Vad tänka på vid SAAB 900S -93 köp?

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Vad tänka på vid köp av denna bil med turbo? Den har gått 20000 mil och jag undrar om det finns någon som är tekniskt erfaren av denna bil och kan ge mig några tips. Känner för impulsköp idag! :)

http://www.stcs.nu/
Kolla efter rost och att all el fungerar. Soppapumpen går ibland, kostar 2 tusen och tar en kvart att byta.
Vissa detaljer på hjulupphängningen fram rostar tydligen ganska lätt också...
Det ska inte ryka blått från motorn, då är det troligen turbon som gått, ananrs håller motorn riktigt bra.

Slurken skrev:
annars håller motorn riktigt bra.
om du inte gör som jag och lånar ut din 900SET till en kompis ett par veckor, som glömmer att kolla oljan när han tankar :tomten , och du får tillbaka bilen med ett skuret vevlager :död

Skit också, bilen var redan såld. Men bredvid stod en -86 (ej turbo) som hade gått 40000 mil. Nyligen besiktigad utan anmärkning. 5000:- inkl. vinterdäck, hmm, vågar jag köpa? Jag vill ju ha den som vinterbil då mc-säsongen tar slut. Nu får jag också det här dilemmat att det är ont om parkeringsplatser där jag bor, och i mitt garage där min käraste (som snart är såld) står, får bilen knappast plats. :huvet

Bergmark skrev:
Sötnosen där, vad vill du ha för den? ;)

köp en t16 i stället

drömen 900 t16 aero

har själv varit i dom tankarna men samma som du kommer jag bara använda den på vintern... bättre med bakhjulsdrift eller roligare i alla fall

nu funderar jag på 240 tic men försöka få den att se org ut så man slipper bli kallad raggare 185 hk org å lätt å få mer

RS "Alex" skrev:
köp en t16 i stället

drömen 900 t16 aero

har själv varit i dom tankarna men samma som du kommer jag bara använda den på vintern... bättre med bakhjulsdrift eller roligare i alla fall

nu funderar jag på 240 tic men försöka få den att se org ut så man slipper bli kallad raggare 185 hk org å lätt å få mer

drömmer om en 900 t8 aero eftersom att jag inte har råd med t16.

RS "Alex" skrev:
är nog inget vidare köp... jävligt slöa om man gämför med en t16

Jämför du originalbilar mot varandra så är det inte så extrem skillnad. Jävligt slöa var att ta i. Jag hade en t8 "aero" special som var trimmad med bla trim60agg, värre box mm och den var duktigt pigg. Visst, en 16aero med samma trim hade dragit den iofs...

Dee_cati skrev:
Jämför du originalbilar mot varandra så är det inte så extrem skillnad. Jävligt slöa var att ta i. Jag hade en t8 "aero" special som var trimmad med bla trim60agg, värre box mm och den var duktigt pigg. Visst, en 16aero med samma trim hade dragit den iofs...

2 av mina kompisar kör 900, ena en t8 den andra en t16

t8an står verkligen stilla

t16 motorn hade visst fått nytt agregat å större ic nu :)

tryckspärr på 1.3 men slår upp till 1.6 först den matar som fan den, men org så va de som dag å natt mellan dom också

RS "Alex" skrev:
2 av mina kompisar kör 900, ena en t8 den andra en t16

t8an står verkligen stilla

t16 motorn hade visst fått nytt agregat å större ic nu :)

tryckspärr på 1.3 men slår upp till 1.6 först den matar som fan den, men org så va de som dag å natt mellan dom också

Ok, det kanske är en t8 med katalysator, det stryper ju en del på dessa bilar. Med tanke på vad effekten blir med bara en batteriböj så förstår man varför man ska custombygga systemet på dessa bilar för att få ut max-effekt.

Dee_cati skrev:
Ok, det kanske är en t8 med katalysator, det stryper ju en del på dessa bilar. Med tanke på vad effekten blir med bara en batteriböj så förstår man varför man ska custombygga systemet på dessa bilar för att få ut max-effekt.

rena 90 grader böjen inte konstigt det skäl effekt :hihi

han som gjort i ordning sin nu har 3" från turbon med bakflyttat bateri

men känns ändå som en 16 ventilare är bättre grund att stå på för man tröttnar ju alltid på effekten som finns

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg