Vad smörja tändstiftgänga med ?

Boris JR skrev:
Dessutom så har vi redan blandat in mässing (tändstiftet) som innehåller 50-60% koppar i denna galvaniska soppa så mer koppar skadar inte.

Var menar du att det är mässing i stiftet någonstans? Kroppen är ju förvisso gjord i nån slags legering (mässing?) Men! Den är ju förniklad, och det betyder att mässingen isf inte kommer i kontakt med alut.
Självfallet står det Biltema på alupastan... :hihi
Jag tvivlar liiite på det där med mässing, då jag tror att det är stål i stiftens kroppar, men pläterade med vissa metaller ja.

Och den rena koppar som förekommer i stift är ju inkapslad i mittelektroden.

Du behöver inte smörja gängorna. Har jobbat som mekaniker i ett X antal år och har aldrig ens hört talas om det. Förstår inte syftet.

Och om du nu skulle vilja smörja iaf. så skulle jag använda fett/olja alternativt Alu. pasta.

<micke> skrev:
Har jobbat som mekaniker i ett X antal år och har aldrig ens hört talas om det. Förstår inte syftet.

Det är bl a därför många väljer att inte lämna bort sina ägodelar till en - mekaniker. :D

<micke> skrev:
Du behöver inte smörja gängorna. Har jobbat som mekaniker i ett X antal år och har aldrig ens hört talas om det. Förstår inte syftet.

Så om DU inte hört talas om fastbrända/korroderade stift så finns det inte?

Ödmjukt. Särskilt som det redogörs både för syftet och varför man INTE ska ha fett eller olja.

Jag använder inte heller nån smörja när jag monterar mina tändstift. Har fått för mig att de åtdragningmoment som anges för stiften i verkstadshandboken är för torra gängor, eftersom inget speciellt smörjmedel rekomenderas. Iofs kanske lite alupasta inte gör nån större skillnad...?

Grafitsmörjmedel (ej den torra typen) rekommenderades tidigare i alla fall.
Har några små tuber av okänt märke sedan 15år tillbaka, som jag tidigare använde men vet inte om de finns att köpa idag. Fungerade bra då iallafall (bränner aldrig ihop).

Eldstorm skrev:
Grafitsmörjmedel (ej den torra typen) rekommenderades tidigare i alla fall.
Har några små tuber av okänt märke sedan 15år tillbaka, som jag tidigare använde men vet inte om de finns att köpa idag. Fungerade bra då iallafall (bränner aldrig ihop).

Grafit är bra skit! :tummenupp
Men fettet det är löst i är kanske inte det... ett dilemma, vilket gör att den torra pulvervarianten kan vara att föredra.
Men jodå grafitfett var ju inte för inte 50-talets Slick-50 och kallades allmänt för raggarsalva! :hihi
En klick i motoroljan sades ge samma egenskaper som dagens teflonbaserade mumbo jumbo! :rofl

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra