Vafaan tror folk egentligen?.

triple skrev:
Det är bara att kolla varvtiderna i SS600 och STCC! Bilarna går oftast lite snabbare, men...

Hojarna är nästan original, iaf om man jämför med bilarna... Så på gatan är det inget snack, inte i kurvorna heller :fakta

Det som det handlar om mycket är däcken, gatbilar har aldrig lika rejsig blandning som en gat hoj

Men det är sant att det är lättare att köra en bil på gränsen än vad det är med en hoj, eller är det bara jag som kört mer bil än hoj?

det kan du ju lista ut själv. Ett uppställ med en bil på en väg är väl inget, men åk på ställ med hojen så fattar du:-)

bil och hoj

ja det här med bil kontra hoj är ett roligt samtalsämne. jag har några bilburna BMW turbo trimmare i Norrtälje, de vill gärna mäta sina krafter med min lätt trimmade CBR 929 147 RWHP, jag har väntat och väntat och väntar, sedan förra sommaren men vad händer, jo de rasar innan de ens har fått prylarna ur bämken. 600 hp ska de ha sägs det och vi ska dra från 70 upp till 200 är det tänkt. och de tror att jag kommer få det svårt. vi får se. om de får i hop bitarna.

Re: bil och hoj

hermes skrev:
ja det här med bil kontra hoj är ett roligt samtalsämne. jag har några bilburna BMW turbo trimmare i Norrtälje, de vill gärna mäta sina krafter med min lätt trimmade CBR 929 147 RWHP, jag har väntat och väntat och väntar, sedan förra sommaren men vad händer, jo de rasar innan de ens har fått prylarna ur bämken. 600 hp ska de ha sägs det och vi ska dra från 70 upp till 200 är det tänkt. och de tror att jag kommer få det svårt. vi får se. om de får i hop bitarna.

är det nån rensad stripbil så kan du få svårt, men är det nån större BMW med allt lulllull så bör du ta den, högre upp i fart kommer han att komma om dig igen spår jag.

Jag bara tänker på den stackars 740:n som försökte dra mig en gång oxå. Hade då en gixxer 750 -98. Han plågade den nåt förskräckligt medans jag låg bakom på 6:an o fiskörde med en hand på styret. Tror dessutom det var en turbo... dock så är väl inte 740:an nån bil som varken har väghållning eller prestanda men det hela var ändå lite komiskt. Man såg verkligen hur bilen krängde genom kurvorna medans man knappt behövde luta nåt i kurvorna. Sålänge vägen e bra så kan man köra bra djävla fort genom kurvorna med hoj dessutom.

Finns ett ställe där morsan o farsan bor, en 180graders kurva. De flesta bilarna når sin gräns vid runt 80 knyck i den. Har inte kört snabbare än 80 genom den med hoj p.g.a dålig sikt o äcklig dosering. MEN vid 80 med hoj så skulle det knappast ens gå att få ner knät i backen om man inte hänger ut me hela röven o har väldigt långa ben :D Kan tänka mig att en lite mer erfaren förare kan ta kurvan i närmare 100 på en någorlunda modern hoj.

Hoj e bättre än bil!!

Re: Re: bil och hoj

Silwer skrev:
är det nån rensad stripbil så kan du få svårt, men är det nån större BMW med allt lulllull så bör du ta den, högre upp i fart kommer han att komma om dig igen spår jag.
det är inge lull lull på bilen men heller inte bara kolfiber. från 200 och uppåt får jag säkert stryk men hur ofra kör man i 250 och hur länge? jag tycker att snacket om , min gör 310 min gör 315 inte är så intressant eftersom de endå inte kan hålla dem kvar på vägen i sådana farter. min moppe gör 85 min gör 87, då kanske topp farten haf nägon betydelse.

Silwer skrev:
det kan du ju lista ut själv. Ett uppställ med en bil på en väg är väl inget, men åk på ställ med hojen så fattar du:-)

Grejen är ju också att det är lättare att köra med ställ ju sämre blandningen är i däcken. Köra min gamla alfa med halv kassa dämpare och bakelit däck är hur lätt som helst. Men montera på hårda fjädrar och dämpare och tryck på 032:or eller liknande och det är lurigare... Jag har provat!

triple skrev:
Grejen är ju också att det är lättare att köra med ställ ju sämre blandningen är i däcken. Köra min gamla alfa med halv kassa dämpare och bakelit däck är hur lätt som helst. Men montera på hårda fjädrar och dämpare och tryck på 032:or eller liknande och det är lurigare... Jag har provat!

