Vad vill de mig nu då?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ha ha..den eviga frågan...Varför köpa en Rolex när man kan köpa en Swatch i plast. Det är ju billigare och mäter tiden bättre än en Rolex...Varför köpa en 2a på Östermalm, när en i Södertälje är billigare och fyller exakt samma funktion. Varför köpa en Ferrari om man kan köpa en ful Evo och skrämma upp den lite och den blir "billigare och lika snabb" osv. Det handlar om prioriteringar i livet. Alla pimpar vi våra hojar...en sketen kolfiber bit här...ISR pump där...bromsskivor hit, fälgar dit...Det gör vi för att våra hojar ska vara annorlunda än massans, vara lite mer exklusiva...väcka lite mer ha begär osv.

Köpa en Desmosedici RR är den ultimata formen av hojpimping ju. Istället för att smådutta med skitdetaljer ser man till att ha en hoj som ingen annan har direkt från början. En gixxer eller retta även en pimpad sådan väcker ingen uppärksamhet, en Desmosedici däremot...och det UTAN pimping ..out of the box. Hur mycket är det värt ? Killen som sitter i Porschen bredvid i bilkön på södra länken..Har han köpt den för att dra på ? Hardly..han kunde ha köpt en ful jävla Evo och trimmat den lite och sagt "billigare och bättre" men ingen skulle ju gå på det. Har folk pengar så kan de unna sig något vi andra inte kan och de sticker det i våra ansikten så vi blir sura och de har lite extra kul. Så enkelt är det.
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Och det är dåligt?
Det är dåligt att någon kan tro att den har en endaste skruv gemensam med MotoGP-racern.

Ha ha..den eviga frågan...Varför köpa en Rolex när man kan köpa en Swatch i plast. Det är ju billigare och mäter tiden bättre än en Rolex...Varför köpa en 2a på Östermalm, när en i Södertälje är billigare och fyller exakt samma funktion. Varför köpa en Ferrari om man kan köpa en ful Evo och skrämma upp den lite och den blir "billigare och lika snabb" osv. Det handlar om prioriteringar i livet. Alla pimpar vi våra hojar...en sketen kolfiber bit här...ISR pump där...bromsskivor hit, fälgar dit...Det gör vi för att våra hojar ska vara annorlunda än massans, vara lite mer exklusiva...väcka lite mer ha begär osv.

Köpa en Desmosedici RR är den ultimata formen av hojpimping ju. Istället för att smådutta med skitdetaljer ser man till att ha en hoj som ingen annan har direkt från början. En gixxer eller retta även en pimpad sådan väcker ingen uppärksamhet, en Desmosedici däremot...och det UTAN pimping ..out of the box. Hur mycket är det värt ? Killen som sitter i Porschen bredvid i bilkön på södra länken..Har han köpt den för att dra på ? Hardly..han kunde ha köpt en ful jävla Evo och trimmat den lite och sagt "billigare och bättre" men ingen skulle ju gå på det. Har folk pengar så kan de unna sig något vi andra inte kan och de sticker det i våra ansikten så vi blir sura och de har lite extra kul. Så enkelt är det.
En Porsche är dyrare och bättre. Inte dyrare och sämre.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fast nu är det ju inte så riktigt. På vilket sätt skulle en Porsche vara bättre än en lite uppskrämd Evo ? Jag har sett clips från 5th gear där en Evo spöar en Lamorghini på en bana någonstans...och kostar en liten del av Lambon. En 500 hästars Evo kan nog klå en och annan betydligt dyrare Porsche, eller BMW för den delen. Vad vill man ha om man har pengar (det är ju vad det handlar om) ? För att återanknyta till det du sa...är då Porschen så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden ? Är den DUBBELT så bra för att den kostar dubbelt så mycket ?? En Desmosedici RR spöar det mesta på gatan och gör det i rätt förpackning som garanterar ägaren tillhörighet till en handfull människor som har RÅD....Är det värt den prisskillnaden ? Inte vet jag..Jag har ju inte råd, men jag skulle nog inte hyckla och påstå att det är pga rationella orsaker som jag inte köper en RR...utan för att jag inte har deg. Känslan av att sitta på något som så många åtrår och på något de allra flesta aldrig kommer att ha råd med. Hur mycket är det värt ? Det var en retorisk fråga, för att vi vet vad folk är beredda att betala för vissa hoj och bilmodeller trots att det finns det som är nästan lika bra och kostar en bråkdel. En hoj (och andra produkter) är så mycket mer än den kärnfunktion som de erbjuder. Hade det inte varit så ..hade vi alla köpt våra kläder på Dressman. De är ju bra och billiga.

Det är dåligt att någon kan tro att den har en endaste skruv gemensam med MotoGP-racern.
----

Förutom då t ex motorkonstruktionen som inte finns på någon annan Ducati modell. Det finns nog en hel del material och lösningar som inte används på andra Ducati modeller (för att inte tala om Japanska hojar). Den har nog konstruktionsmässigt mer gemensamt med en Moto GP hoj än gathoj skulle jag tro.
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är dåligt att någon kan tro att den har en endaste skruv gemensam med MotoGP-racern.

Skruvar har gängor. Det har de i alla fall gemensamt om inget annat.

En Porsche är dyrare och bättre. Inte dyrare och sämre.

Såg en Jaeger LeCoultre-klocka för lite över två miljoner. Den visar tiden och datum. Det gör en billig digitalklocka också, som väl varken är så mycket bättre eller sämre. Ändå finns det folk som köper den dyra klockan.

Såg en MV Augusta för 990.000:-. Är den ca 10 gånger bättre än din Suzuki? Inte en aning. Kanske?

Såg en Ducati för 539.000:-. Är den ca fem gånger bättre än din Suzuki? Kanske? Kanske inte? Är det någon som bryr sig förutom du?

Ett dyrt vin på Systembolaget smakar inte alltid bättre än ett billigare. Det är upp till din egen smak vilket du föredrar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
På vilket sätt skulle en Porsche vara bättre än en lite uppskrämd Evo ?

Den håller.
Jag har en kompis som hade förmodligen en av Sveriges 3 snabbaste EVO.
Den var ju helt hysterisk och som du skriver så hängde den av 5ggr så dyra bilar, t.ex. Murcielago. Men, när den väl rasade så var det inte nådigt. Samam sak med hans Impreza han hade innan och innan dess någon 500hk Cosworth.
Alla var hur kul som helst tills de rasade.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top