Vad tillhör du för religion, om någon?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

Vilken grupp anser du dig tillhöra?

• Antal röstningar
    0
Folk behöver gemensamma mål, värderingar och fiender. Vi är ett flockdjur där vår vilja att passa in i något större är såpass viktigt att vi ofta okritiskt sväljer budskap med hull och hår...

:fakta Jag håller med om mycket av det andra du skriver också!!

Jag kan ha fel, men jag inbillar mig att religionen dock är ovanligt väl lämpad för ändamålet. I det sekulariserade väst så är vi numera ovilliga att gå i döden för någon tro, men så har det ju inte alltid varit. Det var inte alls ovanligt under t.ex. medeltiden. Längre österut sker det fortfarande i religionens namn, och jag får intrycket av att de flesta som självmordsbombar i alla fall inte är ateister. Tror man på ett liv efter detta så kan man ju dö i den goda sakens namn.

Fan fyllde i kristen och så skulle jag trycka på Rösta nu men tryck i den där med roller av misstag och sedan direkt på rösta nu...

14 röster på honom, alla andra klantade sig som mig eller?

:fakta Jag håller med om mycket av det andra du skriver också!!

Jag kan ha fel, men jag inbillar mig att religionen dock är ovanligt väl lämpad för ändamålet. I det sekulariserade väst så är vi numera ovilliga att gå i döden för någon tro, men så har det ju inte alltid varit. Det var inte alls ovanligt under t.ex. medeltiden. Längre österut sker det fortfarande i religionens namn, och jag får intrycket av att de flesta som självmordsbombar i alla fall inte är ateister. Tror man på ett liv efter detta så kan man ju dö i den goda sakens namn.

Fast det finns nästan alltid en anledning till varför man går i krig eller begår krigshandlingar, inte ens korstågen kan sägas vara rena religionskrig och de extrema islamistiska terrorgrupperna är mer av politisk natur, religionen är på det retoriska planet.

Här är det nästan 70% som inte tror på någon gud..

Undras vad för siffror man hade fått om man ställt samma fråga på ett Irakiskt (stavning?) forum?

Spränger man sig själv i bitar så måste man tamejfan tro att de finns en jäkligt skön himmel där uppe! Men o andra sidan, spränger man sig själv och dessutom dödar andra så borde man ju åka ner i helvetets lågor..
Aja, tror vi kommer att växa ifrån dem här sagorna så småningom.. varken mina barn eller mina kompisars barn kommer ju att växa upp i nån form av religon alls! nej fy sören...

Slutade tro på tomtar, häxor och gudar vid 4-5års ålder.

Fast det finns nästan alltid en anledning till varför man går i krig eller begår krigshandlingar, inte ens korstågen kan sägas vara rena religionskrig och de extrema islamistiska terrorgrupperna är mer av politisk natur, religionen är på det retoriska planet.

Du har helt rätt - men samtidigt så är det mer komplext än så. Det finns krassa och oerhört värdsliga skäl till både korståg och islamistiska terrogrupper, vilket ledarna för båda delarna vet/visste mycket väl.

Det är lite grann detta som korvgubbe pratar om ovanför också. Karismatiska ledare som tutar i den lilla människan en massa saker, må vara religion eller -ismer.

Men för den lilla människan som blir hjärntvättad med religionen av de stora ledarna med de värdsliga skälen, så är det ett religionskrig. Kolla själv in vilka meddelanden 9/11-bombare och andra lämnar efter sig.

Last edited:
sekulariserad-och passiv kristen

Folk som inte tror på Gud kommer att brinna i helvetet! :Rockbanan
Eller inte...

Om ni vill piggas upp lite så här lagom till att ni insett att ni nu har ytterliggare en vecka av skit framför er så rekomenderar jag http://www.thebricktestament.com/
Står en hel del roliga saker i bibeln faktiskt! :D

Självklart är jag kristen...I Sverige är vi Kristna! Dock har vi ju religonsfrihet, så alla är ju välkommna!

Självklart är jag kristen...I Sverige är vi Kristna! Dock har vi ju religonsfrihet, så alla är ju välkommna!

Nej det är VI inte.

- Nu skjuter vi lite överklass och sätter dem i arbetsläger! upp till kamp nu kamrat!

- Nu startar vi korstårg och frälser de eländiga hedningarna! Gud vare med er alla!

- Nu grundar vi det tredje riket och massmördar de eländiga judarna! Sieg Heil på er!

- Nu terrobombar vi lite äckliga otrogna för att få oss ett gäng jungfrur! Allah Akbar på er boys!

nu terrorinvaderar vi stater i asien och tvingar ner USA i halsen på dom! god bless america!

Inte döpt, inte konfirmerad, inte med i svenska kyrkan, inte troende.
religion är en pest.

Fan fyllde i kristen och så skulle jag trycka på Rösta nu men tryck i den där med roller av misstag och sedan direkt på rösta nu...

14 röster på honom, alla andra klantade sig som mig eller?
Jag tror på RoLLER.
RoLLER är ofelbar.
Jag kan inte bevisa RoLLERs existens och jag har aldrig sett RoLLER.
Ibland uppenbarar sig RoLLER och hans visdomsord ljuder över världen via hans kyrka Sporthoj.com, RoLLERs kyrka bygdes av Swedie.

Varje dag klockan sex vänder jag mig mot Stockholm och tillbeder RoLLER:
"Det finns bara en RoLLER och Mattias är hans profet."

Jag tror på RoLLER.
RoLLER är ofelbar.
Jag kan inte bevisa RoLLERs existens och jag har aldrig sett RoLLER.
Ibland uppenbarar sig RoLLER och hans visdomsord ljuder över världen via hans kyrka Sporthoj.com, RoLLERs kyrka bygdes av Swedie.

Varje dag klockan sex vänder jag mig mot Stockholm och tillbeder RoLLER:
"Det finns bara en RoLLER och Mattias är hans profet."

Ash-hadu anla-ilaha illa-RoLLERah, wa ash-hadu anna Mattiasan rasul-RoLLERah!

:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...