jo men det spelar ju i slutändan ingen roll, ett släpp med en bil fixar du säkert, men på en hoj ska man ju vara ganska duktig, iaf om det är en sporthoj.
Sen har ju inte den allmänna bilen den utrustning du snackar om heller.
riktiga RR åkare åker ju med sladd på de stora hojarna, men det är inget jag har lust att kopiera:-)

bmwjohan skrev:
...med bilen kan man få släpp på alla fyra däcken i 200 blås utan att det händer någonting, men om bara ett av däcken släpper det minsta lilla på hojen så känns det som att det ligger 200kg metallskrot och 80kg köttfärs ute i skogen.

jag får väl helt enkelt ta och träna lite.

Du har inte kört mycket på bana me hoj va? Eller ens vart å tittat på andra me hoj på bana? De har inte jag heller, men iaf tillräckligt för att veta att det visst händer ibland att bakhjulet släpper i kurvor :fakta :cool:
Å det är när man börjar ta en kurva i sådana farter att det resulterar i ovanstående (utan krash) som man väl kan säga att man pressar hojen till samma nivå som man gör med bilen om den får hjulssläpp (utan att släppa ända ner i diket)... altså vad jag menar är att man är lika "on the edge" med bägge fordon :skrämd

Om vi säger att man gör detta med en relativt ny sporthoj med bra däck å en kunnig chaufför så vinner nog hojen lätt mot en bil utrustad på motsvarande sätt, t.ex. med lågprofilsdäck, sänkt å sportig med en van en bakom ratten...

Men, det går inte jämföra hoj vs. bil... men skulle man kunna ställa dessa två fordon i proportion till varandra vinner nog hojen på alla plan :fakta :tummenupp

jag förstår att bilar och hojar ligger rätt jämt på banor men det känns som att banor ofta är slätare och jämnare i asfalten. den där sträckan som jag skrev att vi körde med golf vr6 var rätt ojämn i asfalten. det var mycket gupp och så. tex ett gupp som man tog i 220 så typ hoppade bilen en meter minst i sidled. alltså den hoppade såklart inte men den guppade till och man hamnade minst en meter åt sidan. kan inte tänka mig att det går att köra på det sättet över det guppet med en hoj utan att man får ett riktigt feting vobbel. men det kanske bara är jag som åker vobbelgixxer som får problem i såna kurvor.

Personligen tycker jag bara det är sorgligt när det kommer upp en überkittad konservburk vid rödljusen och ska rejsa. Visst, han får mycket uppmärksamhet och suktande blickar från blåögda
fjortisar. Den går säkerligen bra för att vara bil, men i slutändan är det ändå bara en konservburk. :slicka Har man sett båda världarna så tror f-n att man hellre sätter sig på en hoj där körglädjen är så ofantligt mycket större. Kan man dessutom få privilegiet att framkalla tårar hos stackarn när man lämnar honom vid rödljuset så är det bara en bonus. Men som det redan har sagts så skulle inte mitt självförtroende påverkas nämnvärt om han nu bjuder upp till dans. Om nu inte den aktuella bilföraren vill inse lyckan i att åka hoj så finns det inte mycket mer samhället kan göra för denna förtappade själ. :rock

Det e ju bra att det finns 125or som bilarna kan pumpa upp sitt självförtroende mot...

det är oftast i södertälje vid något av det många rödljusen som det kommer en Merca el. bmw :rolleyes:
och ska rejca...

även med min lilla 20 Kw´s hojj så hänger man dom bra i starten för att sen hoppas på att det e rött vid nästa rödljus..

e det rött gör man om samma sak igen och igen (att dom inte lär sig)

MEN e det grönt flera lysen på rad.. då börjar det bli kämpigt att vara först =)

-------------

sen att det e livsfarligt att så sladd/släpp med hojj...

bakhjulet på min hojj håller sig bergfast i asfalten.. men därimot så har framdelen en liten rolig sak för sig att när man lutar som mest i en kurva..

det släpper.. snällt och då e man ganska liten på jorden..

men det reder upp sig de flesta gånger...

Stoppsladd skrev:
Tror nog att en audi som en kompis har, en S4 Biturbo m ca 400hk i skulle ge vilken hojåkare som helst lite ångest.

Tråkigt men sant :fakta :skrämd

Över 200km/h möjligtvis men 0-200Km/h så förnedrar jag honom.

MrGooFy skrev:
Över 200km/h möjligtvis men 0-200Km/h så förnedrar jag honom.

