Vad tycker ni raceputtar om Daytona-stövlar?

Daytonastöveln står ju inte med i Mitongas sortiment längre. Fast de kanske säljer dem ändå? Får ta och ringa dem.
 
Goodstuff skrev:
Daytonastöveln står ju inte med i Mitongas sortiment längre. Fast de kanske säljer dem ändå? Får ta och ringa dem.

De säljer!

Efter flygturen på Knudan så har jag lite ont i högerfoten, men jag är övertygad om att det hade varit värre utan Daytonastövlarna!

Köp!!!
 
Jag har köpt Metallis gamla men han har ju släpat sina fötter i backen så tåpuckarna ä rutslitna. :mad: ;)
 
Jag är inne på mitt andra par Daytona Security Evo och jag kommer inte köpa några andra stövlar, bäst helt enkelt.

Jag har modellen med extra förstärkt kolfiber/kevlar-häl. och nackdelen med dem är iofs att man efter ett tag går sönder hälen. Stöveln är byggd för att skydda maximalt och ändå vara ruskigt skön och smidig när man sitter på hojen.

Men, med en så pass stel/styv häl så blir det spänningar i materialet när man går runt i dem på asfalt. När du gått någon kilometer (lägg ihop alla gånger du går typ till från hojen under en säsong) så kommer själva ytterskalet att spricka.

Nu tror jag iofs inte att det påverkar skyddsnivån nämnvärt på dessa stövlar, för det är alltså den extra yttre förstärkta hälen som spräcks, inte det hårda inre skyddet.

Efter någon vurpa i dessa stövlar så har det på mitt äldre par blivit ett lite större glapp i leden på den inre skon. Jag antar att det finns risk för sprickbildningar i den inre skon efter att ha vurpat i dem några gånger.

Men, jag är fullkomligt övertygad om att även ett par manglade och vurpskadade Daytona Security Evo håller en bra mycket högre skyddsnivå än de flesta andra (nya) stövlar.

Min erfarenhet är att man inte märker av "stelheten" i innerskon när man har dem på sig, utan jag upplever bara att man får rätt sorts stöd av stövlarna.

Tår och ovansidan av foten känns lite utsatta i denna stövel, men det är nog bara för att resten känns kassaskåpssäkert... Jag förmodar att tå och "över-foten" är ungefär lika bra/dåligt skyddade som på andra hojstövlar. Häl, fotled och "smalben" är dock överlägset bäst skyddade i Evon.

/T

.
 
Låter bra. Då blire ett par Sec. Evo nästa säsong då! :tummenupp
 
Efter att ha inhandlat ett par beggade Daytona så måste jag säga att jag är grymt nöjd. Smidig trots sin storlek och extremt förtroendeingivande, speciellt om man jämför med de tygbitar jag hade på fötterna förut....

En fråga för mig var dock hur man gör med skinnstället. Mitt skinnställ är så tight att jag inte kan ha det utanpå innerskon, dragkedjan gick inte att dra ner helt, men att ha det innanför innerskon kändes också lite konstigt ur säkerhestsynpunkt då man ju vill ha den så tight och stadigt som möjligt runt benet. Hur gör ni andra? :va

Extra plus får stöveln dessutom för den gubbiga touringstövel-looken. :D
 
Goodstuff skrev:
...extremt förtroendeingivande...
Extremt förtroendeingivande, sa Bull. Jag kännde, klämde och stack ner foten i Goodstuffs nygamla Daytonastövel och jag har aldrig sett någon motsvarighet bland alla stövlar jag provat och klämt på och det är ett gäng. I och för sig har jag inte provat Daineses senaste top-of-the-line-stövel som enligt dem själva är det värsta man kan få tag på, men jag undrar verkligen om de är lika förtoendeingivande som Daytonstöveln som enligt min uppfattning står i en klass för sig. Ett sånt par vill jag ha!
 
Finns det någonstans man kan kolla på dem live? Det är nog enda sättet jag kan komma förbi 70-tals-looken.
 
Goodstuff skrev:
Efter att ha inhandlat ett par beggade Daytona så måste jag säga att jag är grymt nöjd. Smidig trots sin storlek och extremt förtroendeingivande, speciellt om man jämför med de tygbitar jag hade på fötterna förut....

En fråga för mig var dock hur man gör med skinnstället. Mitt skinnställ är så tight att jag inte kan ha det utanpå innerskon, dragkedjan gick inte att dra ner helt, men att ha det innanför innerskon kändes också lite konstigt ur säkerhestsynpunkt då man ju vill ha den så tight och stadigt som möjligt runt benet. Hur gör ni andra? :va

Extra plus får stöveln dessutom för den gubbiga touringstövel-looken. :D

Sydde om skinnställen en gnutta så det sitter hyfsat tajt runt nedre smalbenet och sedan innanför innerskon. Bra när någon kompis har riktig symaskin!
 
Rolle Rotax skrev:
Sydde om skinnställen en gnutta så det sitter hyfsat tajt runt nedre smalbenet och sedan innanför innerskon. Bra när någon kompis har riktig symaskin!
Mitt ställ sitter tight mot benet så jag ska prova att ha det innanför innerskon nästa gång.
 
Jag och Talpai drar ej ner hela dragkedjan drar den en bit över skyddet bara.

skulle inte vilja ha den i innerskon. försämrar väll skyddet lite då misstänker jag.
 
På mina nya skinnställ så har jag stället innanför innerskon. Känns helt ok!
 
Jag har också mina stövlar utanpå stället kan inte påminna mig att jag har sett någon som har det annorlunda såvida de inte har de hopkopplingsbara dainese.

Dessutom så rinner regnvattnet ner mycket snabbare om man har stället innanför :banana
 
Borsiin JR skrev:
Jag har också mina stövlar utanpå stället kan inte påminna mig att jag har sett någon som har det annorlunda såvida de inte har de hopkopplingsbara dainese.

Dessutom så rinner regnvattnet ner mycket snabbare om man har stället innanför :banana

Det gällde i samband med Daytonastövlar...
 
Borsiin JR skrev:
Ja har jag svarat på något annat? :confused:

Det verkade som om du hade missuppfattat eftersom man på Daytona kan ha stället utanför innerskon men innanför ytterskon, vilket kan vara ganska svårt att se om någon har!
 
*trådlyft*

Lyfter tråden för mer info..

Vilka säljer Daytona Sec. Evo 2 förutom Mitonga i Malmö?

Ngn som har begagnat o sälja i storlek ~43?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top