Vad tycker polisen om "lane splitting" egentligen??

kan inte någon förklarar lite bättre vad "lane splitting" är för något?
är det i bilköer vid mycket trafik och man körom på sidan för att hamna längre fram, eller är det vid rödljus och man gliderförbi bilarna och ställer sig längst fram vid rödljuset eller vad är det igentligen?

/Martin
 
Rstu skrev:
kan inte någon förklarar lite bättre vad "lane splitting" är för något?
är det i bilköer vid mycket trafik och man körom på sidan för att hamna längre fram, eller är det vid rödljus och man gliderförbi bilarna och ställer sig längst fram vid rödljuset eller vad är det igentligen?

/Martin

I princip allt som gör att du slipper stå i kö.
 
skruvis skrev:
Inte vintertid, vid underkylt regn & kalla däck...... :7peta

Edit:
Nä du, jag har vinkat fram motorcyklar i köer under snart 23års tid... så lättretad är jag inte på motorcyklar, däremot ser jag ingen anledning för dom att göra så när det bara står 2-5 bilar i kö... står det däremot 30-50 bilar i kö så avgör såklart smidigheten... :tomten

Trots 2-5 bilar så är "omkörning" självklar....vem vill få i sig massa skit i från avgaserna av bilarna!

Bilisterna har filter och annat som håller skiten borta....vi har i bästa fall visiret...
 
skruvis skrev:
Edit:
Nä du, jag har vinkat fram motorcyklar i köer under snart 23års tid... så lättretad är jag inte på motorcyklar, däremot ser jag ingen anledning för dom att göra så när det bara står 2-5 bilar i kö... står det däremot 30-50 bilar i kö så avgör såklart smidigheten... :tomten
Största anledningen att ställa sig först även om det bara finns 2 bilar i kön är för att minska risken att bli påkörd bakifrån av något yxskaft. Så tänker jag iaf.
 
LocDog skrev:
Trots 2-5 bilar så är "omkörning" självklar....vem vill få i sig massa skit i från avgaserna av bilarna!

Bilisterna har filter och annat som håller skiten borta....vi har i bästa fall visiret...


Visst har jag partikelfilter i mitt kupéfilter på min Toyota Starlet av 1988 års modell. :rolleyes:
Däremot har jag katalysator vilket många många knarrarna inte har så nu får jag ha dom framför mig spyendes ut en massa onyttigheter... om man nu tvunget vill vända & vrida på saker & ting....

Mr Hyde så när jag kommer körandes med bil fram till ett rödljus & där står ett gäng knarrar så är det ok då att köra om dom & ställa sig först för jag vill inte bli påkörd av något yxskaft till eftersläntrare till gänget då som kommer åkandes på slangen i 150km/h??
 
badcat skrev:
Öh..männ jalå..som bor i skogen?..eh, va ä kö fönåt? :hihi

Lyllos dig!
I den här j-vla stan är det fan kö överallt....kan knappt hitta en skön twisty längre utan att det är burar överallt som kör i 3.
 
Trafikförordningen

Möte och omkörning

3 Kap

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.


33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.


Om kön står stilla finns ju en risk att någon obetänksam pappskalle plötsligt öppnar en bildörr. Risken att något händer kan ju i detta fall vara större om kön står stilla. Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem. S.k. lanesplitting är ju knappast "betryggande avstånd".

C
 
CHROLO skrev:
Trafikförordningen

Möte och omkörning

3 Kap

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.


33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.


Om kön står stilla finns ju en risk att någon obetänksam pappskalle plötsligt öppnar en bildörr. Risken att något händer kan ju i detta fall vara större om kön står stilla. Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem. S.k. lanesplitting är ju knappast "betryggande avstånd".

C
Intressant, det står faktiskt inget om att omkörning till höger inte är tillåtet (men det saknas ju en del paragrafer misstänker jag), och det förutsätter väl dessutom 70 eller lägre?

Hur är det på motorväg, om det blir tokkö? Omkörning på vägrenen (utanför heldraget) känns ju säkrast (betryggande avstånd som sagt...), men är väl minst OK enl lagen misstänker jag?
/Hasse
 
CHROLO skrev:
Trafikförordningen

Möte och omkörning

3 Kap

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.


33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.


Om kön står stilla finns ju en risk att någon obetänksam pappskalle plötsligt öppnar en bildörr. Risken att något händer kan ju i detta fall vara större om kön står stilla. Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem. S.k. lanesplitting är ju knappast "betryggande avstånd".

C

Tack för ditt svar
:tummenupp

Dock är det inte riktigt svar på frågan heller tyvärr....jag är mest intresserad om huruvida polisen orkar bry sig om en stackars motorcyklist
som "genar" lite.
 
MaScoot skrev:
Tack för ditt svar
:tummenupp

Dock är det inte riktigt svar på frågan heller tyvärr....jag är mest intresserad om huruvida polisen orkar bry sig om en stackars motorcyklist
som "genar" lite.

Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem.
 
HansJ skrev:
Intressant, det står faktiskt inget om att omkörning till höger inte är tillåtet (men det saknas ju en del paragrafer misstänker jag), och det förutsätter väl dessutom 70 eller lägre?

