Vad tror ni om bostadsrätts och villapriserna?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vissa tror på att priserna kommer att fortsätta upp, andra tror att de kommer att stabiliseras på dagens nivåer och så finns de de som tror att det kommer att gå ner. Av dessa finns de de som hoppas på en rejäl krasch.

Vad tror ni om bostadspriserna framöver? Ordet är fritt.

Funderat på det en hel del på senaste och kommit fram till att bostadsbristen i sthlm är en verklighet fortfarande och så länge det finns folk som måste ha tak över huvudet så kommer dessa priser att hålla i sig eller höjas.

Resten av Sverige har jag ingen aning om, och skiter i vilket.

Funderat på det en hel del på senaste och kommit fram till att bostadsbristen i sthlm är en verklighet fortfarande och så länge det finns folk som måste ha tak över huvudet så kommer dessa priser att hålla i sig eller höjas.

Resten av Sverige har jag ingen aning om, och skiter i vilket.

Den stora frågan är väl hur länge folk & fä får låna 100% och ammortera 0%

Edit:
Bostadsbrist har det väl nästan alltid varit i sthlm ?
Även under 90talets början..

Last edited:
Har ingen aning, har en hyresrätt och planerat ett bostadsköp. Men så långt jag hajat det så måste man ha 15% kontantinsatts.

Det verkar ju som att bankerna ger blancolån på den delen nuförtiden. :)

Kommer flera krav från bankerna att man ska flytta hela sin ekonomi till den bank man söker lån hos samtidigt som det finns politiska påtryckningar om amorteringstvång för belåning över 75%, så räkna med ändrade villkor framöver.

Jag tror att det inte kan stiga mer iallafall som det ser ut nu. Folk har lånat på sig sjuka belopp till låg ränta ett tag nu samtidigt som lönerna inte stigit något nämnvärt. Om räntan går upp så måste priserna ner, annars kan bara folk med riktigt välbetalda jobb få de lån som krävs, vilket i sin tur gör att priserna automatiskt dras ner.
Köpte själv hus i Stockholm i somras, men jag är inte speciellt orolig eftersom vi fick hade flax och fick ett förhållandevis bra pris, samt att vi räknat med att klara en ganska rejäl räntehöjning utan att bli barskrapade och att tanken är att man ska bo kvar länge i kåken.

Utomlands har priserna gått ner även i huvudstäderna. Där har visserligen finanskrisen slagit hårdare. Folk har förlorat jobb etc. Ett huvudskäl till att vi i Sverige klarat oss så bra (än så länge) är nog att folk haft sociala skyddsnät och fått ha kvar sina jobb i större utsträckning. En väckarklocka för många var nog när det blev kris inom bilindustrin och deras underleverantörer här om året.

Det är beklämmande att så många tror att svenska bostadsmarknaden är befriad från det som händer i vår omvärld. De som var med på 90- talet kommer att vittna att bankerna inte är din vän när snaran väl dras åt.

Högre räntor, amorteringskrav, lånetak samt hot om eventuellt ändrade ränteavdrag borde gunga marknaden tycker man. Synd att man inte ställde dessa krav när räntorna och lånehysterin var som värst. Visar att minnet är kort om inte annat och att ekonomiska cykler återupprepas om och om igen.

På sikt så kommer bostadspriserna att stiga, det är möjligt att förändrade lånevillkor och förändrad marknad kommer att får prisökningen att stanna upp och kanske till och med få priserna att sjunka.
Men när denna ändring väl satt sig så kommer priserna att fortsätta stiga precis som de gjort de senaste 100 åren.
Förändringen av lånevillkoren ser jag inte som något anmärkningsvärt, de föreslagna ändringarna är ju egentligen de villkor som gällde för 10 år sedan och även då steg priserna.
Jag skulle gissa att de som påverkas mest är nyproduktionen av vräkiga "överklassvillor", just nu känns det som att många unga som bygger sitt första hus har svårt att nöja sig med en normal "svenssonvilla" utan det ska mer vara som en mindre herrgård.

På sikt så kommer bostadspriserna att stiga, det är möjligt att förändrade lånevillkor och förändrad marknad kommer att får prisökningen att stanna upp och kanske till och med få priserna att sjunka.
Men när denna ändring väl satt sig så kommer priserna att fortsätta stiga precis som de gjort de senaste 100 åren.

Förutom räntor, amorteringar, ränteavdrag, fastighetsskatter är priserna drivna av inflationen tillslut. Sett till det kommer bostadspriserna att öka på sikt, men de är knappast värda mer egentligen om man tar hänsyn till inflationen.

http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649

Jag tänker inte köpa något nu iaf.

Efterssom flera banker, både utländska och Svenska, säger att det kommer så kan ju det räcka.

Om man bortser från idiotin i storstäderna och kollar medelpriser så tror jag att huspriserna kommer stagnera och istället löpa med inflationen istället för på egen hand.
Bostadsrätterna tror jag kommer fortsätta öka då storstäderna har påverkat den övriga bostadsrättsmarknaden. Även i skitkommuner som min ser man ökade priser på lägenheter och enda förklaringen är lillebrorskomplex eller nåt :va

så länge vi har en inflyttningsmängd på runt 13-17.000 pers/år som alla ska ha tak över huvudet så kommer priserna tror jag gå uppåt.

Några hack ner och sen några hack upp som det brukar vara..men jag tror att dom nya lånereglerna kan dämpa marknaden nåot,kontantinsatsen på 15% håller nya köpare utanför lite tror jag.

