Vad tro ni om dessa kängor?

kommer aldrig mer köra utan riktiga dojjor, hade jag haft dom på mej hade jag sluppit 2 v på kryckor.

läste någonstans att diadora gjorde bra skor

Fötterna är ömtåliga som glas, det krävs väldigt lite för att de ska gå av.
Lägg ner lite mer pengar på ett par riktigt crosstövlar, köp på avbet. om det är för dyrt, det är inget och snåla på.
Jag vet inte om jag kommer våga köra i LV boots igen, för de har verkligen inte mkt skydd.

Funkar helt ok... Skydd för fotknölar, smalben å tåhätta...

Jag köpte en shiftstövel för 1700:-, ordinarie runt 2500:- har jag för mig. Crosstövel som var riktigt skön och med riktiga skydd, dock inte nåt utbytbart. Satsa på en sån istället. Alpinestars vector är som sagt också riktigt sköna, det stog mellan dem och shiftstöveln för mig men priset avgjorde.

Har ett par sportstövlar som jag kört med i några år nu, men eftersom det blev nästan uteslutande motardkörning i somras med bland annat några svängar på bana så är klackarna helt nerslitna nu. Har ett par fina crosstövlar som köptes samtidigt som motarden, men jag tycker man har alldeles för dålig känsla i dom.

Skyddar säkert superbra, men när man ska växla på bakhjulet så har man inte alls lika bra känsla i foten som med dom "känsligare" sportstövlarna. Blir väll till att köra med crosstövlarna i sommar eftersom dom andra är helt slut...

Men Prio 1 för mig när jag ska köpa nya nästa gång blir att man kan byta dom delar av sulan som slits mest vid motardkörning, svindyrt att förbruka ett par stövlar per säsong annars :rolleyes:

Det bästa vore ju helt klart om man kunde hitta ett par som dessutom är lite smidigare än crosstövlar, men det lär väll bli svårt.

Diadora som du länkade till ser väll helt ok ut tycker jag, kan ju vara värt att testa för det priset. :) Frågan är hur lätt det är att hitta slitdelarna till sulan till dom där stövlarna? Säljer dom sånna också så köp några uppsättningar för säkerhetsskull. Det hade jag gjort :tummenupp

**Edit**

Såg nu att butiken ligger i Uppsala, ska fan åka förbi o kolla på dom där stövlarna nån dag när jag är ledig :)

Last edited:
Om man tittar och känner på stövlarna i verkligheten så märker man att de är som gummistövlar i jämförelse med ett par bra stövlar. Dumt att snåla på en sån viktig grej. Sulorna kan man byta på de flesta crosstövlar. Det finns även titanplattor att köpa eller göra själv som man kan sätta under om man vill göra häftiga gnistor och slippa byta sula, ljudet av skrapet kan störa åkaren framför också, egna erfarenheter av det. :)

Last edited:
Eftersom jag bröt foten i höstas p.g.a. bankörning med stövlar som inte är avsedda därför (Vector)(på min avatar är faktiskt foten av utan att jag vet det) så har jag gjort en noggran marknadsundersökning och letat efter motardstövlar med utbytbar sula/slitdelar och rejält med skydd. Jag har alltså inte tittat alls på rena crossstövlar typ Tech6/8 (och då endast p.g.a. att sulan inte är utbytbar).

Mitt kriterium för ett bra skydd har varit 'slalompjäxstuk' runt fotlederna. Jag vill alltså har en riktigt led och ordentligt skydd på både in och utsidan. Diadora är i detta avseende riktigt dåliga.

De enda två som jag hittade som uppfyllde mina krav var Sidi och Oxtar. Nu föll mitt val på Oxtar av den enkla anledningen att Sidi inte passade min fot. Å så förfärligt dyra är dom inte heller, typ 2700 list. Och skall vi droppa namn så kör ju Ola Eifrem med Oxtar så helt fel ute kan man ju inte vara.

