Vad tycks?

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Nu har jag äntligen börjat få lite mer kläm på 3D studio. Sitter man i skolan och programmerar så händer det att man gör annat också... :tungan
Vad tycks?

Bifogat

• by anders lassnig.jpg
    by anders lassnig.jpg
    123.2 KB · Visningar: 378
Nice !

Men "programmerar" i 3D Studio är lite att överdriva kanske ???

På min tid när vi programmerade i skolan så satt vi med C++ och ASM, vart är tekniken på väg ???

burner skrev:
Nice !

På min tid när vi programmerade i skolan så satt vi med C++ och ASM, vart är tekniken på väg ???

Han menade nog att han satt och jobbade i 3D Studio på programmeringslektionerna. Det finns dock ett skriptspråk i 3D Studio som är ganska kraftfullt. Liknar C och kan kan användas till att skriva plugins och liknande.

Ah tackar tackar! Grejen är den att jag valde till b-kursen i c++ på skolan (läser naturvetenskaplig linje, andra året), men ibland när all kod är lika underhållande som torkande målarfärg så råkar det finns 3ds på skolans datorer... attans! :tungan Men jag jobbar på att förfina dem, och angående bling-texturering... det ligger nog mest i ljussättningen tror jag. Håller på med scenen och mixtrar med allt just nu, och det blir bara bättre! :D

Esteten i mig säger: snyggt, bra jobbat!
Ingenjören i mig säger: Vad är det det, Fälgar?! Det finns ju ingen kant för däcken? Wraaa?! -eller är det taklampor?

Pebl skrev:
Ingenjören i mig säger: Vad är det det, Fälgar?! Det finns ju ingen kant för däcken? Wraaa?! -eller är det taklampor?

Med tillräckligt låg profil behövs ingen kant gummit hålls på plats av sig själv då :D

När jag gick sista året på gymnasiet (naturvetenskaplig/teknisk med inriktning mot maskinteknik) så fick vi i uppgift att göra 3d-modeller av fälgar i SolidWorks. Busenkelt. Jag ritade ett par extremt snygga 17". :yoparty

Men eftersom 3D-studio är lite knöligare att hålla på med så får du ändå en tumme upp :tummenupp

Jag saknar SolidWorks... :(
Saknar AutoCad också... :(
Edit: saknar att sitta med grabbarna och räkna hållf och dricka surkaffe också... :gråta

Last edited:
burner skrev:
Nice !

DU ska fan inte klaga... På MIN tid var det BASIC och senare Pascal som gällde... :va Jag börjar nog bli gammal... :6surkart :finger

Esquire skrev:
När jag gick sista året på gymnasiet (naturvetenskaplig/teknisk med inriktning mot maskinteknik) så fick vi i uppgift att göra 3d-modeller av fälgar i SolidWorks. Busenkelt. Jag ritade ett par extremt snygga 17". :yoparty

Men eftersom 3D-studio är lite knöligare att hålla på med så får du ändå en tumme upp :tummenupp

Jag saknar SolidWorks... :(
Saknar AutoCad också... :(
Edit: saknar att sitta med grabbarna och räkna hållf och dricka surkaffe också... :gråta

Om du väl sätter dig in i 3dsmax så är det faktiskt inte alls struligt utan snarare rätt enkelt. Det krävs dock att du hittar rätt i djungeln och ställer om till ett helt annat "tänkt" som det heter nuförtiden. Har aldrig kört Solidworks men Acad och ett annat mindre program, Rhinoceros har jag kört. Skulle jävligt gärna vilja köra lite Solidworks/ProEngineer/Catia, men pallar inte, är dom svåra? Är hållf. inbyggt i solidworks, kan man lägga in materialkoefficienter i programmet, t.ex. för kolfiber. När jag gick i gymnasiet så pysslade vi lite med ett CAE-program(på tiden det begav sig) men det var så uselt att rita i så det var knappt användbart.

Cimmerier skrev:
..och senare Pascal som gällde... :va Jag börjar nog bli gammal... :6surkart :finger

Jag jobbar till stor del med Pascal-programmering..=)
Eller Delphi, som det heter sedan Borland köpte språket Pascal och visualiserade det.