Standardpriset på en villa i stan liger runt 3.5 mille,inte många som har 15% av det,och jag tror att taket för blancolån på många banker ligger väl på 350.000 el så sist jag kollade

Förutom räntor, amorteringar, ränteavdrag, fastighetsskatter är priserna drivna av inflationen tillslut. Sett till det kommer bostadspriserna att öka på sikt, men de är knappast värda mer egentligen om man tar hänsyn till inflationen.

http://www.scb.se/Pages/PricesCrib.aspx?id=258649

Sant, men den som köpte sitt hus för 200kkr 1970 sitter idag med ett hus värt 1,5-2miljoner men med ett lån som är löjligt litet.
Må så vara att den största ökningen beror på inflationen, men någon dålig affär har det ju inte varit.

Sant, men den som köpte sitt hus för 200kkr 1970 sitter idag med ett hus värt 1,5-2miljoner men med ett lån som är löjligt litet.
Må så vara att den största ökningen beror på inflationen, men någon dålig affär har det ju inte varit.

Ingen som köpte hus på 70-talet har lån idag, på den tiden ammorterade man :tummenupp

Edit:
Vad ger 200.000kr på fondkontot med 40års ränta? :va

Förutsättningarna är lite annorlunda som jag ser det.

Räntenivån var betydligt högre för den som köpte sitt hus på 70- talet. Man har bitvis haft en extremt hög inflation under en rad år och väldigt förmånliga ränteavdrag att se fram emot. Att ha lån under de ekonomiska förutsättningarna som rådde då var inte alls dumt så länge man hade inkomster att täcka ränta och amorteringarna. Åtminstone fram t om och med bank och fastighetskraschen i början på 90 talet för de som inte hade bundit räntan i tid. Man kan nog säga att inflationen under de 30 åren har hjälpt till att äta upp lånen samtidigt som räntorna har gått i botten. Dagens priser måste man se i det ljuset.

Inflationen kommer sannolik att äta upp dagens enorma lånebörda, men folk måste klara att betala sina räntor från redan låga nivåer. Det kan bli tufft beroende på hur ekonomin utvecklas. Ännu tuffare blir det om man stramar åt ränteavdrag, sätter lånetak och kräver amorteringar.

Jag tror fortfarande det finns en hel del födda runt 40 -talet som sitter på relativt obelånade bostäder sett till dagens marknadsvärden. Problemet för dem är att om de säljer för att skaffa ett mindre boende i form av hyresrätt för att få tillgång till sitt bundna kapital kommer de att tvingas skatta bort en stor del av vinsten samtidigt som boendekostnaden sannolikt ökar. Många investerar i sitt boende för att ha det som en extra pensionsförsäkring på ålderns höst bara för att inse att de sitter fast i rävsaxen. Här väljer väl många att belåna sina hus istället på äldre dagar för att unna sig resor och dylikt.

Vi lever i ett sjukt samhälle på det viset. Man uppmanar indirekt folk att leva på kredit.

Jag har hoppats på en krasch sedan finanskrisen. Så man hade kunnat kunnat köpa sig ett vettigt hus till bra pris. Men det ser ut att gå åt h-e med det :mad:

Det enda man kan hoppas på att de höjer räntorna i snabb takt, så folk som sitter där med alla sina mediamarkt, siba och ikea avbetalningar inte tänkt längre än näsan räcker, och måste flytta. :gnissla

Men det ser väl ut som man får sitta i sin hyreslägenhet med läckande tak ett tag till.

Så länge efterfrågan är större än utbudet kommer inte priserna sjunka åtminstone. Många verkar dessutom gå och tro att det är lönt att vänta in "rätt läge" att köpa, och det tror jag man kan glömma direkt. Det primära är att ta sig in på hus/br-marknaden och ha råd att bo kvar när boendekostnaderna stiger. En krasch a la 90-talet tror jag inte på då förutsättningarna inte är desamma nu.

Intressant är inte vad köpeskillingen för bostaden är, det är månadskostnaden som spelar roll och huruvida man amorterar eller ej. Att ligga på gränsen för vad ens ekonomi tillåter och inte amortera förstår var och en är en otroligt riskabel situation på lite sikt.

Näringsfastigheterna är väl inte övervärderade/belånade på samma sätt idag som i den förra kraschen,eller är dom det?

Som jag förstod det så var det en spekulationsbubbla där köparen inte skulle se på driften av fastigheten utan vinsten dom skulle göra när värdet hela tiden steg.

Funkade ända tills näste övertagare av svartepetter faktiskt började fundera på hur han skulle finansiera räntorna med hyresintäkter som täckte hälften eller kanske så lite som en tredjedel av enbart räntorna.

Sen,som den näringsidkare han var,började räkna på driften och underhållet utöver att han kanske till och med hade tänkt amortera lite och förstod inte hur det skulle gå till att betala fastigheten med den förväntade värdestegringen...

Det läget har vi inte idag som jag förstått det,att en och annan privatbostadsköpare belånat himlen över skorstenen och finansierar kåken med belånad värdeökning är ju bara ett beteende som funnits så länge det funnits privata bostäder men kommer inte påverka marknaden på samma sätt som sist,blir en lättare justering sen är vi tillbaka igen.

Skulle det däremot bli massarbetslöshet så skulle det kunna slå värre men ser inget sådant i spåkulan heller då jag tycker landet verkar hyfsat ekonomiskt friskt.

Min analys av läget,rätta gärna om jag har fel.

Henrik

Back