Vad tycker ni raceputtar om Daytona-stövlar?

Åsa #96 skrev:
Vad har du för storlek :confused:

Åsa.


42-43.

varför undrar du det? Haru ett par begagnade till salu? PM:a med preis o beskr isf.
 
R2 skrev:
Kevlar kan beskrivas som mjukt, sanningen är att det är ett mycket starkt och segt material. Kolfiber är ännu starkare men inte lika segt.
Ämnet är för stort för att gå igenom här, men till det syfte man vill uppnå är kevlar helrätt.

Spelar ingen större roll i sammanhanget, men rätt ska var rätt. Jag säljer ex antal 1000 meter per till industrin av både Kevlar(Dupont)/aramid fiber och Kolfiber.

Kevlar är 5ggr starkare än rostfritt stål per/vikt i obehandlad form ( råmaterial )
Kolfiber är 3 ggr starkare än rostfritt stål per/vikt ( råmaterial )

Starkaste "Väv/tyg" på marknaden är Dynema 8 ggr starkare än rostfritt per/vikt ( råmaterial ) Klarar 3000 Bar vattenpelare!!!

Bara lite info.

Kevlar används sällan till bygge av karosser tex, detta är p.g.a att väv sättet inte kan göras i "Satin weave style", så det blir enkelt att forma efter gjutformar.
 
Zilversurfer skrev:
Kevlar är 5ggr starkare än rostfritt stål per/vikt i obehandlad form ( råmaterial )
Kolfiber är 3 ggr starkare än rostfritt stål per/vikt ( råmaterial )

Starkaste "Väv/tyg" på marknaden är Dynema 8 ggr starkare än rostfritt per/vikt ( råmaterial ) Klarar 3000 Bar vattenpelare!!!

Ahh, ett fiberinlägg!!!

Vad menar du med "starkare"? Styvhet? Draghållfasthet? Böjhållfasthet? Tryckhållfasthet?

Dessutom brukar rena kolfibrer ha högre E-modul och draghållfasthet än rena aramidfibrer. Vad de rena fibrerna (som jag antar du menar med "råmaterial" annars förtydliga)ger för värden är dessutom inte det samma som det färdiga laminatet då det beror på en mängd olika saker tex vidhäftningen fiber-matris.

//Chris Ash-som för tillfället studerar fiberförstärkningar i cementbaserade kompositer
 
Zee skrev:
Att bryta benen inne i fotleden är ju inte lätt att laga och tar flera år att fixa. Det kan dessutom leda till 15% handikapp, tydligen.

Tjaba!

Bröt just min högerfot i fotleden på ett ställe + Det långa smala benet fick en fraktur!
Körde med vanliga Oxtar stövlar Så som du sa, Så ska man ha ordentliga skydd
köp ej dem : (

Dock så blir jag iaf 100% återställd enligt doktorn! (får se hur det blir)
 
ReDan skrev:
Bröt just min högerfot i fotleden på ett ställe + Det långa smala benet fick en fraktur!
Körde med vanliga Oxtar stövlar Så som du sa, Så ska man ha ordentliga skydd
köp ej dem : (
Det går ju inte att jämföra en olycka med en annan, alla är unika och därför går det inte att vara säker på att det var den specifika utrustningen vid tillfället som räddade en alternativt ställde till det ytterligare.

Vilken Oxtar-stövel har du då? Toppmodellen eller någon enklare?
 
Neutral skrev:
Det går ju inte att jämföra en olycka med en annan, alla är unika och därför går det inte att vara säker på att det var den specifika utrustningen vid tillfället som räddade en alternativt ställde till det ytterligare.
Vilken Oxtar-stövel har du då? Toppmodellen eller någon enklare?

Dessa Oxtar skor kostade 1600:- på lelles på någon rea där!
(vet ej vilken modell det är)
Men Spelar väll ingen roll vilken modell det är juh. Är det Oxtar som jag
gjorde illa mig i så är alla modeller skit :rolleyes:



:hihi

Så sant så sant, klart att man måste gämför med vad man lägger ut på sina skor!


Ha det gött.
:kryckor
 
Vad är ni villiga att pröjsa för en Evo security stövel som kostar 5500:-
Helt nya. Storlek 44.
 
Har diskuterat med chefen om att ta hen sådana stövla till butiken, han sponsrar några speedway killar i Masarna med daytonastövlar så han har bra kontakter på dom.
Nu kommer nackdelen, kommer att kosta ca 6700:- ut till kund och då kan det bli lite svårt att sälja trots att du får designa ditt egna mönster/färgsättning i det priset.
det går även att form sy dom lite om man har grov vad!
Men det finns ett par andra daytona som det är "plast" innersko i som är betydligt billigar, går även att få med GORE-TEX®.
Det är fortfarande en mycket bättre stövel än typ a-star/oxstar som inte ens har skinn i sina stövlar...
Men är det någon som är intresserad så kan ska ta upp det med bossen igen!!!
 
Vegas skrev:
Men det finns ett par andra daytona som det är "plast" innersko i som är betydligt billigar, går även att få med GORE-TEX®.
Du menar Evo Sports GTX va? Vad kostar de? Vore coolt med bra skydd och Gore-tex.
 
Zilversurfer skrev:
Starkaste "Väv/tyg" på marknaden är Dynema 8 ggr starkare än rostfritt per/vikt ( råmaterial ) Klarar 3000 Bar vattenpelare!!!

kan du förklara de så att man (jag) fattar?
 
oscar skrev:
På Mitonga kostar de 6000:-, så 6700:- kanske är onödigt att pröjsa...

det står CA 6700:-, det beror ju på vad det är för kurs på Euron...
mitonga har säkert köpt in dom för ett tag sedan, euron har gått upp lite nu....
 
Neutral skrev:
Du menar Evo Sports GTX va? Vad kostar de? Vore coolt med bra skydd och Gore-tex.

jo, det är dom jag menar.
jag ska beställa ett par, så jag återkommer med exakt pris men jag tror det var 3-4k någonstans!
 
Chris Ash skrev:
Ahh, ett fiberinlägg!!!

Vad menar du med "starkare"? Styvhet? Draghållfasthet? Böjhållfasthet? Tryckhållfasthet?

Dessutom brukar rena kolfibrer ha högre E-modul och draghållfasthet än rena aramidfibrer. Vad de rena fibrerna (som jag antar du menar med "råmaterial" annars förtydliga)ger för värden är dessutom inte det samma som det färdiga laminatet då det beror på en mängd olika saker tex vidhäftningen fiber-matris.

//Chris Ash-som för tillfället studerar fiberförstärkningar i cementbaserade kompositer

Draghålsfasthet i Warp/Weft i Nm..Ge mig din email, så skickar jag över datablad från tillverkarna ( Dupont, Chemtech & CS Interglas )

Mvh//ZS
 
Vegas skrev:
det står CA 6700:-, det beror ju på vad det är för kurs på Euron...
mitonga har säkert köpt in dom för ett tag sedan, euron har gått upp lite nu....

Nej de tar in vid beställning, annars hade jag nog inte behövt vänta på dem! :)
 
Goffe skrev:
kan du förklara de så att man (jag) fattar?
Dynema pallar 8 gånger högre dragkraft per viktenhet än rostfritt stål i ett dragprov.

Dessutom tror jag sannolikt att han menar att tryckbeständigheten är motsvarande 3000 meter vattenpelare.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top