Pebl skrev:

Jo jag vet, det är inte några speciellt bra modeller, ingen tvekan om det. Dock så håler jag på att förfina dem lite, och det kommer väl en bild någon dag tror jag. Har även börjat märka att ett riktigt metalliskt material skapas lättast genom att bara ljussätta allting rätt. Men det är på g! :banana

ok, nu sitter man på programmeringen igen... här är dagens nya resultat som jag hafsat ihop lite snabbt! :tuttar

Bifogat

• rim render.jpg
    rim render.jpg
    27.3 KB · Visningar: 105
korvgubbe skrev:
Jag jobbar till stor del med Pascal-programmering..=)
Eller Delphi, som det heter sedan Borland köpte språket Pascal och visualiserade det.

Hehe... Innebär det att du oxå börjar bli gammal då eller? :rolleyes:

Josafan skrev:
Om du väl sätter dig in i 3dsmax så är det faktiskt inte alls struligt utan snarare rätt enkelt. Det krävs dock att du hittar rätt i djungeln och ställer om till ett helt annat "tänkt" som det heter nuförtiden. Har aldrig kört Solidworks men Acad och ett annat mindre program, Rhinoceros har jag kört. Skulle jävligt gärna vilja köra lite Solidworks/ProEngineer/Catia, men pallar inte, är dom svåra? Är hållf. inbyggt i solidworks, kan man lägga in materialkoefficienter i programmet, t.ex. för kolfiber. När jag gick i gymnasiet så pysslade vi lite med ett CAE-program(på tiden det begav sig) men det var så uselt att rita i så det var knappt användbart.
SolidWorks är mycket enkelt att arbeta med. Man modellerar solider istf att man modellerar ytor som i t.ex. Rhinoceros. Det är även enklare än AutoCad om man först vill rita en 3d-modell och sedan få ut en ritning av den (och den varna om man skulle råka måttsätta något dubbelt). Det klarar även av att om man gör en 3d-modell av en bockad plåt så kan man få ut rätt mått på plåtbiten som man ska ha till att tillverka sin sak efter att man "rätat ut" den till en platt plåt igen. Och man man vill skapa något som ska gjutas så kan man först göra den detaljen och sedan använda den som grund för en "gjutform". Oftast sitter begränsningarna för vad man kan rita hos ritaren (ibland även hos datorn, gängor är mycket resurskrävande), och är man van att ytmodellera kanske det är en aning knöligt. Men man kunde iaf inte räkna hållfasthet med de versioner som vi hade på skolan.

ProEngineer och Catia tycker åtminstone jag är knöligare att arbeta med än SolidWorks. Men de är betydligt mycket kraftfullare än SolidWorks. ProEngineer t.ex. är väldigt likt SolidWorks på många sätt, men för mig som är van att arbeta med SolidWorks så blir de små olikheterna dem emellan ganska jobbiga.

Får du möjlighet att prova SolidWorks tycker jag att du ska göra det. :tummenupp

När jag sa "räkna hållf" så menade jag att sitta med papper, penna, formelsamling och miniräknare (och en stor kopp kaffe). :)

http://www.rhino3d.com/
Okänt men ganska trevligt program. För de som inte testat det så rekommenderar jag att man laddar ner en testversion från deras hemsida.

http://www.solidworks.com/
Min egen favorit SolidWorks, verkar även de ha något samband med Dassault Systems (se nedan).

http://www.3ds.com/
Dassault Systems, info om t.ex. Catia.

http://www.autodesk.com
Autodesk, de som basar för t.ex. AutoCad och 3DSMAX.

http://www.ptc.com
The Product Development Company, info om t.ex. ProEngineer.

Edit: Jippie, jag läste just att det finns ett program för diverse analyser och simuleringar som går att använda med bl.a. SolidWorks. COSMOS heter det. :)
http://www.solidworks.com/pages/products/analysis.html

Last edited:
Cimmerier skrev:
Hehe... Innebär det att du oxå börjar bli gammal då eller? :rolleyes:

hehe... ja, jag börjar undra.. men så länge jag får visa leg på bolaget känner jag mig ung! *s*

....Pascal lever kvar i allra högsta grad och utvecklas i varje ny version av Delphi..

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt