Vad sliter mest? II, Wheelisar

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Vad sliter mest vid whellisar?

• Antal röstningar
    0
Solid snake skrev:
Änkelt? Tyvär? Nämt? Fucktansvärda? Takte? Endå?

Jag fattar inte.

Asså, det du snackar om är en jääävligt snabb uppvärmning, och den uppvärmningen måste du varva skiten ur motorn för att få...

Fatta att det sliter mer på tomgången, det sliter mer när den är kall.

Det tar ju längre tid att värma den på tomgång, jag kör iväg o håller mig under 5000rpm, det funkar fint.

Varför ska du dra ut på att få motorn varm?

Vad har stavfelen med saken att göra?

Man kan ju fundera över varför det sliter mer när den är kall. Blir det högre friktion när två kalla metallytor gnider mot varandra än när det är två varma?
Jag är inte säker men jag tror att eftersom kolven blir varmare än cylindern blir spelet mellan dem mindre när motorn är varm. Detta borde göra att oljefilmen får ett lägre tryck på sig och kan smörja bättre. Dessutom tätar ju kolvringen bättre.

Så jag håller med dig, värm motorn så snabbt som möjligt på låga varvtal. Men gasa inte så mycket för då läcker det massa förbi kolvringarna.

Solid snake skrev:
För fan, jag smäller snart av, jag har sagt det 100ggr men du läser ju för fan inte vad jag skriver.

När det är kallt slits det mer, så fattar du nu eller måste jag rita en bild till dig så du fattar? :mad:

Ju längre det tar att värma motorn desto mer slits det, där har du ditt svar. :fatta!

ordet förklara betyder att du ska säga mig utförligt varför det slits och inte upprepa att det gör det. kanske du som borde gå en svenska kurs.

philsson skrev:
ordet förklara betyder att du ska säga mig utförligt varför det slits och inte upprepa att det gör det. kanske du som borde gå en svenska kurs.
När du låter den stå på tomgång. Använder du choken då?

philsson skrev:

Nej, det behöver jag inte MVG du vet. :arsele

Jag, croc och DJM försökte ju förklara för dig innan, du vägrade ta till dig att du hade fel.

Bearing skrev:
Vad har stavfelen med saken att göra?

Man kan ju fundera över varför det sliter mer när den är kall. Blir det högre friktion när två kalla metallytor gnider mot varandra än när det är två varma?
Jag är inte säker men jag tror att eftersom kolven blir varmare än cylindern blir spelet mellan dem mindre när motorn är varm. Detta borde göra att oljefilmen får ett lägre tryck på sig och kan smörja bättre. Dessutom tätar ju kolvringen bättre.

Så jag håller med dig, värm motorn så snabbt som möjligt på låga varvtal. Men gasa inte så mycket för då läcker det massa förbi kolvringarna.
Cylinderväggarna och kolven uppnår samma temperatur efter ett tag men det går mycket långsammare för cylindern att uppnå den temperaturen pga materialet och att kylningen sitter yterst (en sjävklarhet).
Att en motor kan nypa för att man drar iväg för hårt när motorn är kall är fakta.. inget nån hittat på.
Att kolvringen tätar bättre innebär bättre komp. om den inte expanderat kalla de vad du vill så får du ett lekage och på så vis sämre komp men det ger ingen anledning till högre slitage.
Inte heller på tomgången även om friktionen vore så mycket högre då motorn endå har ett så lågt varvtal.
däremot om du ska försöka få den att uppnå en temperatur snabbt så blir denna friktionen till mer skada då du varvar lite högre än tomgång om man säger så för att uppnå värmen just innan den uppnåt arbetstemperatur.
sen säger jag inte att någon orkar vänta tills motorn uppnåt arbetstemperatur på tomgång innan man kör iväg . men för hojens bästa så är det bra att låta stå på tomgång ett tag så den i af blir lite varmare. desto varmare innan körning desto bättre.

Biifer skrev:
När du låter den stå på tomgång. Använder du choken då?
beror ju på om hojen orkar eller inte. om hojen slockar så får du andvända dig av chocken. oftast på vintern eller när det är kallare då det är hög kondens i luften

Solid snake skrev:
Nej, det behöver jag inte MVG du vet. :arsele

Jag, croc och DJM försökte ju förklara för dig innan, du vägrade ta till dig att du hade fel.
vad kom ni fram till då?.. att det bara är så??.. :va hmm.. låter trovärdigt. och gjorden är platt för det hade du också sagt va? ah.. glömde just. sorry. :huvet

philsson: Du utgår ifrån att man måste dra den till det röda varje gång man ska iväg, den värmenyper inte för att man ligger på 5000rpm.

Solid snake skrev:
philsson: Du utgår ifrån att man måste dra den till det röda varje gång man ska iväg, den värmenyper inte för att man ligger på 5000rpm.
OK.. enligt dig ska man köra lungt iväg.. men enligt vissa andra ska man köra den varm så snabbt som möjligt.. det kopplar jag till att köra lite hårdare. om de nu bara är jag .. :va annars har jag fått fel uppfattning.

philsson skrev:
Att en motor kan nypa för att man drar iväg för hårt när motorn är kall är fakta.. inget nån hittat på.
Jo är jag helt med på, jag valde att inte skriva nått om det eftersom alla verkade ha förstått det. Men på låg belastning blir det nog inte så varmt att den nyper.

Att kolvringen tätar bättre innebär bättre komp. om den inte expanderat kalla de vad du vill så får du ett lekage och på så vis sämre komp men det ger ingen anledning till högre slitage.
Tänkte att om förbränd olja åker förbi smörjer ju det inte lika bra som olja. (Menar tvåtakt här)

Cylinderväggarna och kolven uppnår samma temperatur efter ett tag men det går mycket långsammare för cylindern att uppnå den temperaturen pga materialet och att kylningen sitter yterst (en sjävklarhet).
Så du menar alltså att medans motorn värms upp är kolvspelet så litet att motorn slits?

philsson skrev:
OK.. enligt dig ska man köra lungt iväg.. men enligt vissa andra ska man köra den varm så snabbt som möjligt.. det kopplar jag till att köra lite hårdare. om de nu bara är jag .. :va annars har jag fått fel uppfattning.

Lugnt = 3000-5000rpm
Mindre lugnt = 5000-8000
Hårt = 8000 och upp

Så tänker jag iaf.

Bearing skrev:
Tänkte att om förbränd olja åker förbi smörjer ju det inte lika bra som olja. (Menar tvåtakt här)
fast då borde ju även oförbränd olja kunna gå upp andra vägen. så jag tror det motverker sigsjälv lite där och inte får någon större betydelse.

Bearing skrev:
Så du menar alltså att medans motorn värms upp är kolvspelet så litet att motorn slits?

förstår inte vad du menar där riktigt. det jag menade var att just när kolven är som störst och innan cylinderväggarna hunnit expandera klart. ( vi vet att kolven expanderar fortare) så blir det ju högre fiktion om du förstår mig rätt.

har bara hört under många år av olika personer att man ska värma motorn på tomgång och att de sliter å dra iväg med kall motor. sen vad jag har haft för gissningar för att lägga en grund till dessa tankar är ju en annan femma. men jag har ju mina teorier.. sorry här grabbar.. jag gillar att diskutera.. inget emot nån om ni trodde det.. :rolleyes:

Last edited:
philsson skrev:
fast då borde ju även oförbränd olja kunna gå upp andra vägen. så jag tror det motverker sigsjälv lite där och inte får någon större betydelse.

Nja.. trycket är ju högre på ovansidan. Men jag vet inte hur mycket som åker förbi. Ibland ligger det ju en massa klet under kolvringarna, vilken inte verkar så bra.

förstår inte vad du menar där riktigt. det jag menade var att just när kolven är som störst och innan cylinderväggarna hunnit expandera klart. ( vi vet att kolven expanderar fortare) så blir det ju högre fiktion om du förstår mig rätt.

Det är ju meningen att kolven aldrig ska röra vid cylindern, utan att spelet ska fyllas upp av olja. Men om spelet blir 0 eller för stort kommer oljan att tryckas undan.
Det jag tänkte var att om man kör så lungt att man fortfarande har ett acceptabelt spel slits ingenting. Fast enligt dig blir det alltså för litet om man kör iväg men det är inte någon fara när man står på tomgång.
Jag vet inte vad som är rätt. Men jag tycker i alla fall, på ren känsla, att man ska köra så kort tid som möjligt med kall motor eftersom det är den bilden som målas upp av de flesta. Och kör man på tomgång blir det en lång tid.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...