Vaför jags fortkörare så frenetiskt ...

Svemack skrev:
2601672 Det är betydligt enklare med fartkontroller. Det är nog tyvärr den främsta anledningen. Sen är ju t.ex. Vägverket fixerat vid fortkörning. Allt annat ses som mindre viktigt. Man påstår att man kan spara 100-150 liv varje år om alla höll fartgränsen. Jag tror inte på det. För övrigt så är svenska trafikanter extremt laglydiga om man jämför andra européer. I Danmark, där folk kör betydligt fortare än i Sverige, har man höjt hastighetsbegränsningen till 130 på motorväg. Det har inte lett till fler döda.
I Sverige är vi fixerade vid statistik. Man försöker att visa att Sverige är det bästa landet i världen genom att ha den "bästa" statistiken på en jävla massa områden. Hur får man bra statistik? - Jo, genom förbud, övervakning och kontroller av befolkningen!

Du tror inte på deras kalkyl, men har du någon egen? Hur många liv tror du skulle sparas om alla höll fartgränsen?

Har du några belägg för att Sverige är laglydiga i trafiken jämfört med andra stater i Europa? Allt jag har hört hittills är precis tvärtom, att vi är bland de sämsta i Europa på att hålla hastigheten, men om du har något som pekar på motsatsen, får du gärna presentera dessa här.

Jag tror att det Vägverket och Sverige vill är att få ner dödstalen i trafiken snarare än att kunna visa upp fina statistiker för övriga länder.

Hoztic skrev:
2601627 Jag har varit av vägen två ggr, en gång för länge sen pga skuret hjullager på min bil mitt i halkan och i somras med hoj pga *host* :D Första gången sket polisen i mig trots att jag ringde 112 och andra gången ville dom enbart veta hur fort jag hade kört. Ingen gång kollades min nykterhet! :fakta

Och mig veterligen höjdes väl bara straffen för miniblinkers, liten regplåt och fortkörning nu senast, inte rattfylla? :va

Det var beloppen på vissa ordningsbots-belopp som höjdes. En rattfylla kan aldrig beivras med ordningsbot.

motardkungen skrev:
2601284 Om vi inte tittar enbart på dödsorsak utan kollar på trafikolyckor i stort så är det för hög fart som är den främsta orsaken till trafikolyckor. Det visar så gott som all forskning (inte Aftonbladets kanske). Det kostar samhället betydligt mycket mer pengar att rehabilitera en whiplashskadad människa än att begrava en död.

Att få ner medelhastigheten på vägarna är den bästa samhällsekonomiska åtgärden som finns, därav polisens fartkontroller och kameraskåp.

Titta gärna på www.vti.se eller på www.vv.se om ni är intresserade av fakta i ämnet.

Lite bakvändt så skulle man ju öka hastigheterna så att alla "fartsyndarna" dog istället ! Då hade samhället sparat massor enligt denna tes lr:va

gabor2 skrev:
2604063 Lite bakvändt så skulle man ju öka hastigheterna så att alla "fartsyndarna" dog istället ! Då hade samhället sparat massor enligt denna tes lr:va

Haha! Den var RIKTIGT bra! :D

gabor2 skrev:
2604063 Lite bakvändt så skulle man ju öka hastigheterna så att alla "fartsyndarna" dog istället ! Då hade samhället sparat massor enligt denna tes lr:va

Njaa inte enligt denna tes väl? Det är enligt din egen tes i sådana fall. Byt ut ordet "fartsyndarna" i din mening mot "som blir svårt skadade i trafiken" så kommer du närmare sanningen.

Här finns en alldeles färsk folder att läsa för den som är intresserad av fakta (finns det någon sån här)?

http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/3474/4637/trafikstrategi.pdf

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back