Vad tjänar svenne svensson?

Alltid, men nu skrev jag ju om vad folk skriver på SH (sporthoj) inte i sin adressändring, därav mitt påpekande över lektionen om postadresser.

Själv då, psykofarmaka?:D

Jag kom ju bara med fakta :mad:
Ingen psykofarmaka än men dagen har ju knappt börjat så jag lämnar dörren öppen :näsblod

Ja, HELT i avsaknad av humor. Sannolikt beror det på den begynnande 40-årskrisen, skenande midjemått, ett hårfäste som vandrar allt längre norrut och en svunnen ungdom. Tvåhjulingsåka på roadracing-banor är ett minne blott och även om man hade en båge skulle man nog ej komma ihåg att man de facto kunde ta den på en tur då minnet sviker lika ofta som Valmers blonderar håret och Mackan pratar tufft, som Jalle och Chrille skulle uttryckt det.

Det var bättre förr.

:rofl

Jisses, vilken kraftansträngning!

Mer än jag förväntade mig, i ditt fall :D

Jobba privat. Jag fick upp lönen 6000 på fyra år genom att hela tiden vara aktiv o göra ngt åt det.

Seså sluta måla fan på väggen, gör dig oumbärlig för arbetsgivaren o jämför dig för guds skull inte me andra kollegor.

Jag tjänar idag mer än båda bma o barnmorskor men så har jag inte suttit stilla hos en arbetsgivare utan sett till att hela tiden utvecklas i min yrkesroll (läksekr)
Om du skriver att du
1. är läkarsekreterare
2. tjänar jättemycket pengar och
3. kör en TTS
i din statusrad i stället, så slipper du skriva inlägg om det i vareviga tråd.

Om du skriver att du
1. är läkarsekreterare
2. tjänar jättemycket pengar och
3. kör en TTS
i din statusrad i stället, så slipper du skriva inlägg om det i vareviga tråd.

Den stora frågan är ju vad lönen gick upp 6000kr ifrån? Jag tror fortfarande inte det är jetemykket pängar..

Den stora frågan är ju vad lönen gick upp 6000kr ifrån? Jag tror fortfarande inte det är jetemykket pängar..

Jag har en lön jag e nöjd me, va andra har o anser e hög lön e oväsentligt för mig. (idag e yrkesrollen så mycket mer än att skriva samt har en utbildning i marknadsekonomi som arbetsgivaren har satt värde på, e även så kallad LITA.)

Du kan tjäna 1 milj men va gör det om man har 2 milj i skulder.

Last edited:
Jag har en lön jag e nöjd me, va andra har o anser e hög lön e oväsentligt för mig. (idag e yrkesrollen så mycket mer än att skriva samt har en utbildning i marknadsekonomi som arbeygivaren har satt värde på, e även så kallad LITA.)

Du kan tjäna 1 milj men va gör det om man har 2 milj i skulder.

Det beror på vad du får för de 2 miljoner du har i skuld.

Det du inte ser är att din hyresrätt motsvarar en skuld den med. För min månadskostnad får jag 206 kvm nybyggd villa. Du har egentligen bara 30 dagar i en lägenhet som du måste återställa till någon annans standard vid eventuell utflyttning.

Din hyra plus el är ju för mig
ränta, el, sophämtning osv....

Det beror på vad du får för de 2 miljoner du har i skuld.

Det du inte ser är att din hyresrätt motsvarar en skuld den med. För min månadskostnad får jag 206 kvm nybyggd villa. Du har egentligen bara 30 dagar i en lägenhet som du måste återställa till någon annans standard vid eventuell utflyttning.

Din hyra plus el är ju för mig
ränta, el, sophämtning osv....

Om de varit så jäkla bra att bo i hus så hade jag/vi gjort det. Punkt.

Om de varit så jäkla bra att bo i hus så hade jag/vi gjort det. Punkt.

Det är väl ingen som sagt att det alltid är det bästa för alla. Däremot så är du inte "skuldfri", du betalar till hyresvärdens skuld varje månad. Att du de facto inte betalar in till banken varje månad gör ju inte att du den dag du inte vill bo i hyresrätten bor gratis, även nästa lägenhet kommer kosta pengar :fakta. Det är din "skuld".

Om den nu är 6000 spänn så motsvarar det i normalräntefallet ca 1,5 mille i lån plus avgiften på en äldre lägenhet. Alla dina renoveringar du dillar om betalar du varje månad, precis som till banken, men du har inte chansen (jag säger chans, för fastighetsaffärer är ju ingen garanti för att tjäna pengar, tvärtom) att tjäna nått, du går ifrån boendet med 0. Vårt förra hus gav oss +46% på tre år. Tack och bock sa vi!

