Vaför jags fortkörare så frenetiskt ...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
... när fyllona, pundarna och pillertrillarna kan vistas i trafiken så gott som ostört :confused:

Enligt Aftonbladets statistik i dagens nätupplaga så tycker jag att det borde vara lätt att prioritera vem man ska jaga.
Personligen tror jag att en hel del av fortkörarna tillika hamnar i stapel för alkohol och drogpåverkade, i så fall stärker det min uppfattning ytterligare.
Siffrorna nedan redovisar dödsorsak i samband med trafikolyckor.

Fortkörning (13.8 %)
Alkohol/droger (54.7 %)
Sömn (6.0 %)
Ouppmärksamhet (20.5 %)
Halka/dåliga däck (5.1 %)

Det går allstå FYRA fyllon på varje fortkörare enligt statistiken.

Det undrar jag oxå! Tänk vad staten kunde gjort för dom pengarna som gick åt för att sätta upp oändligt med fartkameror.

I Örebro är polisen väldigt bra på att stoppa just drograttfyllon (och även vanliga fyllon). Dom har satsat ilte extra på det just för att denna grupp människor för med sig så mycket annan brottslighet som inbrott och småstölder.

Skulle tro att svaret är PENGAR i statskassan. Men helt klart måste vi som inser att det satsas på fel typ av bevakning se till att bygga opinion för detta.

El Garto skrev:
2600441 ... när fyllona, pundarna och pillertrillarna kan vistas i trafiken så gott som ostört :confused:

Enligt Aftonbladets statistik i dagens nätupplaga så tycker jag att det borde vara lätt att prioritera vem man ska jaga.
Personligen tror jag att en hel del av fortkörarna tillika hamnar i stapel för alkohol och drogpåverkade, i så fall stärker det min uppfattning ytterligare.

Fortkörning (13.8 %)
Alkohol/droger (54.7 %)
Sömn (6.0 %)
Ouppmärksamhet (20.5 %)

hörde på radio i helgen att i Malmö stoppar dom fler narkotika-påverkade av alkoholpåverkade...

varför dom tar fler fortkörare tror jag beror på att
1. det är fler som kör för fort varje dag än antalet som kör alkohol/narkotika-påverkad.
2. det är bra mycket lättare att stöta på/se när någon kör för fort än att personen i fråga är påverkad av nånting olagligt i samband med körning.

Ur sporthojs synpunkt kan det vara så att det helt enkelt, svider i ögonen att vi har snabbare fordon än dom. Och dom försöker hänga på men misslyckas alltid nästan iaf, därav en hetsjakt på oss som bara vill ha kul på två.

Bara en teori!

Just den frågan ställer man sig ganska ofta.

Här nere i södern är pålisorna värdelösa på att lägga resursorna på rätt ändamål, pundare och rattfyllon vinkas förbi vid kontrollerna. Och "Kalle" som kommer på steroid moppen som en oljad blixt, vittnet uppe i höghuset två kvarter bort uppskattade farten till minst 257km/h måste det ha varit för att det var öronbedövande, så låter inte ens min Volvo 360 när jag ligger i motorvägs tempo då att säga 89km/h när det i själva verket gick 20km/h för fort för "Kalle" och Tant Elsas ord väger tungt som vittne, så kalle får följa med in till häktet och och bli utfrågad. Att köra 20km/h för fort på öppen bred motorväg dödar du kan få för lite syre upp till kontoret vid dom g-krafterna, "Kalle" får lov att gå men har rättegång att vänta för inträffade.

En fortkörare idag betraktas som tung kriminell även om du så bara kör 5km/h för fort, och det dödar det vet alla!! När våldtäcktsmän, hustrumisshandlare,mördare osv, får lättare straff då börjar man fundera lite! nästan så långt har det gått.

Tips!!! Börja använda droger så vid eventuell olycka så går du fri pga bristande ansvar:huvet :tummenupp .

PENGAR!!
Det är mycket billigare att ha en hastighetskontroll än en lång utredning om våldtäckt,misshandel,stöld m.m!

Alla vill ju ha pengar och Staten är inget undantag.

erik skrev:
2600467 I Örebro är polisen väldigt bra på att stoppa just drograttfyllon (och även vanliga fyllon). Dom har satsat ilte extra på det just för att denna grupp människor för med sig så mycket annan brottslighet som inbrott och småstölder.
va är de ja har hör? Har Örebro poliser som tänker efter? fan tror ja ska flytta till Örebro..

Och tänk om Polisen slapp lägga ner resurser på att sitta på rättegångar där folk som kört för fort torskat på det men letar utvägar för att slippa betala och tar det hela till rättegång istället.

Det enda sättet att komma åt drogpåverkade i trafiken är att ha poliskontoller dvs att bli stoppad så ofta som möjligt,men då blir det oxå ett jävla gnäll på folk om hur jobbigt det är med alla dessa kontroller som man blir stoppad i.

Dessutom så har vi alla som varnar andra medtrafikanter om just poliskontroller och då kan enkelt en drogpåverkad välja en annan väg och fortsätta köra.

wdac skrev:
2600573 va är de ja har hör? Har Örebro poliser som tänker efter? fan tror ja ska flytta till Örebro..

Har bott i Örebro sedan augusti och av de fem trafikkontroller jag sett så har polisen stått med laserpickadollen en gång och med alkomätaren fyra gånger. :tummenupp

Iof är det inte så dåligt i Gävle heller eftersom polisen den gångna sommaren lade krutet på att förpesta tillvaron för de riktigt kriminella mc-gängen.
Kom man i närheten av gängens klubbstugor såg man nästan alltid en polisbil.

Last edited:
Matulda skrev:
2600580 Och tänk om Polisen slapp lägga ner resurser på att sitta på rättegångar där folk som kört för fort torskat på det men letar utvägar för att slippa betala och tar det hela till rättegång istället.

Det enda sättet att komma åt drogpåverkade i trafiken är att ha poliskontoller dvs att bli stoppad så ofta som möjligt,men då blir det oxå ett jävla gnäll på folk om hur jobbigt det är med alla dessa kontroller som man blir stoppad i.

Dessutom så har vi alla som varnar andra medtrafikanter om just poliskontroller och då kan enkelt en drogpåverkad välja en annan väg och fortsätta köra.

Personligen vet jag inte om det är så enkelt som du beskriver. Jag brukar få be om att få blåsa när jag blir stoppad eftersom snuten är mer intresserad av att titta på mitt körkort än att avgöra om jag är trafiksäker.
Senast var för en månad sedan när jag dessutom var inblandad i en krock och polisen kom till platsen. Nykterhetskontroll på samtliga ägde rum EFTER att jag påpekade att det kunde vara en bra idé....

Vardagsbrotten betalas av medborgarna i och med premien på försäkringarna som finns.

De belastar inte samhället varav polisen inte ser nyttan med att lägga polis-pengar på att utreda/förhindra dessa.

Trafikbrott är enkla att klara upp och ger pengar till statskassan.

Det behövs inte miniräknare för att räkna ut var tiden läggs...

El Garto skrev:
2600441 ... när fyllona, pundarna och pillertrillarna kan vistas i trafiken så gott som ostört :confused:

Fortkörning (13.8 %)
Alkohol/droger (54.7 %)
Sömn (6.0 %)
Ouppmärksamhet (20.5 %)

Om vi inte tittar enbart på dödsorsak utan kollar på trafikolyckor i stort så är det för hög fart som är den främsta orsaken till trafikolyckor. Det visar så gott som all forskning (inte Aftonbladets kanske). Det kostar samhället betydligt mycket mer pengar att rehabilitera en whiplashskadad människa än att begrava en död.

Att få ner medelhastigheten på vägarna är den bästa samhällsekonomiska åtgärden som finns, därav polisens fartkontroller och kameraskåp.

Titta gärna på www.vti.se eller på www.vv.se om ni är intresserade av fakta i ämnet.

El Garto skrev:

Fortkörning (13.8 %)
Alkohol/droger (54.7 %)
Sömn (6.0 %)
Ouppmärksamhet (20.5 %)

Nu vill jag inte vara en mezzersmiith men om du pratar om aftonbladets poll så är det vad vi läsare tror vad som orsakar olyckorna. Dessutom, ifall föraren är både drogpåverkad, kör för fort och somnar, hur ska det räknas då?

Från Ab=>
Vad tror du dödar mest i trafiken?
Ställningen just nu:
Fortkörning (14.0 %)
Alkohol/droger (54.4 %)
Sömn (6.0 %)
Ouppmärksamhet (20.6 %)
Halka/dåliga däck (5.1 %) <=

Fan ni är smarta! Har ni nångång åkt in i en poliskontroll där ni får blåsa? Tror ni dom gissar sig till alla drogpåverkade och rattfyllon som kör bil? När ni blir stannade för att blåsa kan det vara en rutinkontroll. Men oj vad ni blev personligaa (bara för jag e ball å kör sporthoj stannar dom mig). Invandraren som blev stannad av snuten i rutinkontrollen (Shit vilka nassesvin som kollar mig). Snubben i sin trimmade Golf3a som blev stannad? Oj fan, dom stannar mig för jag har högt ljud i basen! Shit dom måste va avis.

Polisen i Sverige prioriterar nog rätt bra ändå. Tror inte vi på ett forum kan sitta och dömma hur de arbetar. Tror det är så mycket som försigår bakom som vi inte ens har koll på. Och som media verkligen inte har koll på.

Diskussioner där man dissar en hel yrkesgrupp för att dom stannar sporthojsåkare lite oftare än andra är lite dum-i-huvudet-varning på. Ja shit vad konstigt. Hur många sporthojsåkare här brukar klara sig från en anmärkning på sin hoj? Hur många brukar ha kört gris när dom blir stannade av snuten?

Ungefär som en av kommentatorerna sa på eurosport när någon nämne att folk klankar ner på hur Hayden vann VM.

Man skall nog inte ta dedär personerna på internet-forumen speciellt seriöst.
Tror han har en riktigt jävla bra poäng där.

/Martin

Jag har varit av vägen två ggr, en gång för länge sen pga skuret hjullager på min bil mitt i halkan och i somras med hoj pga *host* :D Första gången sket polisen i mig trots att jag ringde 112 och andra gången ville dom enbart veta hur fort jag hade kört. Ingen gång kollades min nykterhet! :fakta

Och mig veterligen höjdes väl bara straffen för miniblinkers, liten regplåt och fortkörning nu senast, inte rattfylla? :va

Vet inte om det har så mycket med tråden att göra, men vi var vittne till en stöld och fick svara på lite frågot och sånt. och tant polis tog fram sitt gamla hederliga block och börja anteckna, så vi börja liksom undra om teknologin inte var bättre hos polisen. då svarande hon bara snällt att dem hade testat hand datorer till smatliga poliser men servrarna klara inte lagra allt så dem lade ner projektet som bara kosta små rimiga 270 miljoner skr..

det kan ju jag tycka e lite orutinerad att slösa så med våra fina skatte pengar:huvet

Det är betydligt enklare med fartkontroller. Det är nog tyvärr den främsta anledningen. Sen är ju t.ex. Vägverket fixerat vid fortkörning. Allt annat ses som mindre viktigt. Man påstår att man kan spara 100-150 liv varje år om alla höll fartgränsen. Jag tror inte på det. För övrigt så är svenska trafikanter extremt laglydiga om man jämför andra européer. I Danmark, där folk kör betydligt fortare än i Sverige, har man höjt hastighetsbegränsningen till 130 på motorväg. Det har inte lett till fler döda.
I Sverige är vi fixerade vid statistik. Man försöker att visa att Sverige är det bästa landet i världen genom att ha den "bästa" statistiken på en jävla massa områden. Hur får man bra statistik? - Jo, genom förbud, övervakning och kontroller av befolkningen!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back