Vad tror ni om bostadsrätts och villapriserna?

Jag tror kurvorna planar ut något i takt med att räntorna stiger och bankerna ställer större krav. Priserna kan tom dippa för vissa "highendobjekt" och nyproduktion i mindre etablerade områden.

På sikt kommer pristrenden att vara fortsatt stigande. Jag klev in på marknaden 1995 och har aldrig gjort en dålig bostadsaffär, trots ett antal feta lågkonjunkturer. Så länge vi har en nettoinflyttning och bostadbrist i en stad som står för över 30% av statens totala skatteintäkter (dvs det finns jobb här) kommer det att vara en fortsatt bra investering att äga sin bostad.

På sikt kommer pristrenden att vara fortsatt stigande. Jag klev in på marknaden 1995 och har aldrig gjort en dålig bostadsaffär, trots ett antal feta lågkonjunkturer. .

Just de 15åren har ju gått spikrakt uppåt så vilka lågkonjukturer pratar du om?
It-kraschen som påverkade 0 ?

Det finns en riktig foliehatt som år efter år babblar m att kraschen är nära stundande. Verkar tiktigt jävla bitter också, han har dessutom en egen hemsida där han visar sina kalkyler och jämför med bostadsmarknader på 1600-talet i Holland.
Som med alla foliehattar, det de säger låter trovärdigt men det visar sig alltid att de har fel. Däremot kan ju varenda en som varit på en husvisning i Stockholm de senaste fem åren räkna ut att något kommer hända när alla 7-barnsfamiljer med pappor i Crocs och Singha-linnen måste börja amortera. Jag har känt mig smutsig på visning i Näsbypark på grund av vilka andra som tycker sig ha råd så något är ju allvarligt fel. Om inte annat borde de köpa sig en stor jävla husvagn och utrusta den med 60" LEd-tv ist för att sabba mina söndags-em iaf. :ffs

Det finns en riktig foliehatt som år efter år babblar m att kraschen är nära stundande. Verkar tiktigt jävla bitter också, han har dessutom en egen hemsida där han visar sina kalkyler och jämför med bostadsmarknader på 1600-talet i Holland.
Som med alla foliehattar, det de säger låter trovärdigt men det visar sig alltid att de har fel. Däremot kan ju varenda en som varit på en husvisning i Stockholm de senaste fem åren räkna ut att något kommer hända när alla 7-barnsfamiljer med pappor i Crocs och Singha-linnen måste börja amortera. Jag har känt mig smutsig på visning i Näsbypark på grund av vilka andra som tycker sig ha råd så något är ju allvarligt fel. Om inte annat borde de köpa sig en stor jävla husvagn och utrusta den med 60" LEd-tv ist för att sabba mina söndags-em iaf. :ffs

Vi gick på visningar i princip varje vecka i 1,5 års tid runt i Järfälla och jag har precis samma spaning som du. Vi har bra jobb som ger oss en gemensam inkomst en bra bit över medel och inga barn samt var lånefria. Trots det fick vi gång på gång vika oss i budgivningarna eftersom vi nått det tak där vi räknat med att kunna ha ett drägligt liv även om räntan skulle hamna på 6-7% (fullt rimlig ränta historiskt). På visningarna var det en stor andel av besökarna som verkligen inte såg ut att ha råd. Men så länge bankerna lånar ut så har ju alla "råd".

På visningarna var det en stor andel av besökarna som verkligen inte såg ut att ha råd. Men så länge bankerna lånar ut så har ju alla "råd".

Men både du och Mackan borde ju veta att man inte ser på folk hur mycket pengar de har :va De flesta nyrika brukar klä upp sig som snobbar medan de som har gott om pengar säkerligen skulle kunna gå omkring i crocs och nätbrynja på en visning...

Men både du och Mackan borde ju veta att man inte ser på folk hur mycket pengar de har :va De flesta nyrika brukar klä upp sig som snobbar medan de som har gott om pengar säkerligen skulle kunna gå omkring i crocs och nätbrynja på en visning...

Sen finns den högen med folk som går på visningar för att det är en hobby.. :D

Det kommer spricka augusti 2011. Då sticker räntorna till +8%.

..... då går mitt lån över till rörlig ränta nämligen. Kan sätta pengar på att detta kommer att hända.

Det kommer spricka augusti 2011. Då sticker räntorna till +8%.

..... då går mitt lån över till rörlig ränta nämligen. Kan sätta pengar på att detta kommer att hända.

Jag har haft tur och haft rörlig/låst ränta vid ratt tillfällen, men en bekant som jobbar med ekonomi har gjort fel varje gång...

sammanlagt har det väl blivit ett par tusen dyrare för honom än vad det skulle ha blivit om han hade gjort helt "rätt" hela tiden, dvs inget som skulle krascha en privatekonomi, men helt klart sura pengar...