Jag googlade och fattade att det var ett TV-program sen. Så nej det var inte jag ;)

Matprogrammet hemma hos mig.. Tyvärr min flickväns favoritprogram på tv för närvarande. Den dagen de lägger ner det kommer jag att bli riktigt glad.

Jag har tittat lite i tråden och tycker att diskussionen är rätt beklämmande. Man skulle kunna tro att det är småbarn. Ursprungligen handlade tråden om vad Svensson tjänar sedan övergick det i att utreda vilken landsdel som bidrar med mest pengar eller resurser till samhället. Utan järnmalm, skog och tillgång till billig energi från vattenkraften hade nog vårt land varit ett u-land idag. Det hade inte funnits några resurser att utbilda folk och förbereda dem inför den tjänstesektor som idag dominerar ekonomin.

Om man är väldigt nyfiken på det är det bara att gå ner till biblioteket och börja studera en taxeringskalender. Just den kategori personer som eftersöks i den här tråden har nog inte så många avdrag att göra så listan är nog rätt träffande i det avseendet. Börjar ni studera förmögna personer får ni ta listan med en nypa salt.

Däremot så är du inte "skuldfri", du betalar till hyresvärdens skuld varje månad. Att du de facto inte betalar in till banken varje månad gör ju inte att du den dag du inte vill bo i hyresrätten bor gratis, även nästa lägenhet kommer kosta pengar :fakta. Det är din "skuld".
Räknar man på det sätter blir man inte skuldfri förens man är död, även ett friköpt hus kostar pengar i drift. Hyran man betalar för en lägenhet går till underhåll (förhoppningsvis) och som du skriver, eventuellt hyresvärdens skuld och inkluderar de flesta utgifter du har på ett hus med drift,underhåll och ev lån. Men hyran skulle dock knappast bli mindre om hyresvärden i sin tur är skuldfri.

Poängen är att man defacto inte har något lån, utan man kan säga upp sin lägenhet och flytta in i en friköpt husvagn/tält/banankartong och få minimala bostadskostnader snabbt och enkelt. Man är inte bunden till något.

Ser inte hyran som en skuld utan som en utgift som är betydligt enklare att justera om behovet uppstår än ett lån.

Matprogrammet hemma hos mig.. Tyvärr min flickväns favoritprogram på tv för närvarande. Den dagen de lägger ner det kommer jag att bli riktigt glad.

Jag har tittat lite i tråden och tycker att diskussionen är rätt beklämmande. Man skulle kunna tro att det är småbarn.

Jag kollar inte på TV, så blev lite snurrig där ett tag.

Men i alla fall, jag tycker tråden urartade på ett rätt skönt sätt och kan själv direkt sortera mig till småbarnen. Fast jag har gapskrattat mig igenom tråden, så för min del var det värt :tummenupp

Räknar man på det sätter blir man inte skuldfri förens man är död, även ett friköpt hus kostar pengar i drift. Hyran man betalar för en lägenhet går till underhåll (förhoppningsvis) och som du skriver, eventuellt hyresvärdens skuld och inkluderar de flesta utgifter du har på ett hus med drift,underhåll och ev lån. Men hyran skulle dock knappast bli mindre om hyresvärden i sin tur är skuldfri.

Poängen är att man defacto inte har något lån, utan man kan säga upp sin lägenhet och flytta in i en friköpt husvagn/tält/banankartong och få minimala bostadskostnader snabbt och enkelt. Man är inte bunden till något.

Senaste åren kan man inte säga att det varit lönsamt att bo i hyresrätt. Inte om man jämför med de som bott i bostadsrätt eller villa och sett en enorm uppgång de de sedan belånat för att renovera, köpa bilar, båtar möbler etc. En dag ska allt betalas tillbaka. Det kan bli svårt om man inte realiserat vinsten och räntorna sticker iväg till mer normala nivåer historiskt sett. Jag skulle inte ha någon brådska idag att köpa en villa eller bostadsrätt. Alla jag känner som försökt sälja sina bostäder senaste året har stött på patrull trots att de sålt fina objekt i bra områden. Tiden när man kunde köpa ett renoveringsobjekt och piffa till det lite i tron att tjäna en stor hacka är förbi och tur är det.

Jag kollar inte på TV, så blev lite snurrig där ett tag.

Men i alla fall, jag tycker tråden urartade på ett rätt skönt sätt och kan själv direkt sortera mig till småbarnen. Fast jag har gapskrattat mig igenom tråden, så för min del var det värt :tummenupp

Det roligaste i den här tråden tycker jag är hur folk tar åt sig av de många provokativa kommentarerna. Det har jag skrattat åt samtidigt som jag har funderat över hur vuxna människor kan sjunka så lågt. Om det vore deras egna barn hade de sagt till dem att sluta fjanta sig och bete sig "normalt".

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!