Om jag inte minns helt fel så förnedrade jag dig när vi körde roll-on från 50 km/h? Var det inte något med stående start också, där jag var före dig över en viss linje... :whip

Jag skall försöka anordna lite race filmning.
Har en biltokig polare som känner folk med grymma bilar typ EVO 6 mm.

Jag är enbart intresserad av hur pass de eller jag hänger på.
Skiter fullständigt i om jag kommer 2:a, tycker det e enbart kul att testa.
Då rör det sig om att raca från runt 100 km/h och uppåt där bilarna har chans att hänga på.

Får se om man kan få ihop detta inom kort.

bmwjohan skrev:
jag såg föresten ett program på tv för ett tag sedan där dom körde på bana med en porsche gt2 mot en R1 har jag för mig. porschen tog hojen. bilen kunde köra så jäkla mycket snabbare i kurvorna än hojen. båda förarna var såna som tävlade i banracing med bil resp hoj.

jag tycker att 0-100 och sånt inte spelar någon roll. det är vem som kan köra sträckor på kortast tid som är viktigt och jag måste fan träna som en tok för att jag ska kunna hänga av rätt snabba bilar. i alla fall med min hoj. om man hade någon starkare hoj. typ med 140-150 hk så skulle man kunna lägga rejäla försprång på rakor men i kurvorna skulle det fortfarande vara lika jobbigt

I November-December-numret av Bike förra året så kör Kevin Schwantz en gsxr-1000 mot en Corvette Z06 på Willow Springs och hojen kör fortare än bilen på alla ställen på hela banan (kan vara ett eller 2 ställen som bilen går fortare jag kommer inte ihåg.).

så är det

När man kommer där mot ett rödljus och ser att det står en mc där i filen brevid så blir man ju lite sugen på att "käfta" lite ;)
Inte fan ger man extra "grundgas" för att jag tror att min Fård orion med 90 häst har skuggan av en chans att ta han ens om han startar på sexan... Man ska ha roligt i trafiken...

Och förresten, inget på denna jord slår en mc i något avseende!!! :fakta

McB skrev:
Om jag inte minns helt fel så förnedrade jag dig när vi körde roll-on från 50 km/h? Var det inte något med stående start också, där jag var före dig över en viss linje... :whip

För det första så förnedrade du mig inte och för det andra så var min kedja så slack så den hoppade över kugg när jag drog fullt, det var därför jag slog av innan sträckan var över. Detta förklarade jag för dig då men du valde att inte tro på det.

MrGooFy skrev:
För det första så förnedrade du mig inte och för det andra så var min kedja så slack så den hoppade över kugg när jag drog fullt, det var därför jag slog av innan sträckan var över. Detta förklarade jag för dig då men du valde att inte tro på det.

Det där med bortförklaringar är du inget vidare på. :p

Förresten, hade inte du ett sprillans nytt drivpaket på när detta utspelade sig? :fakta

Gix skrev:
Du har inte kört mycket på bana me hoj va? Eller ens vart å tittat på andra me hoj på bana? De har inte jag heller, men iaf tillräckligt för att veta att det visst händer ibland att bakhjulet släpper i kurvor :fakta :cool:
Å det är när man börjar ta en kurva i sådana farter att det resulterar i ovanstående (utan krash) som man väl kan säga att man pressar hojen till samma nivå som man gör med bilen om den får hjulssläpp (utan att släppa ända ner i diket)... altså vad jag menar är att man är lika "on the edge" med bägge fordon :skrämd

Om vi säger att man gör detta med en relativt ny sporthoj med bra däck å en kunnig chaufför så vinner nog hojen lätt mot en bil utrustad på motsvarande sätt, t.ex. med lågprofilsdäck, sänkt å sportig med en van en bakom ratten...

Men, det går inte jämföra hoj vs. bil... men skulle man kunna ställa dessa två fordon i proportion till varandra vinner nog hojen på alla plan :fakta :tummenupp

jag tror lätt att hojen tar bilen också ifall man kör precis på gränsen. vikt/effektförhållandena talar liksom sina tydliga språk.

men..

det är just det att köra en bil på gränsen är rätt lätt och känns inte nå farligt. att köra en hoj precis på gränsen kräver väl nästan en valentino rossi plus att det är fullständigt jävla ultra livsfarligt på vanliga vägar.

McB skrev:
Det där med bortförklaringar är du inget vidare på. :p

Förresten, hade inte du ett sprillans nytt drivpaket på när detta utspelade sig? :fakta

Jo det hade jag men jag hade haft det såpass länge att det hade slackat ganska mycket och jag hade inte spännt kedjan någon gång än.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman