Vad tänka på som "handledare"?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Har under en längre tid tjatat på min polare att han ska skaffa MC-kort och nu har jag efter åtta veckors väntan blivit godkänd som handledare åt honom. Komplett utrustning inköptes idag.

Nu till min fråga.. Vad ska man tänka på som handledare? Det var ju trots allt sju år sedan jag tog hojkort och det mesta går ju mer på rutin än tanke numer. Han har haft B-kort i snart 10 år så trafikvana är inget vi behöver oroa oss för.

1. Kontroll. Tänkte dra ut honom på någon ohemulskt stor parkeringsplats och låta honom få kontroll på hojen. Bromsningar, undanmanövrar, manöverprovet från uppkörningen och lite sånt.

2. Trafiken. Spårval, placering, faror som MC-förare.

3. Försöka gå igenom bra och dåliga saker efter varje körpass.

Nåt mer ni kan tipsa om? Fan inte enkelt att lära nån köra hoj. :näsblod

Man plockar upp hojen på gasen. INTE kopplingen.

Sen ska din kompis tänka på att använda kopplingen när han växlar på slangen. Sabbar bara lådan annars!

shit bara 8veckor? syrrans tänkta handledare har fortfarande inte blivit godkänd å syrran skicka in pappren i April, hon ska förövrig köra upp snart..

Man plockar upp hojen på gasen. INTE kopplingen.

Sen ska din kompis tänka på att använda kopplingen när han växlar på slangen. Sabbar bara lådan annars!

Han vill ha en Triumph Bonneville så nån slang blir det nog knappast. :rolleyes:

..och ja, jag har försökt få honom att köpa något lite roligare men vafan.. En hoj är bättre än ingen hoj.

shit bara 8veckor? syrrans tänkta handledare har fortfarande inte blivit godkänd å syrran skicka in pappren i April, hon ska förövrig köra upp snart..

Be henne ringa och gorma. Det gjorde polaren och det verkar ju fungera.

Be henne ringa och gorma. Det gjorde polaren och det verkar ju fungera.

hon gjorde de i början på juni men fick till svar "vi vet inte när de kan bli klart eller om de ligger under handläggning" de va de ända svar vi fick av surkärringen.

Bara för att han har körkort så är inte trafiken given, det är stor skillnad på att vara bilist och osynlig motorcyklist. Det finns ju lite väl många trådar om den saket :rolleyes:
Samma sak med väglag, en bil påverkas inte mycket av lite grus på vägen, eller lite sand/damm från grustaget där i kurvan, sånt tänker man inte naturligt på i början.
Jobba mycket med hans blick, man kommer dit man tittar :fakta I början tittar man lätt på den farliga skogen, eller gropen man ska köra runt. Det gäller ju även vid bromsning och körgårdsövningar, blicken i horisonten, då blir allt så mycket lättare. Det är nog bland det svåraste, man vill ju kolla vars man ska köra också...
Å gå inte igenom bra/dåliga saker, gå igenom det han gjorde bra, och sånt han måste förbättra ;)

Tog lite drygt en vecka att fixa, när polaren ville att jag skulle vara hans handledare.

EDIT: kon-banan är väl aldrig fel att öva på om han inte har kört hoj tidigare.

Jo, det där är ju helt sant men det jag menade var att han ju, förhoppningsvis, i alla fall inte blir panikslagen när han ser en bil i en korsning.

Noterat det där med blicken. Det hade jag alldeles säkert glömt. :crash

Angående blicken så var min lärare på mig som fan om att det måste synas på huvudet att man kollar....han hade ju liksom ingen koll på vart mina ögon kollade när han låg bakom....han ville se hjälmen röra sig.

En annan sak vi gick igenom mycket var att köra efter anvisningar. Det är viktigt att bli så van på hojen att man kan fokusera på allt annat förutom just hojen när man kör...det ger en skön känsla av självförtroende vid uppkörningen.

EDIT: Å lär honom att köra hoj...inte bil...dvs vrid på gasen tills angiven hastighet uppnåtts.

Tog 1 vecka för mina handledare att få deras papper:) de sa att de kunde ta upp till 8 veckor hade nog tur.