ÅAS så bommade jag att lägga om ett lån till rörligt nu när jag ska sälja, vilket leder till att jag tvingas lösa det dyrt... :huvet

Själv har jag bara, fram till aug 2011, betalat 36tusen i ränta som jag kunde sluppit.
Hur jag än gör, trots kraftig amortering på den lägenheten, så kommer jag gå back som fan.

Helt klart sämsta affären jag gjort - köpa en bostad.

Ser man tillbaka skulle man stannat i sin hyresetta och bara samlat alla pengar, men det är enklare att vara efterklok.

Man måste planera och ha lite flyt, köpte hus på nittotalet när räntorna sjönk, amorterade massor i några år och sålde sedan min del av huset, eftersom huset då värderades till det tredubbla så blev det en bra affär.

Köpte sedan bostadsrätt typ radhus för dom pengarna, gjorde även då ett klipp eftersom säljaren var desperat och hade panik.

Idag är mitt radhus värd dubbelt så mycket som för 7 år sedan!!!

Har idag inga lån alls och inte heller några planer på att skuldsätta mig.

Själv har jag bara, fram till aug 2011, betalat 36tusen i ränta som jag kunde sluppit.
Hur jag än gör, trots kraftig amortering på den lägenheten, så kommer jag gå back som fan.

Helt klart sämsta affären jag gjort - köpa en bostad.

Ser man tillbaka skulle man stannat i sin hyresetta och bara samlat alla pengar, men det är enklare att vara efterklok.

Antingen har du lånat en kolossal summa, eller lånat till dålig ränta.

Samtidigt har du säkert haft en låg månadskostnad jämfört med vad månadshyran på en likvärdig lägenhet med lika bra läge.

Plus att lägenheten säkert går att sälja med lite vinst.

Antingen har du lånat en kolossal summa, eller lånat till dålig ränta.

Samtidigt har du säkert haft en låg månadskostnad jämfört med vad månadshyran på en likvärdig lägenhet med lika bra läge.

Plus att lägenheten säkert går att sälja med lite vinst.

För hög ränta. strax över 5%.

Lånet är nere på under 300tusen nu från knappa halvmillen.

Nu har jag andra affärer som går med vinst varje månad men det bostadsköpet är klart det sämsta jag gjort.
Man kan nog inte räkna med fordonsköpen, de sjunker ju per automatik i värde - men sen avser jag inte att sälja heller.

Lägenheten kommer ALDRIG att kunna säljas med vinst om jag inte får 600.000kr för den.
Senast en mäklare kollade så värderade han den till 450tusen. *suck*

Lägenheten kommer ALDRIG att kunna säljas med vinst om jag inte får 600.000kr för den.
Senast en mäklare kollade så värderade han den till 450tusen. *suck*

Man gör inte alltid bra affärer i livet. Realisera förlusten och gå vidare. Se det hela som en lärdom inför nästa bostadsaffär.

Man gör inte alltid bra affärer i livet. Realisera förlusten och gå vidare. Se det hela som en lärdom inför nästa bostadsaffär.

Jo, jag vet. Är på väg dit. Tänker inte sälja så länge jag måste lösa ut lånet. Kostar runt 9tusen nu att lösa det men det vägrar jag totalt.
Flyttar bruden ut så ska den nog säljas, men inte innan aug -11.

Skönast hade ju varit att ha den betald.

jag lämnar inte min hyreslägenhet på ett tag. det kommer gå under och jag ska inte dras med i den skiten, har bara ett pyttelån på min hoj kvar, annars har vi inga skulder och så ska det förbli.

Den där ursäkten har jag bara hört från folk som inte har ekonomi att hosta fram en halv mille i insats. :rolleyes:

Stirra dig inte blind på de 9000 kr lånet kostar att lösa bara. Farligt att tänka i de termerna. Du kan förlora ännu mer pengar på att ha behållit lägenheten under tiden.

Jo, jag vet. Är på väg dit. Tänker inte sälja så länge jag måste lösa ut lånet. Kostar runt 9tusen nu att lösa det men det vägrar jag totalt.
Flyttar bruden ut så ska den nog säljas, men inte innan aug -11.

Skönast hade ju varit att ha den betald.

Om nåt år så är den betald och sen kan det kvitta.
På nåt sätt så tror jag inte att den skulle rasa till 300tusen eller under för den delen.

Om nåt år så är den betald och sen kan det kvitta.
På nåt sätt så tror jag inte att den skulle rasa till 300tusen eller under för den delen.

Jo, men jag bodde i flera år i en hyreslägenheter som kostade 5 tusen i månaden, det är 60 tusen om året som man aldrig ser igen...

Så räkna av 60 tusen om året från dina förvisso höga räntor, plus att du får minst lika mycket som du gav för den eller troligen mer så är det inte så farligt helt plötsligt.

Back