Det där köper jag inte. Dels så tycker jag inte crossfilterolja är särskillt tjock förrän burken närmar sig slutet, men framför allt så förstår jag inte varför en tjockare olja skulle fungera på ett slags filter men inte på en annan sort?
Crossfilter rengörs och oljas in efter varje åktillfälle så jag skulle nog om något anse att dom skulle lida mer av en tjock olja som täpper till lite porer i början innan den lagt sig till rätta.
Man bör pga detta inte stå i starten på ett rejs med ett precis nysmort filter eftersom det nog kan ge lite ökade effektförluster. Dock öppnar sig ju porerna snabbt när man kör lite eller om man smörjer filtret dagen innan körning.
Vad gäller rengöring så har jag 2-3 dussin med filter så jag byter bara och när det sista filtret är smutsigt grovrengör jag dom i första bästa lösningsmedel jag hittar. Därefter slänger jag in dom i tvättmaskinen på jobbet. Sena nätter är att rekomendera för sådana hyss. Och därefter tvätt av lite arbetskläder eller crossutrustningen för att få bort avfettningslukten från maskinen. Vid ett tillfälle fick jag klagomål om doften av en kollega som tvättat flickvännens underkläder dagen efter jag tvättat filter.