Plåtniklas
Liten, rädd och ensam™
Har under en längre tid tjatat på min polare att han ska skaffa MC-kort och nu har jag efter åtta veckors väntan blivit godkänd som handledare åt honom. Komplett utrustning inköptes idag.
Nu till min fråga.. Vad ska man tänka på som handledare? Det var ju trots allt sju år sedan jag tog hojkort och det mesta går ju mer på rutin än tanke numer. Han har haft B-kort i snart 10 år så trafikvana är inget vi behöver oroa oss för.
1. Kontroll. Tänkte dra ut honom på någon ohemulskt stor parkeringsplats och låta honom få kontroll på hojen. Bromsningar, undanmanövrar, manöverprovet från uppkörningen och lite sånt.
2. Trafiken. Spårval, placering, faror som MC-förare.
3. Försöka gå igenom bra och dåliga saker efter varje körpass.
Nåt mer ni kan tipsa om? Fan inte enkelt att lära nån köra hoj.
Nu till min fråga.. Vad ska man tänka på som handledare? Det var ju trots allt sju år sedan jag tog hojkort och det mesta går ju mer på rutin än tanke numer. Han har haft B-kort i snart 10 år så trafikvana är inget vi behöver oroa oss för.
1. Kontroll. Tänkte dra ut honom på någon ohemulskt stor parkeringsplats och låta honom få kontroll på hojen. Bromsningar, undanmanövrar, manöverprovet från uppkörningen och lite sånt.
2. Trafiken. Spårval, placering, faror som MC-förare.
3. Försöka gå igenom bra och dåliga saker efter varje körpass.
Nåt mer ni kan tipsa om? Fan inte enkelt att lära nån köra hoj.

I början tittar man lätt på den farliga skogen, eller gropen man ska köra runt. Det gäller ju även vid bromsning och körgårdsövningar, blicken i horisonten, då blir allt så mycket lättare. Det är nog bland det svåraste, man vill ju kolla vars man ska köra också...