supermoppe
Men i min värld...
Krav på alkolås i samtliga fordon skulle inte vara dumt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Svemack skrev:2601672Det är betydligt enklare med fartkontroller. Det är nog tyvärr den främsta anledningen. Sen är ju t.ex. Vägverket fixerat vid fortkörning. Allt annat ses som mindre viktigt. Man påstår att man kan spara 100-150 liv varje år om alla höll fartgränsen. Jag tror inte på det. För övrigt så är svenska trafikanter extremt laglydiga om man jämför andra européer. I Danmark, där folk kör betydligt fortare än i Sverige, har man höjt hastighetsbegränsningen till 130 på motorväg. Det har inte lett till fler döda.
I Sverige är vi fixerade vid statistik. Man försöker att visa att Sverige är det bästa landet i världen genom att ha den "bästa" statistiken på en jävla massa områden. Hur får man bra statistik? - Jo, genom förbud, övervakning och kontroller av befolkningen!
Hoztic skrev:2601627Jag har varit av vägen två ggr, en gång för länge sen pga skuret hjullager på min bil mitt i halkan och i somras med hoj pga *host*Första gången sket polisen i mig trots att jag ringde 112 och andra gången ville dom enbart veta hur fort jag hade kört. Ingen gång kollades min nykterhet!
Och mig veterligen höjdes väl bara straffen för miniblinkers, liten regplåt och fortkörning nu senast, inte rattfylla?![]()
korkan skrev:2603464Du tror inte på deras kalkyl, men har du någon egen?
Har du några belägg för
Jag tror att det
Nej, men med hårdare dagsböter, lättare att få fängelsestraff, och hårdare fängelsestraff!motardkungen skrev:2603722Det var beloppen på vissa ordningsbots-belopp som höjdes. En rattfylla kan aldrig beivras med ordningsbot.
motardkungen skrev:2601284Om vi inte tittar enbart på dödsorsak utan kollar på trafikolyckor i stort så är det för hög fart som är den främsta orsaken till trafikolyckor. Det visar så gott som all forskning (inte Aftonbladets kanske). Det kostar samhället betydligt mycket mer pengar att rehabilitera en whiplashskadad människa än att begrava en död.
Att få ner medelhastigheten på vägarna är den bästa samhällsekonomiska åtgärden som finns, därav polisens fartkontroller och kameraskåp.
Titta gärna på www.vti.se eller på www.vv.se om ni är intresserade av fakta i ämnet.

gabor2 skrev:2604063Lite bakvändt så skulle man ju öka hastigheterna så att alla "fartsyndarna" dog istället ! Då hade samhället sparat massor enligt denna tes lr![]()
gabor2 skrev:2604063Lite bakvändt så skulle man ju öka hastigheterna så att alla "fartsyndarna" dog istället ! Då hade samhället sparat massor enligt denna tes lr![]()
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats
Om du vill förfina din hoj ... |
|
|
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026
20-årige australiensaren Wi... |
|
|
Alltid redo för regn
Håll dig torr på hojen – ny... |
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |