Vad tvättar man tvättbara luftfilter med?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
1. Vad tvättar man tvättbara luftfilter med?
2. Vad smörjer man sedan in det tvättbara filtret med?

Jag antar att det är rätt få som använder K&N orginalprodukter för detta.:)

På enduron är det en stark avfettning första rundan sen et par rundor med YES inn noggran sköljning. När det är dax att köra applicerar jag Castrols filterolja. Detta ska göras några timmar innan körning. Oljan ska bli klibbig och sen utsöndrar den tydligenn någon gas i början som i alla fall gör att 2-T går lite m¨rkligt eller inte alls.

Tänk nu på att det e helt annan olja till ett tygfilter som KN oftast är, och ett skumgummifilter typ cross/enduro.

du kan INTE använda cross/enduro filteroljan på ett KN-filter till en gathoj den är på tok för tjock för det, har alltid använt KN's olja på sprejburk som funkar fint, men finns säkert piratvarianter av den också, inte för den e speciellt dyr men

Det är ett faktiskt ett Filtrex filter vi talar om. Det är tydligen ett bomulls baserat filter. Jag skrev K&N i första frågan eftersom detta fabrikat mycket vanligare, d.v.s. det är lättare att få svar på frågan. Det känns dock som om uppbyggnaden är den samma.

Poängen med att olja in ett tygfilter, torde väl ändå vara att göra filtret klibbigt. Helst skall det fortsätta vara klibbigt under lång tid och inte torka. det känns som om ett torrt filter har mycket sämre filterverkan än ett klibbigt filter.

Skumgummifilter till t.ex. motorgräsklippare har jag oljat in med motorolja tidigare. Det känns dock inte som ett självklart val denna gång. Dyrare motor och annan filtertyp gör ju att man gärna frågar runt lite först. :)

Slutsatsen verkar vara: Köp orginalgrejerna. Det kostar ändå inget extra.
Tack för svaren

Last edited:
Det är ett faktiskt ett Filtrex filter vi talar om. Det är tydligen ett bommulls baserat filter. Jag skrev K&N i första frågan eftersom detta fabrikat mycket vanligare, d.v.s. det är lättare att få svar på frågan. Det känns dock som om uppbyggnaden är den samma.

Poängen med att olja in ett tygfilter, torde väl ändå vara att göra filtret klibbigt. Helst skall det fortsätta vara klibbigt under lång tid och inte torka. det känns som om ett torrt filter har mycket sämre filterverkan än ett klibbigt filter.

Skumgummifilter till t.ex. motorgräsklippare har jag oljat in med motorolja tidigare. Det känns dock inte som ett självklart val denna gång. Dryare motor och annan filtertyp gör ju att man gärna frågar runt lite först. :)

Slutsatsen verkar vara: Köp orginalgrejerna. Det kostar ändå inget extra.
Tack för svaren

Du kan köpa original K&N rengörings- och olje-kit över disk hos Roffes Motor på Blekingegatan. Öppet till 17. Kan vara bra att ringa innan och se att det inte råkar vara slut bara.

Ett tips är att (efter att bomullsfiltret är rengjort och torrt) ta det lugnt med oljan. Dvs lägg en tunn sträng på toppen eller botten av varje veck och ge det sedan lite tid, oljan väter större area än man i förstone tror. Med korrekt mängd räcker därför oljeflaskan länge.

Last edited:
Tänk nu på att det e helt annan olja till ett tygfilter som KN oftast är, och ett skumgummifilter typ cross/enduro.

du kan INTE använda cross/enduro filteroljan på ett KN-filter till en gathoj den är på tok för tjock för det, har alltid använt KN's olja på sprejburk som funkar fint, men finns säkert piratvarianter av den också, inte för den e speciellt dyr men

Det där köper jag inte. Dels så tycker jag inte crossfilterolja är särskillt tjock förrän burken närmar sig slutet, men framför allt så förstår jag inte varför en tjockare olja skulle fungera på ett slags filter men inte på en annan sort?
Crossfilter rengörs och oljas in efter varje åktillfälle så jag skulle nog om något anse att dom skulle lida mer av en tjock olja som täpper till lite porer i början innan den lagt sig till rätta.
Man bör pga detta inte stå i starten på ett rejs med ett precis nysmort filter eftersom det nog kan ge lite ökade effektförluster. Dock öppnar sig ju porerna snabbt när man kör lite eller om man smörjer filtret dagen innan körning.

Vad gäller rengöring så har jag 2-3 dussin med filter så jag byter bara och när det sista filtret är smutsigt grovrengör jag dom i första bästa lösningsmedel jag hittar. Därefter slänger jag in dom i tvättmaskinen på jobbet. Sena nätter är att rekomendera för sådana hyss. Och därefter tvätt av lite arbetskläder eller crossutrustningen för att få bort avfettningslukten från maskinen. Vid ett tillfälle fick jag klagomål om doften av en kollega som tvättat flickvännens underkläder dagen efter jag tvättat filter. :näsblod

Det där köper jag inte. Dels så tycker jag inte crossfilterolja är särskillt tjock förrän burken närmar sig slutet, men framför allt så förstår jag inte varför en tjockare olja skulle fungera på ett slags filter men inte på en annan sort?
Crossfilter rengörs och oljas in efter varje åktillfälle så jag skulle nog om något anse att dom skulle lida mer av en tjock olja som täpper till lite porer i början innan den lagt sig till rätta.
Man bör pga detta inte stå i starten på ett rejs med ett precis nysmort filter eftersom det nog kan ge lite ökade effektförluster. Dock öppnar sig ju porerna snabbt när man kör lite eller om man smörjer filtret dagen innan körning.

Vad gäller rengöring så har jag 2-3 dussin med filter så jag byter bara och när det sista filtret är smutsigt grovrengör jag dom i första bästa lösningsmedel jag hittar. Därefter slänger jag in dom i tvättmaskinen på jobbet. Sena nätter är att rekomendera för sådana hyss. Och därefter tvätt av lite arbetskläder eller crossutrustningen för att få bort avfettningslukten från maskinen. Vid ett tillfälle fick jag klagomål om doften av en kollega som tvättat flickvännens underkläder dagen efter jag tvättat filter. :näsblod

Eftersom jag själv kör cross och gathoj så vet jag att oljan till skumgummifiltrerna är betydligt tjockare och kletigare.
En 250 crosshoj har ca 3ggr så stort luftfilter som min 1000cc hoj har, och skulle tro 1000cc hojen behöver betydligt mer luft.

Borde ju göra en viss skillnad, men vill du prova så varsegod, skulle dock tippa att du stryper skiten ur den

PÅ enduro och cross maskiner med skummfilter.

Dränk skiten i vanlig bensin. krama ur några gånger sen låt de hänga på tork. Sen meta in filtret med filter olja så det blir kletigt o fint

Dock hävdar många att limmet släpper och filtret kan ta skada. men jag har då aldrig märkt nå skillnad.

Annars finns det kn filter spray och klet att köpa på mekonomen

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...