Vad smörja tändstiftgänga med ?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Hej,

Jag skall smörja gängorna till tändstiften. Har använt motorolja tidigare men vad är lämpligare? Grafit? (vildgissning, helt utan argument)

Tackar för alla tänkbara tips.
 
Vildaste gissningen av alla : valfett.

Mera allvar nu, kan det inte skita sig om man tar kopparpasta till en aluminium gänga med tanke på galvaniska fenomen. Jag vet allså inte utan bara undrar. :confused:
 
heggeli skrev:
Vildaste gissningen av alla : valfett.

Mera allvar nu, kan det inte skita sig om man tar kopparpasta till en aluminium gänga med tanke på galvaniska fenomen. Jag vet allså inte utan bara undrar. :confused:

Var försiktig. Har en svag aning om att det ena äter på det andra.
Varför inte bara smeta på lite motorolja?
 
El Garto skrev:
Varför inte bara smeta på lite motorolja?

Fick för mig att det bränns bort och/eller smörjeffekten försvinner. Stiften är första uppsätningen och monterade från Aprilia med någon pasta(gråaktig) av något slag. Jag vill bara vara lika seriös som dem och använda samma eller motsvarande.
 
#Olsson# skrev:
Fick för mig att det bränns bort och/eller smörjeffekten försvinner. Stiften är första uppsätningen och monterade från Aprilia med någon pasta(gråaktig) av något slag. Jag vill bara vara lika seriös som dem och använda samma eller motsvarande.


alu pasta
 
Alupasta.
En LITEN klick på de tre första gängorna.
Överdriv inte.
 
Kopparpasta har funkat för mig dom sista 15 åren :tummenupp
Som tidigare nämnts,använd sparsamt!!

.
 
FlowerPower skrev:
Alu pasta eller grafit fet.

Motorolja klarar inte dom temperaturena o kocksar och kan göra att dom sitter ännu hårdare.

Vad innebär kocksar? Att det klibbar ihop och stelnar typ?
 
Vfr piloten skrev:
Säger som Bosse bildoktor: Kopparpasta ! :tummenupp
KOppar och alu är ingen bra kombination.

Alut är oädlare och vid oxidation blir den offeranod = äts upp.

Alupastan kan och gör allt som koppardito gör, men utan att äta alu. :fakta
Så glöm bort kopparpasta. använd den aldrig mer utan gå över till alu. Det går som sagt lika bra till avgasbultar som bromsdetaljer som vadsomhelst där man förr kladdade kopparpasta.
 
Dr.Bike skrev:
KOppar och alu är ingen bra kombination.

Alut är oädlare och vid oxidation blir den offeranod = äts upp.

Hade vi snackat användning i marin miljö hade jag hållt med dig
till 100% men att smörja tändstiftsgängorna är ju inte direkt nån
saltutsatt oxidationsmiljö på en mc!
Struntsamma,det viktiga är väl att använda nån form av värmetåligt
smörjmedel för att underlätta montering/demontering :tummenupp

.
 
Jag måste ju säga att eftersom jag är en hedning så har jag aldrig smort en tändstiftsgänga. :rodnar

Exakt varför ska man göra det? Ge mig en bra motivering som jag kan komma ihåg nästa gång när jag byter tändstift på nån hoj.
 
Esquire skrev:
Jag måste ju säga att eftersom jag är en hedning så har jag aldrig smort en tändstiftsgänga. :rodnar

Exakt varför ska man göra det? Ge mig en bra motivering som jag kan komma ihåg nästa gång när jag byter tändstift på nån hoj.

Därför att dessa grappar inte har något bättre för sig! Nejdå, allvarligt så är de lite klena och vill att det ska lossna lite lättare så de slipper träningsverk! :D
 
xrperra skrev:
Hade vi snackat användning i marin miljö hade jag hållt med dig
till 100% men att smörja tändstiftsgängorna är ju inte direkt nån
saltutsatt oxidationsmiljö på en mc!
Struntsamma,det viktiga är väl att använda nån form av värmetåligt
smörjmedel för att underlätta montering/demontering :tummenupp

.

En marin miljö är MER korrosiv.
Helt rätt.
Men salter existerar även på motorn på din hoj:

- Vägdamm innehåller vägsalt
- Vanligt damm binder fukt, fukt och syre = korrosion

Salt är bara en påskyndare av korrosion, och det man oxå vinner på att smörja gängorna förutom att de inte korroderar ihop med tändstiftet så att de till slut ger sig, är just det Pelvan säger - att det inte ska bränna fast.
Sot olja och annat kocksar fast i gängan och packas vartefter så att man inte får loss stiftet tillslut, och när man får det så är avlagringarna så hårda att de ruinerar gängan.
 
Dr.Bike skrev:
KOppar och alu är ingen bra kombination.

Alut är oädlare och vid oxidation blir den offeranod = äts upp.

Alupastan kan och gör allt som koppardito gör, men utan att äta alu. :fakta
Så glöm bort kopparpasta. använd den aldrig mer utan gå över till alu. Det går som sagt lika bra till avgasbultar som bromsdetaljer som vadsomhelst där man förr kladdade kopparpasta.

Du har i teorin rätt MEN titta på innehållsförteckningen på en burk aluminiumpasta.........
De flesta alupastor inehåller även stora mängder koppar helt enkelt därför att koppar är betydligt bättre ur smörjsynpunkt.
Undantaget är Biltema:banana som bara har alu i sin pasta (vill jag minnas)

Dessutom så har vi redan blandat in mässing (tändstiftet) som innehåller 50-60% koppar i denna galvaniska soppa så mer koppar skadar inte.
Var nere hos lokala mc-shoppen för en tid sedan och de hade fått in en moped som dumpats i havet, visst alut på motorn var oxiderat och trist men det anmärkningsvärda var att tändstiftshålet och tändstiftet var överlägset mest anfrätt.

Själv använder jag Loctite 8065 kopparasta på stick (typ som läppstift fast till hojen) väldigt smidig förpackning. Alupasta använder jag dock till mycket annat men inte till tändstiftshålet...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top