Hur är det på motorväg, om det blir tokkö? Omkörning på vägrenen (utanför heldraget) känns ju säkrast (betryggande avstånd som sagt...), men är väl minst OK enl lagen misstänker jag?
/Hasse

Det finns mycket mer att säga i ämnet.
Kolla t.ex. här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

C
 
HansJ skrev:
Intressant, det står faktiskt inget om att omkörning till höger inte är tillåtet (men det saknas ju en del paragrafer misstänker jag), och det förutsätter väl dessutom 70 eller lägre?

Hur är det på motorväg, om det blir tokkö? Omkörning på vägrenen (utanför heldraget) känns ju säkrast (betryggande avstånd som sagt...), men är väl minst OK enl lagen misstänker jag?
/Hasse

§12 På väg skall vägrenen användas
...
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje enligt 51 § 4.1.9.2 vägmärkesförordningen (1978:1001), får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket

Du får alltså tillfälligt använda vägrenen för att underlätta framkomligheten tolkar jag det som, om det inte är heldragen kantlinje.
 
Frazze skrev:
§12 På väg skall vägrenen användas
...
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje enligt 51 § 4.1.9.2 vägmärkesförordningen (1978:1001), får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket

Du får alltså tillfälligt använda vägrenen för att underlätta framkomligheten tolkar jag det som, om det inte är heldragen kantlinje.

Det får du. Hur det går till att köra om beskrivs dock på annan plats.
 
CHROLO skrev:
Det mesta är en bedömningssak och sköts det snyggt är det ju sällan problem.

Jag antar att detta är det bästa svar vi får..

Sköter man det snyggt & prydligt utan att framkalla fara för de andra trafikanterna slipper man kanske igenom.

Gör man dumheter eller om Sheriffen i fråga har andra spörsmål så åker man dit.

Sen antar jag att omständigheterna spelar in rätt mycket. Låååång kö eller liten kö, rusningstrafik eller inte, Om sheriffen sitter på hoj eller i polisbil och om hojen är helt orginal eller med miniskylt, utan blinkers o backspeglar med superhögljudd slipon.
 
amullo skrev:
Jag antar att detta är det bästa svar vi får..

Sköter man det snyggt & prydligt utan att framkalla fara för de andra trafikanterna slipper man kanske igenom.

Gör man dumheter eller om Sheriffen i fråga har andra spörsmål så åker man dit.

Sen antar jag att omständigheterna spelar in rätt mycket. Låååång kö eller liten kö, rusningstrafik eller inte, Om sheriffen sitter på hoj eller i polisbil och om hojen är helt orginal eller med miniskylt, utan blinkers o backspeglar med superhögljudd slipon.
ajdå.... :hihi
 
På tal om körning mellan bilar.

I tisdags (30/5) på väg till jobbet kör jag norrut på E4 in till Stockholm.
klockan är ungefär 06:30 och det är mycket trafik men ännu inga köer, dvs det vill säga det rullar på i mer än lagstadgad hastighet.
På rampen upp på Essingeleden, där det bara är två filer, blir jag omkörd av en KTM, med förare iklädd ett knallorange KTM-ställ.
Framför mig ligger det två bilar i bredd, där KTM-föraren pressar sig mellan.
När han passerat bilarna fortsätter det i samma stil med tvivelaktiga omkörningar hit och dit.

Själv gör jag några betydligt mer korrekta och framförallt för mig själv, betydligt säkrare omkörningar när vägen åter blir fyrfilig.

Det komiska i det hela är att när KTM-föraren väl kör av från Essingeleden, ligger denne bara två bilar framför mig, trots en mycket mer aggresiv och riskfylld körstil...
 
NoPinky skrev:
På tal om körning mellan bilar.

I tisdags (30/5) på väg till jobbet kör jag norrut på E4 in till Stockholm.
klockan är ungefär 06:30 och det är mycket trafik men ännu inga köer, dvs det vill säga det rullar på i mer än lagstadgad hastighet.
På rampen upp på Essingeleden, där det bara är två filer, blir jag omkörd av en KTM, med förare iklädd ett knallorange KTM-ställ.
Framför mig ligger det två bilar i bredd, där KTM-föraren pressar sig mellan.
När han passerat bilarna fortsätter det i samma stil med tvivelaktiga omkörningar hit och dit.

Själv gör jag några betydligt mer korrekta och framförallt för mig själv, betydligt säkrare omkörningar när vägen åter blir fyrfilig.

Det komiska i det hela är att när KTM-föraren väl kör av från Essingeleden, ligger denne bara två bilar framför mig, trots en mycket mer aggresiv och riskfylld körstil...

Precis!! Det är detta som skiljer puckon :kocko från smarta förare :tummenupp

JB
 
CHROLO skrev:
Det får du. Hur det går till att köra om beskrivs dock på annan plats.

Men om det är kö, vilket borde vara hämmande för framkomligheten, så borde jag ju kunna använda vägrenen för att upphäva den negativa effekt kön har på ovan nämnda framkomlighet. (Detta förutsatt att kön är stillastående eller i näst intill stillastående).
Förstår du vart jag vill komma?

Fast å andra sidan hur skulle det se ut om bilar och lastbilar också började gasa på vägrenen istället?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top