Vad tänka på första gången på bana?

Vad menas med punkt 1? :va
Nu har jag visserligen inte kört motard på bana, däremot bil och då jag känner igen punkt 2 och 3 så borde ju även ettan göra det, men jag känner inte igen den/fattar inte. :rodnar

Det innebär att när man öppnar gasen så slår man inte av igen om det inte är för att bromsa eller svänga igen :)

Det är mindre viktigt i en bil för att den självkorrigerar sig inte på samma sätt som en hoj (tex highsider ;)) men ska man köra riktigt fort i en bil så äre samma regler som gäller

Jippie: First track day done!

Yeah, nu har jag gjort det:D det gick skit bra "uringe bana förresten" om nån var där lr nåt såå vare jag som hade den svarta ktm:en.
Hmm det gick bra, lite otäckt spår idah då banan hade is i botten å ren lera över med 3dm djupa spår i:gnissla ok första gångern på hojjen och bana:P
annars gick hojjen skit fint å jag följde alla era tips så blev det riktigt bra tillslut:tummenupp

Bakhjul: 2-3 gånger under dan varav en gång med flit resten av effektkickar:D

Vurpor / långsamma fall snarare sagt: 3 gånger:gnissla shiat va mycke:(

Motorstopp: inte värt att nämnas:P jo men runt 4-5 då

Var där i 2 timmar så jag är väll ganska nöjd ändå som sagt aldrig kört cross lr motorcykel förut fiddy har jag lånat av kompisar 3 gånger. dt e fan allt:)
sen fick jag 250:in å körde bana dt första jag gjorde den ända plana marken var från depå till banan å då jävlaar.:yoparty

Det innebär att när man öppnar gasen så slår man inte av igen om det inte är för att bromsa eller svänga igen :)

Det är mindre viktigt i en bil för att den självkorrigerar sig inte på samma sätt som en hoj (tex highsider ;)) men ska man köra riktigt fort i en bil så äre samma regler som gäller

Är det full gas om man ska gasa? Det finns inget mellan typ halvgas utan fullt eller inget? Har jag förståt rätt?

Är det full gas om man ska gasa? Det finns inget mellan typ halvgas utan fullt eller inget? Har jag förståt rätt?

Oj, jag kanske skulle ha förklarat det där bättre!

Det innebär att när man öppnar gasen så rullar man bara på åt ett håll, dvs man gasar aldrig mindre om det inte är för att svänga eller bromsa igen. Måste man slå av efter att man öppnat gasen så har man planerat fel!

För att köra riktigt jävla fort så måste man smyga på gasen, milimetrar när man öppnar den...

Men, vi öppnar gasen mycke mer än vad nybörjare gör, men vi gör det på ett mjukt och metodiskt sätt :tummenupp

Kanske enklare att prata procent

När du släpper upp bromsen så öppnar du gasen, är du duktig på det öppnar du typ 5%, är du i världsklass öppnar du ännu mindre...

Därifrån tills slutet på rakan så öppnar du 5-10%-20%-30% hela vägen till 100%

Gör man fel och inte följer regeln så öppnar man 5-10%-20%-10%-30%-50%-0%... Och då blir det en highsider ;)

Med pausa menar jag att man kan dra 5-10%-20%-20%-20%-30% osv.

Nu försöker jag inte säga att man ska köra ryckigt med gasen, för det ska man verkligen inte, det ska vara en mjuk rörelse hela vägen!

Last edited:
Oj, jag kanske skulle ha förklarat det där bättre!

Det innebär att när man öppnar gasen så rullar man bara på åt ett håll, dvs man gasar aldrig mindre om det inte är för att svänga eller bromsa igen. Måste man slå av efter att man öppnat gasen så har man planerat fel!

För att köra riktigt jävla fort så måste man smyga på gasen, milimetrar när man öppnar den...

Men, vi öppnar gasen mycke mer än vad nybörjare gör, men vi gör det på ett mjukt och metodiskt sätt :tummenupp

Kanske enklare att prata procent

När du släpper upp bromsen så öppnar du gasen, är du duktig på det öppnar du typ 5%, är du i världsklass öppnar du ännu mindre...

Därifrån tills slutet på rakan så öppnar du 5-10%-20%-30% hela vägen till 100%

Gör man fel och inte följer regeln så öppnar man 5-10%-20%-10%-30%-50%-0%... Och då blir det en highsider ;)

Med pausa menar jag att man kan dra 5-10%-20%-20%-20%-30% osv.

Nu försöker jag inte säga att man ska köra ryckigt med gasen, för det ska man verkligen inte, det ska vara en mjuk rörelse hela vägen!

Ok då förstår jag.:tummenupp

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back