Nu har jag kört två gånger med dom i fetsladds hall i Södertälje och kan inte annat säga än att jag är skitnöjd. Dom är lätta och smidiga och eftersom jag redan testklotat dom så håller dom för det åxå. Vart av med lite blingrött på ett spänne dock.

Så, mitt stalltips, ta en koll på Oxtar.

.

Last edited:
Spider skrev:
Eftersom jag bröt foten i höstas p.g.a. bankörning med stövlar som inte är avsedda därför (Vector)(på min avatar är faktiskt foten av utan att jag vet det) så har jag gjort en noggran marknadsundersökning och letat efter motardstövlar med utbytbar sula/slitdelar och rejält med skydd. Jag har alltså inte tittat alls på rena crossstövlar typ Tech6/8 (och då endast p.g.a. att sulan inte är utbytbar).

Mitt kriterium för ett bra skydd har varit 'slalompjäxstuk' runt fotlederna. Jag vill alltså har en riktigt led och ordentligt skydd på både in och utsidan. Diadora är i detta avseende riktigt dåliga.

De enda två som jag hittade som uppfyllde mina krav var Sidi och Oxtar. Nu föll mitt val på Oxtar av den enkla anledningen att Sidi inte passade min fot. Å så förfärligt dyra är dom inte heller, typ 2700 list. Och skall vi droppa namn så kör ju Ola Eifrem med Oxtar så helt fel ute kan man ju inte vara.

Nu har jag kört två gånger med dom i fetsladds hall i Södertälje och kan inte annat säga än att jag är skitnöjd. Dom är lätta och smidiga och eftersom jag redan testklotat dom så håller dom för det åxå. Vart av med lite blingrött på ett spänne dock.

Så, mitt stalltips, ta en koll på Oxtar.

.

Hur är känslan när man kör med dom? Är det som en vanlig crosstövel med stålplatta under foten och stålhätta? D v s man känner inte ens att man har foten på växelspaken....

Visst är det viktigt att stövlarna är gedigna och säkra, men det känns som att har man dålig känsla vid växlingarna så finns risken att de slutar med ett överslag på bakhjulet :näsblod

MackeNo1 skrev:
Hur är känslan när man kör med dom? Är det som en vanlig crosstövel med stålplatta under foten och stålhätta? D v s man känner inte ens att man har foten på växelspaken....
Stål ? Närå, inge stål här inte, utom förstås längst ute på tån/sulan där det där klassiska crossstövelbläcket sitter. Annars är sulan av nån sorts gummi som är aningen hårdare än sulan på en vanlig crosstövel.

Jag kommer ju som sagt från Vector och jämfört med dom är känslan i Oxtarstövlnarna mycket bättre. Vector är ju lite BK Dykadojja, men djävligt goa trots det. Passar dock som sagt inte för banåka men däremot till mycket annat. Summa sumarum så tror jag, utan att veta nu rå, att känslan även är lite bättre än i ett par crossstövlar. Notera nu att jag aldrig kört i ett par crosstölar utan endast klumpat runt i en affär så...... phet nypa salt där alltså. Men, som jag skrev i första inlägget, så är dom förvånansvärt lätta och smidiga faktiskt.

Gå in på Oxtars hemsida och kolla lite själv. Tyvärr så är det ju en sån där dj-la Italiensk flashöveralltsite men.... Kör lite mouse-over och klicka lite här och där så får du en rätt bra uppfattning om stöveln.

Och med tanke på var du bor så är det ju bara å smyga in till Anita och prova. Det var där jag köpte mina. Hon har ju även Sidi's motardstövlar och alla upptänkliga varianter av crosstövlar så...... Långlunch ???

Å ta med dig M:et å Ronta å Bubba å resten av Uppsala-660-maffian så kanske ni kan få mängdrabatt. Dax å dumpa RR-stövlarna nu va. :hihi

.

Last edited:
Back