Vad tycker polisen om "lane splitting" egentligen??

Jag skiter faktiskt i om det är tillåtet eller inte. Jag kör där det finns plats för mig!

Om det sedan råkar vara mellan bilarna, i bussfilen eller i vägrenen är av underordnad betydelse. Dessutom ser jag till att alltid hamna längst fram i kön. Struntar fullkomligt i vad mina mottrafikanter har för åsikt om det.

För fasen, någon nytta ska man väl ha av de höga försäkringspremier man betalar, annars kan man ju lika gärna åka bil.

Köa? Nej tack!
 
Rundningsmärke skrev:
På väg till jobbet kryper det ofta fram i 30-40 km/h på E4:an, om man ska sitta i de
köerna kan man lika gärna åka bil. Jag brukar köra mellan bilarna i 50-60 km/h, 70 kanske,
fram till Kista-påfarten, sen blir det bussfilen istället.

Vad skulle man kunna bli bötfälld för? Inte fortkörning iaf, det är 110 på sträckan.
Vårdslöshet i trafik kanske?

/A
hojjar får väll inte köra lagligt i bussfilen va? :)
 
Rundningsmärke skrev:
Polisen verkar inte bry sig om hojar i bussfilen.
/A

De kanske inser att det är bättre om de släpper hojarna i bussfilen i rusningstrafik än att de ska behöva spärra av hela vägen varje gång en hoj klämts mellan bilarna av någon som saknar backspeglar...
 
Man får köra om till höger om det är Kö-körning, vilket det ju UPPENBARLIGEN är i detta fall..

Det jag hörde var följande:

Du FÅR köra mellan bilarna, så länge du tar det försiktigt med mycket god uppmärksamhet, förhöjd bromsberedskap (Fingrarna på bromshandtaget)

Du får INTE bryta mot spärrlinje (heldraget).

Du får INTE köra i Bussfil utan att tillägstavla säger att det är tillåtet för MC.

Uppgifterna kommer från Farsans polare som arbetat som MC-polis och som ansvarar/ansvarat för trafikpolisen i Gästrikland
 
Det verkar vara lagligt jag råkade göra det på min uppkörning och fick ingen anmärkning för det, även om jag blev lite orolig när jag kollade i spegeln och såg att examinatorn stannat "bakom kön"?
 
I norra sverige där köer inte är lika vanligt är det riskabelt att köra om ibland. Prestigetänkandet är otroligt högt här uppe, så man får värsta adrenalinkicken av att tränga sig...
I Frankrike tror bilisterna att man är knäpp om man inte kör om en kö, dom lämnar till och med plats för hojar och vespor vid kökörning och köer vid rödljus m.m. I tyskland är det förbjudet att köra mellan bilarna och det visar de tyska bilisterna gärna genom at öppna dörrar, stänga med framskärmen m.m.

Men helt klart ska man utnyttja faktum att man kör ett smidigt fordon.
 
Hightuned skrev:
Det verkar vara lagligt jag råkade göra det på min uppkörning och fick ingen anmärkning för det, även om jag blev lite orolig när jag kollade i spegeln och såg att examinatorn stannat "bakom kön"?
Vad är definitionen av "kö"? Om det rullar i 50-60 km/h på motorvägen tycker jag det är kö,
men det är ju tveksamt om polisen delar min syn.

/A
 
korvgubbe skrev:
De kanske inser att det är bättre om de släpper hojarna i bussfilen i rusningstrafik än att de ska behöva spärra av hela vägen varje gång en hoj klämts mellan bilarna av någon som saknar backspeglar...

Polisen lär ju även hålla med om att kommunerna, som sagt nej till att öppna upp fler bussfiler för mc när smc ansökte om detta, är helt dumma i huvudet och låter det därför ske ur trafiksäkerhetssynpunkt....vi får hoppas att det är så iaf.

Verkar som jag fått svar på min fråga iaf...bra!!...mer lane-splitting åt folket och färre burar på vägarna!!
 
MaScoot skrev:
Man brukar ju inte precis ställa sig längst bak i kön...eller??...njäe, snarare fort fram till pole position. Men vad tycker våra kära konstaplar om detta egentligen?? Någon som åkt dit på det....eller brukar det ses mellan fingrarna?

...sen när bryr vi oss om vad farbrorblå tycker? :7peta
 
Finn det ingen trafikpolis här på sporthoj som kan reda ut våra frågetecken??
:va
 
Robban W skrev:
Man får köra om till vänster i samma fil. Men det kostar 600 kr om man kör om på fel sida.

med får alltså köra om bilar i vänster körfält så länge omkörningen sker till vänster i vänsterfilen. Bilar i högra körfältet får man köra om till vänster i högerfilen.

Flera körfält finns om det finns plats för flera fordon i bredd, de behöver inte vara markerade. Att i tät trafik passera ett fordon i ett annat körfält räknas ej som ömkörning :fakta
 
Jag vågar inte köra mellan billar längre. I somras fick jag en bildörr upplagen mitt framför näsan på mig när jag kröp fram mellan två rader stillastående bilar på Standvägen i Stockholm. Det var bara ren tur att bildörren var på väg upp när den träffade mig. Hade jag kommit bråkdelen av en sekund senare och kört rakt i i en fullt öppen bildörr så vette fan vad som hade hänt. Nu klarade jag mig lindrigt undan med diverse blåmärken. Bilar är hårda och människor mjuka. Sen kan folk snacka om bromsberedskap och hur vilken överjävlig reaktionsförmåga de har och bla bla bla, skitsnack säger jag bara. Sånt säger bara de som inte smällt. vem som hellst som suttit där jag satt hade smällt likförbannat, hastigheten var inte mer än 15 km/h och jag hade fingrarna på bromshandtaget men han ändå inte klämma åt det innan det smällde. Hade jag inte haft mitt Daineseställ med ordentliga knäskydd på mig hade min vänstra knäskål varit delad på mitten för det var exakt där dörrkanten träffade.
 
Nä, det är inte tillåtet, oavsett gällande hastighetsbegränsning, antal filer, trafikintensitet etc, att köra om ett annat fordon på "fel" sida i SAMMA fil/körfält (och fel är höger sida om bilen ligger i vänsterfilen och höger sida om det gäller högerfilen).

Sen, precis som många har påtalat, är det en helt annan sak om polisen bryr sig. Jag har aldrig torskat och jag ligger inte och suger i mig avgaser i köerna med en hoj, det händer inte
 
Teddy skrev:
Jag vågar inte köra mellan billar längre. I somras fick jag en bildörr upplagen mitt framför näsan på mig när jag kröp fram mellan två rader stillastående bilar på Standvägen i Stockholm.

Fy fan, jävligt skönt att det gick bra Teddy.

Det jag undrar är varför människan i bilen öppnade dörren. Var det ren jävlighet av denna, en sur bilist som minnsann inte ville att hojåkare ska ta sig fram i kön? Du skrev att det var mellan 2 köer och bilarna stillastående.

Vad hände sen? Hann du prata med bilisten, fick du en ursäkt (eller i värsta fall en utskällning)? Eller smet bilisten medan du låg på marken skadad?

Peace!
/Ruff Ryder
 
Passageraren i baksätet fick för sig att stiga ur bilen och öppnade dörren utan att se sig för vilket jag i o f s kan förstå då trafiken stod helt stilla i båda köerna och det första man tänker på innan man öppnar bildörren är väl inte "bäst jag kollar bakåt innan jag öppnar dörren bara utifall att det skulle komma en motorcykel farandes mellan bilarna". Föraren i bilen var en korrekt typ som rullade åt sidan och frågade noga hur det var med mig och granskade skadorna på bådas fordon. Eftersom jag då trodde och fortfarande tror att försäkringsbolaget knappast skulle ge mig rätt så struntade jag i de små märken som blev på min hoj. Föraren verkade tro samma sak eftersom han bara viftade med handen åt de märken på dörren som min kropp och cykel åtstakommit.

Det här är ett typiskt exempel på hur onödig och ointressant skuldfrågan är vid en MC-olycka. Det kan vara hur mycket bilistens fel som hellst men det är alltid MC-föraren som får ont. Hur stor var chansen att jag skulle passera just den bildörren vid exakt det ögonblick som passageraren i baksätet fick för sig att stiga ur? En på miljonen? En på en biljard? Säkert ännu mindre. När det händer så händer det och då spelar det ingen roll hur bra jag tycker att jag själv är som MC-förare och hur många fingrar jag har på bromsgreppet.

Det spelar dessutom ingen roll vad en teoretisk lagbok säger. I verkligheten gäller att när den ena vinner så måste den andra förlora och vi vet alla vem förloraren är. Att man sedan enligt regelboken hade rätt är en rätt klen tröst. Många tror att det är lagligt att köra mellan filerna, det tror inte jag. Vad säger försäkringsbolaget?
 
DFMSWEDEN skrev:
en mc är alltid smidigare än en bil,


Inte vintertid, vid underkylt regn & kalla däck...... :7peta

Edit:
Nä du, jag har vinkat fram motorcyklar i köer under snart 23års tid... så lättretad är jag inte på motorcyklar, däremot ser jag ingen anledning för dom att göra så när det bara står 2-5 bilar i kö... står det däremot 30-50 bilar i kö så avgör såklart smidigheten... :tomten
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top