Annars tips till handledaren är väl ta ut din kompis på en stor parkering ställ upp lite koner och kör lågfarts/högfarts provet. Det är nog det som blir det svåra för om har han kört 10 år i trafiken lär det vara det lätta så fort han bara kan hantera cykeln, vilket inte brukar tar så lång tid.

Annars kolla så han har rörlig blick, bromsberedskap vid högerregeln dvs upp med foten på bromsen och 1-2 fingrar på handbromsen.

Har googlat lite efter exakt HUR manöverdelen på uppkörningen ser ut men lyckas fan inte hitta nåt. Nån som har en vettig länk man kan kolla på?

Absolut inte mer feedback per omgång än ett par tre saker. Om du talar om för honom hur han bör göra i fem situationer glömmer han garanterat bort alla fem. Träna på ett par tre olika saker varje pass, men gör det tills det sitter. Glöm inte bort säkerhetskoll och sådant

Det bästa sättet att lära någon något är att låta personen lära sig själv. (Problembaserad inlärning)

I det här exemplet skulle jag (om jag nu var hanledaren) be polaren att göra en viss sak. T.ex. köra en viss konbana, undanmanöver, en sträcka i trafiken under vissa förhållanden. Så som att han ska hålla maxhastigheten, han får endast bromsa efter den konen... Ja, vad som nu passar för situationen. (undvik att säga vad han INTE får göra, bättre ur utbildningssyfte att säga vad han ska/får göra) Ge honom bara information som han behöver veta för tillfället. Men låt honom försöka klura ut det mesta själv.

Därefter kör ni/han och när han kört ska han berätta för dig vad han har gjort och hur han har tänkt. Vad han lagt märke till osv. Det är nu du kommer in med din kunskap och fyller i luckorna (ev. rättar om han gjort något fel som han inte lagt märke till själv).

Säg att ni är ute i trafiken och han lägger märke till att bilister ser honom dåligt. Det är mycket bättre för hans inlärning att han märker det själv än att du säger det till honom i förväg. Självklart får man passa sig så man inte sätter honom i en situation som kan vara farlig.

I övrigt så är det mycket upp till personen som ska lära sig hur bra utbildningen blir.

"Frågar man inget, får man inget veta!"

Lycka till! :tummenupp

Kör på...

Vägkonor kan ju vara lite otympliga att ha med sig...men jag & min senaste elev fyllde PET flaskor till hälften med vatten & packade ryggsäcken full för att ha med.Banorna (lågfartsmodellen)som vägverket använder sig av ser röriga ut på papperet.Dom ställer bara upp konor åt det håll man ska köra,alltså höger eller vänsterbana eller vad man ska kalla det.Vi gjorde galet innan vi fick veta det,vi ställde upp ALLA som fanns utritade men när man körde åt ena hållet fällde man nån "kona" som hörde till det andra hållet.Den som agerar lärare bör ta sig i kragen att själv tänka till lite extra hur man ska köra & om inte förr så får man börja köra "efter boken" till punkt & pricka själv för att lättare kunna förmedla det hela till eleven.Kanske åka nån sväng utan elev vid nåt tillfälle & "fantisera" lite om lämpliga vägavsnitt/gator i stan knepiga korsningar etc för att vara lite steget före vid nästa övningspass.För när eleven sitter & kör så är det värdefullt i mitt tycke att kunna vara "med" där eleven är rent mentalt men givetvis på lagom avstånd lite halvt omärkligt,om möjligt,så man inte distraherar eleven med att vara för påträngande närgången.Jag brukar säga åt eleven att köra som om jag inte vore bakom,utan jag följer snällt efter som en liten observatör och så stannar man relativt ofta och går igenom lite lätt det som varit under den senaste sträckan.Man ska väl inte surra för länge och mycket inte i onödan utan i lagom takt utan stress ta nästa sträcka.Blir det för långa sträckor mellan stoppen kan både lärare & elev få svårt att komma ihåg exakt hur det var med exempelvis "den där blåa volvon som bröt en spärrlinje & bytte fil utan att ge tecken" eller vad det nu kan vara som hänt...Gör som du tänkt med att börja på en parkering eller dylikt & gå vidare med lite smågator i tätort innan ni tar lite större snabbare vägar.Det växer fram allt eftersom man håller på.Det viktiga är att ha en ständig kommunikation mellan varandra och gemensamt läsa och gå igenom delmomenten för att det ska bli ett riktigt bra resultat.:tummenupp

http://www.korkortsportalen.se/ finns det säkert något som kan vara intressant. Samma info som på VVs vanliga sida, fast skriven lite annorlunda.

Tänk på att inte låta "små" misstag passera för lätt, för då kan de lätt bli stora misstag i slutändan. Och lär man sig något fel så kan det gå åt dubbelt så mycket tid med att nöta bort det än om det varit rätt från början.

Lågfartsbana 2: tänk på att utnyttja utrymmet. Om man inte kör en sporthoj, glidare eller något annat åbäke med taskig svändradie så har man ganska gott om utrymme att spela på. Kör man för rak från konerna som ska rundas och in mellan de man ska stanna vid så blir det lätt att man står lite snett då man stannar. Och när man då ska igång igen får man en sväng som blir svårare än nödvändigt.

Ett bra första steg till krypkörning kan vara att eleven ska köra rakt fram på en stor öppen yta. Det är inte så viktigt att det blir spikrakt. Men du håller koll på hur eleven använder koppling och gas och att blicken är vid horisonten. Du går alltså bredvid och eleven ska köra samma hastighet som du går.

Sedan kan det vara bra att krypköra i en åtta runt två konor. Låt eleven köra lite (kanske ett varv) och sedan går du igenom felen och hur eleven kan göra för att förbättra sig. Det är bra om du också kan demonstrera hur man påverkar hojens uppträdande vid krypkörning genom att använda kroppen. Man ska sitta långt ner och långt fram på sadeln och använder sedan ben och överkropp för att "balansera" med. Min hojlärare brukade säga "har man inte träningsvärk i benen så har man inte övat garagevändningar". :tungan

Hmm... Trött nu och förstår knappt ens själv vad jag skriver. Återkommer kanske imorgon och fortsätter.

Jobba mycket med hans blick, man kommer dit man tittar :fakta I början tittar man lätt på den farliga skogen, eller gropen man ska köra runt. Det gäller ju även vid bromsning och körgårdsövningar, blicken i horisonten, då blir allt så mycket lättare. Det är nog bland det svåraste, man vill ju kolla vars man ska köra också...

:mattias
just detta kuggade kompisen på

motstyrning efter nåra lektioner :tummenupp

Cirkulationsplats!

Håller på att hjälpa en kompis som ska ta A-kort. Har dock en fundering.

Någon som har bra koll på vilka regler som gäller vid körning i cirkulationsplats (rondell). För 1.5 år sen när jag tog C-kort så skulle man blinka "ut" ur rondellen.

Dvs. Om du svänger vänster, blinka vänster, lägg dig i vänster körfält och när du ska ut ur rondellen blinka höger. Samma sak om du ska rakt fram, blinka höger när du ska ut.

I helgen hörde jag av en bekant att allt det är bortplockat. Ska du vänster, blinka vänster tills du är ute ur rondellen. ska du rakt fram, blinka inte. Ska du höger, blinka höger.

Vad är det som gäller?

MvH

Stefan

Håller på att hjälpa en kompis som ska ta A-kort. Har dock en fundering.

Någon som har bra koll på vilka regler som gäller vid körning i cirkulationsplats (rondell). För 1.5 år sen när jag tog C-kort så skulle man blinka "ut" ur rondellen.

Dvs. Om du svänger vänster, blinka vänster, lägg dig i vänster körfält och när du ska ut ur rondellen blinka höger. Samma sak om du ska rakt fram, blinka höger när du ska ut.

I helgen hörde jag av en bekant att allt det är bortplockat. Ska du vänster, blinka vänster tills du är ute ur rondellen. ska du rakt fram, blinka inte. Ska du höger, blinka höger.

Vad är det som gäller?

MvH

Stefan

Inte ens lärarkåren verkar eniga om vad som gäller i detta fallet, men visst måste det vara bättre att "blinka ur rondellen" när du lämnar den.
Annars är det bara bakomvarande som vet att du tänker svänga vänster, inte de som kom in senare i rondellen. För dessa blinkar du vänster, men svänger höger.
Nä, blinka alltid åt det håll du tänker flytta ditt fordon.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard