Näringsfastigheterna är väl inte övervärderade/belånade på samma sätt idag som i den förra kraschen,eller är dom det?
Som jag förstod det så var det en spekulationsbubbla där köparen inte skulle se på driften av fastigheten utan vinsten dom skulle göra när värdet hela tiden steg.
Funkade ända tills näste övertagare av svartepetter faktiskt började fundera på hur han skulle finansiera räntorna med hyresintäkter som täckte hälften eller kanske så lite som en tredjedel av enbart räntorna.
Sen,som den näringsidkare han var,började räkna på driften och underhållet utöver att han kanske till och med hade tänkt amortera lite och förstod inte hur det skulle gå till att betala fastigheten med den förväntade värdestegringen...
Det läget har vi inte idag som jag förstått det,att en och annan privatbostadsköpare belånat himlen över skorstenen och finansierar kåken med belånad värdeökning är ju bara ett beteende som funnits så länge det funnits privata bostäder men kommer inte påverka marknaden på samma sätt som sist,blir en lättare justering sen är vi tillbaka igen.
Skulle det däremot bli massarbetslöshet så skulle det kunna slå värre men ser inget sådant i spåkulan heller då jag tycker landet verkar hyfsat ekonomiskt friskt.
Min analys av läget,rätta gärna om jag har fel.
Henrik