Vad väger era Rokkie 600 fulltankade?

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Hur gör ni för att lätta era cyklar? Bästa tipsen att lätta en 600 så den blir lättsvängd som en damcykel?
Jag ska bygga mig en 600 racer och undrar lite hur ni gjort.

//Henrik
 
I Råcky får man ju trimma fritt så där är det bara fantasin och plånboken som begränsar. Billigaste tricket är nog LiFePo batteri istället för blyvarianten. Demontera startmotorn och dess ingrepp, då kan du dessutom minska batteristorleken ännu mer. Slakta elsystemet på allt onödigt....

Sen är det bara att slanta upp för magnesiumhjul, lätta bromsskivor (bakskivan går att lätta ordentligt), lätta bromsok. Minska roterande massa i motorn osv.....
 
Spelar ingen roll...

När de hamnar ute hos oss i sandfållorna finns det bara två typer av hojar. Tunga och jävligt tunga... ;)

Men för att vara seriös. Ska du lätta något så satsa så mycket som möjligt på att ta bort ofjädrad vikt, alltså fälgar, bromsok, bromsskivor och liknande. Boris sammanfattade det väldigt bra. Det som ofta är enkelt och hyffsat enkelt att lätta är avgassystemet.
 
Bra tips ovan. Men, Framförallt undrar jag hur du tänker när du undrar "Vad väger era R600-hojar FULLTANKADE?":va

7 liter soppa i tanken ska det vara! Aldrig mer! Pungt!
 
Bra tips ovan. Men, Framförallt undrar jag hur du tänker när du undrar "Vad väger era R600-hojar FULLTANKADE?":va

7 liter soppa i tanken ska det vara! Aldrig mer! Pungt!

Det var ju en roåkifråga, inte en proffsfråga :krama Slappna av och berätta hur det ska vara :D

Men töm inte ut oljan...
 
Bra tips ovan. Men, Framförallt undrar jag hur du tänker när du undrar "Vad väger era R600-hojar FULLTANKADE?":va

7 liter soppa i tanken ska det vara! Aldrig mer! Pungt!

Ja, där kan man spara några kg också ju. Sätta på en mindre plasttank och så så ett cover. :D

Varför ha ett större kärl än vad man behöver?
 
Troligtvis ingen som gör några större grejer som tävlar. Många byter avgassystem. Plockar bort allt gattjosan. Kanske byter batteri. Ett fåtal byter fälgar speciellt i 600 klassen. De är rätt lätta från början.

Jag ska inte tävla. Bara göra hojen så lätt som möjligt inom rimliga gränser. Tänkte man kunde få lite tips,men det verkar svårt ;)
 
Troligtvis ingen som gör några större grejer som tävlar. Många byter avgassystem. Plockar bort allt gattjosan. Kanske byter batteri. Ett fåtal byter fälgar speciellt i 600 klassen. De är rätt lätta från början.

Det blir nog bra med att ta bort gatdetaljerna och monterar helsystem och lite sånt tror jag. Man väger ju inte som Stoner precis :va
Ska bli väldigt kul att för första gången testa 600cc!
//H
 
Det blir nog bra med att ta bort gatdetaljerna och monterar helsystem och lite sånt tror jag. Man väger ju inte som Stoner precis :va
Det blir nog bra :tummenupp

Skulle du bli sugen på att tävla så räcker en hyfsat modern 600:a med "bara" helsystem till att vinna Rookie 600. På den nivån är det föraren som har störst betydelse.

Vad BigRed menade fattar jag inte riktigt. Reglementet säger mig veterligen inget om torrvikt och i Rookie-klasserna vägs inte hojarna :va
 
Har för mig att runt 160kg brukar Hondorna väga, dom är betydligt lättare än konkurrenterna, 07-08. Och den ÄR mer lättsvängd än en damcykel:D
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top