansningar och säkrare omkörningar torde ju vara ganska uppenbart, men det är ju knappast vajrarnas förtjänst. Statistiken hade kanske rent av sätt ännu bättre ut med en annan räckeskonstruktion.

Med tanke på hur många jag ser som chansar på att de hinner in framför andra fordon när stigningsfältet försvinner så vetefan om det blir mindre chansningar, snarare bara andra.

Vilket verkar passera på målnfri höjd över huvudet på Östen Johansson, "trafiksäkerhetsanalytiker" på Trafikverket som svarar på en helt annan sak än avhandlingen berör.

http://www.dn.se/motor/nyheter/forskarkritik-mot-vajerracken

Förstår inte varför vi inte kan ha sådant "mitträcke"

Keys_NewRoad.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...